وزیر ارشاد: تلاش می‌کنیم سال آینده به خودکفایی در تولید کاغذ برسیم

وزیر ارشاد: تلاش می‌کنیم سال آینده به خودکفایی در تولید کاغذ برسیم
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در آیین نکوداشت اهالی قلم که با حضور نویسندگان، شاعران، پژوهشگران و پیشکسوتان این عرصه در مجموعه باغ موزه نگارستان برگزار شد بر اهمیت حوزه فرهنگ و هنر در دولت مردمی تاکید کرد و گفت: رئیس‌جمهور محترم شخصا پیگیر وضعیت اساتید فرهنگ هستند بطوری که ماه رمضان تدارک دیدار ایشان با اهالی قلم صورت گرفته بود اما به علت شرایط کرونایی و آلودگی هوا این دیدار محقق نشد لذا دوباره پیگیر دیدار اهالی قلم با ایشان خواهم بود و مقدمات آن را بزودی فراهم خواهد شد.

وی درباره آخرین وضعیت واردات کاغذ عنوان کرد: کار واردات کاغذ برای تامین نیازهای حوزه نشر و مطبوعات با عنایت ویژه رئیس جمهور و با اختصاص ارز مورد نیاز همانند قیمت گذشته انجام شده است و به‌ زودی بخشی از نیازهای ناشران و مطبوعات تامین خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاست دولت مردمی را خودکفایی در حوزه کاغذ دانست و به تشکیل کارگروه کاغذ به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور اشاره کرد و افزود: حداقل پنج کارخانه در این پروژه مشارکت جدی دارند و تلاش می‌کنیم تا سال آینده به‌اندازه نیاز داخل، کاغذ تولید شود و به خودکفایی برسیم.

وی از رفع موانع تولید کاغذ ملی خبر داد و گفت: تقریباً تمام مشکلات تولید کاغذ داخلی در یک روند مدیریت شده قرار گرفته و در حال رفع شدن است.

اسماعیلی به موضوع کتاب کودک و مشکلات این حوزه پرداخت و حجم انبوه آثار ترجمه را چالش حوزه کتاب کودک و نوجوان دانست و عنوان کرد: در حوزه کودک و نوجوان تعداد زیاد آثاری که ترجمه می‌شود مشکل‌زا است چرا که قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود. بنای ما حمایت از آثار تولیدی در این بخش است و این سیاست را جلسات هیئت نظارت بر کتاب کودک که اخیرا با مصوبه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را احیا کردیم، دنبال می‌کنیم.

وی وضعیت فرهنگ و هنر را متاثر از وضعیت اقتصادی جامعه دانست و تاکید کرد: با این اوصاف در نمایشگاه کتاب تهران امسال ۲۵۰ میلیارد تومان فروش کتاب داشتیم در حالی که دو سال پیش این رقم ۹۰ میلیارد بود و این پیشرفت علی رغم گرانی کاغذ، نکته امیدوارکننده‌ای محسوب می‌شود.

رئیس شورای هنر در خصوص دغدغه‌های مطرح شده اهالی قلم پیرامون وزارت آموزش و پرورش در ترویج کتاب و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی گفت: تابستان امسال بحث آموزش پنج هزار معلم وزارت آموزش و پرورش را به سرانجام خواهیم رساند و مقدمات آن این روزها آغاز شده است.

رئیس شورای هنر به تشریح موفقیت فروش مجازی کتاب در بهمن ماه ۱۴۰۰ پرداخت و افزود: نمایشگاه مجازی کتاب تهران سال گذشته نزدیک به یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار کتاب از طریق سامانه به‌فروش رساند که از طریق پست رایگان این کتاب‌ها به یک هزار و ۲۰۰ روستا و ۲ هزار و ۸۶۰ شهر ارسال شد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه جامعه ایرانی علیرغم مشکلات همچنان یک جامعه‌ کتابخوان و فرهیخته است، گفت: اخبار مربوط به اخذ مالیات برای حوزه نشر به هیچ‌ وجه صحت ندارد و امیدوارم با اقدامات انجام شده، وضعیت صنعت نشر روند خوبی را در پیش بگیرد.