ورود ۶۰ درصد فاضلاب دزفول به "دز"

مغایرت کیفیت آب رودخانه با استانداردها

ورود ۶۰ درصد فاضلاب دزفول به "دز"

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول از ورود ۶۰ درصد فاضلاب این شهرستان به رودخانه دز خبر داد.

مسعود نوری‌پوراظهار کرد: رودخانه دز سومین رودخانه آب شیرین پرآب ایران است؛ این رودخانه یکی از منابع اصلی تغذیه رودخانه کارون بزرگ است بنابراین اهمیت و جایگاه خاصی دارد. با این حال در پی رشد جمعیت و زندگی نوین، رودخانه دز نیز مانند دیگر رودخانه‌ها دست خوش تغییراتی شده و مشکلاتی برای این رودخانه ایجاد شده است که یکی از این مشکلات تغییر کیفیت آب این رودخانه است.

وی افزود: با توجه به ورود منابع آلاینده از جمله فاضلاب شهری، روستایی و صنعتی به رودخانه دز، کیفیت آب رودخانه دچار تغییراتی شده و کیفیت آب با استانداردهای ملی و جهانی مغایرت پیدا کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: در شرایط کنونی فاضلاب به صورت مستقیم از پنج شش نقطه حائز اهمیت وارد رودخانه دز می‌شود البته از جای جای مختلف و حتی خارج از حوزه شهرستان دزفول، منابع آلاینده وارد رودخانه دز می‌شوند.

وی بیان کرد: در حال حاضر تنها ۴۰ درصد فاضلاب شهرستان دزفول زیر پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد و به تصفیه‌خانه فاضلاب منتقل می‌شود و ۶۰ درصد دیگر فاضلاب وارد رودخانه می‌شود.

نوری‌پور افزود: در سال‌های گذشته از شرکت آبفا شکایت شد و حکم قضایی اخذ شده بود که مقرر شد ردیف‌های اعتباری از استان و سطح ملی پیش‌بینی شود تا سیستم جمع‌آوری پساب در دزفول راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به ریختن زباله در رودخانه دز گفت: گردشگران و بهره‌برداران از رودخانه دز باید در مورد اهمیت حفظ محیط زیست آگاهی لازم را داشته باشند و پسماند خود را در محیط اطراف رودخانه رهاسازی نکنند.