واکنش شورای نگهبان به زندانی شدن پسر میرسلیم  

واکنش شورای نگهبان به زندانی شدن پسر میرسلیم    

سخنگوی شورای نگهبان در مورد صلاحیت مصطفی میرسلیم که پسرش زندانی امنیتی است پاسخ داد.

هادی طحان نظیف در نشست خبری امروز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «با توجه به دستگیری پسر یکی از نماینده‌های مجلس به اتهام ارتباط با منافقین» آیا شورای نگهبان مسایل امنیتی را برای تایید صلاحیت‌ها در نظر می‌گیرد؟ گفت: شورای نگهبان مکلف است از ۴ مرجع استعلام کند و شورای نگهبان براساس گزارش‌های واصله، اعلام نظر می‌کند.

طحان نظیف در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دولت درباره لایحه جامع انتخابات با شورای نگهبان مکاتبه داشته و چرا این روند کند است؟ عنوان کرد: از طرف دولت چیزی مطرح نبوده و فکر می‌کنم طرح در مجلس در حال بررسی باشد و ما به محض دریافت طرح نظر خود را اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه اصلاح قانون انتخابات مبتنی بر سیاست‌های کلی انتخابات است، افزود: اصلاح قانون انتخابات مطالبه همیشگی ما بوده است. ما در شورای نگهبان هیچ دسته‌بندی در زمینه سیاسی نداریم و حضور همه گرایش‌های سیاسی را در چارچوب قانون در انتخابات مغتنم می‌دانیم و بسیار علاقه‌مندیم انتخابات مجلس آینده با قانون اصلاحی برگزار شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه مطالبه شورای نگهبان از مجلس در تسریع اصلاح قانون انتخابات با توجه به سیاست‌های کلی انتخابات چیست؟ اظهار کرد: موارد متعددی در سیاست‌های کلی انتخابات آمده است که اگر بندهای متعدد این سیاست‌ها بخواهد اجرا شود مستلزم دسته‌بندی ریزتر و جزیی‌تر موضوعات در قانون است. برای مثال مهلت رسیدگی بررسی صلاحیت‌ها، شفاف‌سازی تأمین مالی هزینه‌های انتخاباتی کاندیداها، بهره گیری از فناوری‌های نوین در انتخابات از جمله این موارد متعدد است. امیدواریم در انتخابات آتی شاهد اجرایی شدن این قانون باشیم.

وی همچنین درباره اینکه تکلیف صلاحیت نماینده‌ای که به دو سال حبس محکوم شده چیست؟ گفت: در قانون انتخابات نسبت به نمایندگان شرایطی وجود دارد و اگر محکومیت جزو این شرایط باشد لحاظ می‌شود.