واکسن ارزان و مؤثر آکسفورد برای «هاری» عرضه می‌شود

واکسن ارزان و مؤثر آکسفورد برای «هاری» عرضه می‌شود

واکسن جدید تک دز هاری که توسط محققان دانشگاه آکسفورد ساخته شده، علاوه بر ارزان بودن، مؤثر است و می‌‌تواند سالانه هزاران نفر را نجات دهد.

 این واکسن  پس از فاز ۱ آزمایش بالینی انسانی نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داده است.

 اکنون آزمایش‌های بالینی بیشتری در حال انجام است، به این امید که واکسن بتواند به کاهش هزاران مرگ‌ومیر سالانه ناشی از این بیماری ویروسی کمک کند.

هاری نوعی بیماری ویروسی است که موجب التهاب مغزی حاد می‌شود. ویروسی از خانواده رابدو ویریده این بیماری را ایجاد می‌کند. این ویروس در بسیاری از پستانداران از جمله انسان می‌تواند ایجاد بیماری کند. مرگ در صورت ابتلا به هاری تقریباً قطعی است و در طول تاریخ تنها ۳ انسان از هاری جان سالم به‌در برده‌اند.

علیرغم اینکه واکسن‌های نسبتاً مؤثری برای چندین دهه در دسترس بوده‌اند، هنوز هم هر ساله حدود ۶۰ هزار مرگ و میر ناشی از عفونت هاری وجود دارد. بزرگترین چالشی که آژانس های بهداشت عمومی جهانی با آن روبرو هستند این است که واکسن‌های فعلی هاری برای مؤثر بودن نیاز به دو تا سه دز دارند. در کنار مشکلاتی که در دریافت این دزهای اضافی به بیماران وجود دارد، واکسن‌های هاری بسیار گران هستند. چندین دز از این واکسن ها می تواند صدها دلار هزینه داشته باشد.

برای حل این مشکل، تیمی از محققان دانشگاه آکسفورد واکسن جدیدی ساخته‌اند که وعده ارزان و مؤثر بودن آن را تنها پس از یک دوز می دهد. واکسن جدید از پلتفرمی استفاده می کند که توسط تیم آکسفورد در سال ۲۰۲۰ در تلاش برای واکسن موثر کووید-۱۹ توسعه یافته است.

این واکسن که ChAdOx۲ RabG نام دارد، از یک نسخه ژنتیکی ضعیف شده ویروس سرماخوردگی استفاده می‌کند که برای تولید گلیکوپروتئین هاری کدگذاری شده است که به آموزش سیستم ایمنی برای تشخیص عفونت‌های آینده کمک می‌کند. نتایج یک آزمایش اولیه انسانی فاز 1 به تازگی در The Lancet Microbe منتشر شده است.