هوای چهار شهر خوزستان در وضعیت قرمز قرار گرفت

گروه های حساس در خانه بمانند

هوای چهار شهر خوزستان در وضعیت قرمز قرار گرفت

شاخص کیفیت هوای روز دوشنبه چهار شهرستان اهواز، سوسنگرد، شادگان، مسجدسلیمان در وضعیت قرمز و ناسالم و شهرستان‌های اندیمشک، دزفول، شوشتر و ماهشهر در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفت.

کاهش فعالیت سامانه بارشی در خوزستان طی ساعت های اخیر و استقرار جو پایدار در این استان موجب افزایش غلظت آلودگی هوا در شهرهای مختلف استان شده است.

میران آلودگی شهرهای مختلف خوزستان که از هفته گذشته در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و ناسالم قرار گرفته بود اگر چه روز یکشنبه اندکی کاهش یافت ولی بار دیگر از روز دوشنبه بر میزان این آلودگی افزوده شد.

بر اساس اعلام روز دوشنبه مرکز کنترل و پایش محیط زیست، شاخص کیفیت هوای کلانشهر اهواز با ثبت عدد ۱۶۸، مسجد سلیمان با ۱۶۴، سوسنگرد ۱۶۱ و شادگان ۱۵۴ در وضعیت قرمز و شهرهای ماهشهر با ثبت عدد ۱۴۷، اندیمشک ۱۴۶، دزفول ۱۴۳و شوشتر ۱۴۱ در وضعیت نارنجی قرار گرفت.

ایستگاه پایش هوا واقع در منازل ۲۰۰ دستگاه، با ثبت عدد ۱۸۰، نادری و پاداد با ۱۷۲ و مناطق حفاری و پست برق شماره ۳ با ثبت عدد ۱۶۵ در وضعیت قرمز و ناسالم برای همه گروه های سنی در روز دوشنبه ثبت شده است.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

در شرایط هوای پاک (۰ تا ۵۰) کیفیت هوا خوب است و پیامدی بهداشتی ندارد. در شرایط هوای سالم (۵۱ تا ۱۰۰) کیفیت هوا قابل قبول است؛ اما برخی از مواد آلاینده ممکن است مشکلات مختصری برای شماری از افراد به‌ طور غیرمعمول حساس به آلودگی هوا ایجاد کند.

در شرایط هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (۱۰۱-۱۵۰) افراد گروه حساس از جمله افراد مبتلا به بیماریهای ریوی مانند آسم، افراد دارای بیماری قلبی، کودکان و سالمندان ممکن است دچار مشکل و ناراحتی تنفسی شوند.

در شرایط هوای ناسالم (۱۵۱-۲۰۰) همه افراد در صورت قرار گرفتن درازمدت در معرض هوای با این شدت آلودگی ممکن است دچار علایم تنفسی شوند همچنین افراد گروه حساس ممکن است دچار پیامدهای بیشتری شوند.