هوای آلوده تهدیدی جدی برای سالمندان است

هوای آلوده تهدیدی جدی برای سالمندان است

دکترای تخصصی سالمندان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: هوای آلوده یکی از مخاطراتی است که سلامت افراد سالمند را به لحاظ جسمی و روحی تحت تاثیر قرار داده و تهدید می‌کند.

عبدالرحیم اسداللهی گفت: با افزایش امید به زندگی، کاهش باروری و کاهش مرگ، جمعیت سالمند در جوامع مختلف منجمله ایران، رو به افزایش است و این موضوع اهمیت پرداختن به مسائل این گروه را دوچندان می‌کند.

او با یادآوری اینکه نداشتن تعادل، سقوط و آسیب‌های ناشی از آن جزو مشکلات شایع و جدی در دوران سالمندی و از عوامل موثر در مرگ و میر است، ادامه داد: سقوط به عنوان حادثه ای تعریف می شود که فرد بر خلاف میل خود، ناخواسته روی سطح زمین یا سطح پایین تر قرار می گیرد. فراتر از موضوع نداشتن تعادل، سقوط۴۰درصد از کل مرگ های ناشی از آسیب بدنی را در اماکن نگهداری سالمندان به خود اختصاص می دهد.

اسداللهی از دیگر مشکلات شایع که سلامت انسان را از جنبه های مختلف تهدید می کند، آلودگی هوا دانست و بیان کرد: شناسایی گروه های حساسی که آلودگی هوا آنها را بیشتر تهدید می کند، می تواند سبب شود تا سیاستگذاری سلامت با اهداف مشخص‏‌تری انجام و به صورت جدی‏ تری اجرا شود. چرا که اثرات بهداشتی ناشی از تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا، هزینه های فراوانی را به جامعه تحمیل می کند.

او خاطرنشان کرد: البته همه افراد در معرض مخاطرات آلودگی هوا هستند اما این مبحث زندگی افراد سالمند را به میزان بیشتری تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ زیرا سالمندان به دلیل عواملی مانند شیوع بالای بیماری های مزمن، کاهش مکانیسم ‌های حفاظتی فیزیولوژیکی و انزوای اجتماعی، در برابر اثرات نامطلوب بهداشتیِ تغییرات اقلیمی، دگرگونی ‏های ناگهانی دمای محیط و آلودگی هوا آسیب پذیر هستند.

اسداللهی با یادآوری اینکه از اوایل قرن ۲۱ برای کاهش اثرات بهداشتی ناشی از آلودگی هوا، سیاستگذاری بهداشتی در عرصه عمومی در برخی مناطق دنیا توسعه شتابانی یافته است، گفت: این برنامه ها اقداماتی که می تواند موجب کاهش قرار گرفتن در معرض غلظت بالای آلاینده های هوای محیط انجام داد را به سالمندان آموزش می دهد.

دکترای تخصصی سالمندان و عضو هیئت علمی علوم پزشکی شیراز عنوان کرد: خطر سقوط بسته به آب و هوا یا فصل، به دلیل سطوح لغزنده (از برف یا باران)، کاهش دید (از مه)، یا حتی ناهمواری در حرکات (دمای پایین) افزایش می یابد.

او اضافه کرد: آلاینده های زیادی وجود دارد که از عوامل اصلی بیماری در انسان محسوب می شود. در این میان، ذرات معلق (PM)، ذرات با قطر متغیر اما بسیار کم، از طریق استنشاق به سیستم تنفسی نفوذ می کند و باعث بیماری های تنفسی و قلبی عروقی، اختلالات عملکرد سیستم عصبی، باروری، مرکزی و سرطان می شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: میل ترکیبی مونوکسید کربن به هموگلوبین بسیار بیشتر از اکسیژن است؛ به دلیل از دست دادن اکسیژن در نتیجه اتصال مونوکسید کربن، هیپوکسی، ایسکمی و بیماری های قلبی عروقی مشاهده می شود.

او با بیان اینکه مطالعات متعددی اثر تعدیل رخدادهای گرد و غبار در رابطه با قرار گرفتن در معرض ذرات معلق(PM) و مرگ و میر را به ویژه در جمعیت سالمندان شهرنشین گزارش کرده است، گفت: تغییرات اقلیمی و آلودگی هوای محیط ممکن است سالمندان را از انجام فعالیت‌های بدنی منظم از طریق مکانیسم‌های مختلفی منصرف کند.

این متخصص طب سالمندان خاطرنشان کرد: نخست اینکه آلودگی هوا باعث کاهش عملکرد ریه، افزایش فشار خون و سایر علائم قلبی عروقی و تنفسی می شود که منجر به اختلال در ظرفیت و عملکرد ورزشی می شود. دوم، آلودگی هوای قابل مشاهده، می تواند سالمند را از انجام فعالیت های خارج از منزل منصرف کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: افراد در معرض خطر نظیر سالمندان، با افزایش غلظت ذرات معلق، از بیرون رفتن اجتناب می کنند و ملاقات با همسایگان و دوستان و تعاملات اجتماعی را کاهش می دهند. این مسئله می تواند منجر به افزایش حس انزوا، افسردگی و اضطراب در این افراد شود.