هنرمندان فارس به جایزه فیروزه فراخوان شدند

برگزیدگان ملی جایزه فیروزه اردیبهشت ماه معرفی خواهند شد

هنرمندان فارس به جایزه فیروزه فراخوان شدند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: هشتمین دوره جایزه فیروزه با هدف ترویج، تولید و مصرف کالاها و محصولات فرهنگی ایرانی اسلامی برگزار می‌شود.

حمیدرضا قانعی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری در خصوص جایزه فیروزه بیان کرد: جشنواره فیروزه با سه رویکرد ایده‌های استار تاپی در حوزه فرهنگ و هنر، کسب و کارهای فرهنگی نوپا و کسب و کارهای فرهنگی که تجاری سازی شده در دو مرحله برگزار خواهد شد که در مرحله اول تعیین برگزیدگان استانی و در ادامه تعیین و تقدیر برگزیدگان ملی برگزار می‌شود.

قانعی با اشاره به اینکه اقتصاد خلاق حدود سه دهه است در سطح جهانی مطرح شده و بیشتر بر پایه محصولات اقتصادی فرهنگ بنیان و هنر بنیان شکل گرفته تاکید کرد: جایزه ملی فیروزه که همزمان با هشتمین دوره کشوری شاهد برگزاری دومین دوره استانی آن هستیم، کمک کرده عقب ماندگی اقتصاد هنر را ذیل اقتصاد خلاق جبران کنیم.

او ادامه داد: امسال با حضور چندین دستگاه رسمی و نمایندگان بخش خصوصی کارگروه نوآوری و فعالیت‌های فرهنگ بنیان فعال شده و به صورت ماهانه جلسات آن برگزار می‌شود این در حالی است که اولین دستورکار این کارگروه شناسایی و تشکیل بانک اطلاعاتی فعالین این حوزه بوده و جشنواره فیروزه نیز می‌تواند مشوق این ماجرا باشد.

وی با تاکید بر اینکه جایزه فیروزه آغاز یک مسیر طولانی است، تصریح کرد: مفهوم بازار پردازی برای اهالی کسب و کار آشنا است ولی در فرهنگ و هنر کمتر به آن توجه شده البته جایزه فیروزه با تمرکز بر ۴ حوزه اسباب بازی، طراحی عروسک، لوازم تحریر و هدایای فرهنگی تلاش می‌کند در ابتدای کار فعالین این اکوسیستم را شناسایی کرده و پس از آن مرحله بازار پردازی در حوزه فرهنگ و هنر برای فعالین شناسایی شده شکل بگیرد.

قانعی عنوان کرد: به سلسله کارهایی چون خلق کاراکتر در انیمیشن و طراحی پیوست فرهنگی و اقتصادی مانند خلق کالای اتاق خواب، لوازم تحریر یا اسباب بازی و صنایع دستی متناظر آن کمتر پرداخته شده و جای یک مفهوم بینابینی در اقتصاد و فرهنگ و هنر خالی‌است. جایزه فیروزه می‌تواند این جای خالی را گام‌به گام پر کند.

برگزیدگان ملی جایزه فیروزه اردیبهشت ماه معرفی خواهند شد

غلامرضا خوش‌اقبال، معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره فرهنگ و ارشاد فارس نیز در این نشست به جزئیات اهداف و شیوه اجرایی این برنامه پرداخت و گفت: فراخوان اولیه شرکت در جایزه فیروزه در دی ماه اعلام شده و تا ۲۵ فروردین ماه ارزیابی و غربالگری آثار ارسالی در سطح استانی انجام خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول ۱۲ اردیبهشت نیز پایان رقابت هنرمندان در این چهار حوزه در سراسر کشور اعلام شده و برگزیدگان سطح ملی انتخاب خواهند شد.

وی تاکید کرد: دو شاخصه مهم برای ارسال آثار به این رویداد وجود داشته که اثر ارسالی برای نخستین بار در جشنواره شرکت کند و کالاهای فرهنگی ارسالی به این رویداد بخشی از فرهنگ، هنر، آداب و رسوم، آئین‌های یک مرز و بوم را به شکل کالای قابل عرضه در آورده باشد.