وام مسکن؛ هزینه خرید اتاق ۱۲ متری!

وام مسکن؛ هزینه خرید اتاق ۱۲ متری!
تقاضا برای خرید خانه های نوساز به شدت کاهش یافته

اعلام متوسط قیمت خانه در تهران از سوی مرکز آمار / وام خرید اتاق ۱۲ متری! 

جدیدترین گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت خانه در تهران منتشر شد. گزارشی که بر اساس آن متوسط قیمت خانه در تهران به متری ۴۵ میلیون تومان رسیده است
متوسط قیمت مسکن در تیرماه در مقایسه با ماه قبل ۸.۳ درصد رشد کرده است. رشدی بی‌سابقه از سال ۹۹ تا کنون.این گزارش می‌گوید روند افزایش قیمت مسکن شیب بیشتری گرفته و در مقابل تعداد معاملات ۳۸ درصد کمتر شده است. آماری که در کنار هم بیانگر این است که مسکن در حال ورود به فاز رکود تورمی است.
چون قیمت‌ها مدام در حال افزایش است اما قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و تعداد معاملات کم شده است.
پیش از این هم بانک مرکزی گزارشی از بازار مسکن منتشر کرده بود که بیانگر چند نکته مهم بود.
کدام خانه‌ها در تهران متقاضی دارد؟
اولین نکته این بود که تقاضا برای خرید خانه‌های نوساز به شدت کاهش پیدا کرده و بیشترین تقاضا به سمت خانه‌های ۲۰ سال به بالا رفته است. خانه‌هایی که به علت داشتن سن بالا، قیمت کمتری دارند و با پول خریداران خانه هماهنگ‌تر هستند. 
نکته بعدی این است که تعداد خریداران مسکن اولی به شدت کاهش پیدا کرده است و بیشترین خریداران افرادی هستند که می‌خواهند ملک خود را به احسن تبدیل کنند. یعنی با فروش یک واحد آپارتمانی، واحد دیگری را بخرند و یا اینکه دارایی خود را به واحدهای زیر ۵۰ متر تبدیل کنند.
وام خرید اتاق ۱۲ متری در تهران!
کاهش تقاضا برای مسکن اولی‌ها در بازار کنونی مسکن دور از انتظار نیست. متوسط قیمت خانه در تهران به متری ۴۵ میلیون تومان رسیده است. این یعنی یک خریدار خانه اولی باید برای خرید یک خانه ۵۰ متری در منطقه متوسط تهران حداقل دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کند.
وام خرید و جعاله مسکن برای زوجین ۴۸۰ میلیون تومان و برای افراد مجرد، ۲۸۰ میلیون تومان است. یعنی یک زوج تهرانی برای خرید یک خانه ۵۰ متری باید یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آورده اولیه داشته باشند و تنها ۴۸۰ میلیون از مبلغ خانه را می‌توانند از طریق وام تأمین کنند.
به عبارتی با وام مسکن زوجین تنها می‌توان یک اتاق ۱۲ متری خرید! این متراژ برای افراد مجرد کمتر هم می‌شود. چون وام ۲۸۰ میلیونی مسکن آنها، تنها برای خرید ۶ متر از یک واحد مسکونی کفایت می‌کند و حتی آنها نمی‌توانند با این وام مالک یک اتاق معمولی در تهران شوند.
این در حالی است که می‌توان گفت قدرت خرید وام مسکن حتی کمتر از ۱۲ متر از یک واحد مسکونی است. چون برای خرید وام مسکن ۴۸۰ میلیون تومانی باید حدود ۱۳۵ میلیون تومان هزینه کرد و هزینه خرید وام ۲۸۰ میلیون تومانی هم ۷۸ میلیون تومان است.
ارزانترین خانه نوساز در تهران چند؟
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران میانگین قیمت خانه در تهران در تیرماه به ۴۵ میلیون تومان رسیده است. براساس این گزارش، گران‌ترین منطقه تهران منطقه یک است که متوسط هر متر مربع مسکن در آن متری ۸۴ میلیون و ۵۲۲ هزار تومان است.
ارزان‌ترین منطقه برای خرید مسکن هم مربوط به منطقه ۱۷ است که قیمت خانه در آن به طور متوسط متری۲۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان برآورد شده است.
بر این اساس حداقل قیمت یک واحد مسکونی ۵۰ متری در تهران یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان است.