احیای برجام در دسترس

احیای برجام در دسترس

هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام، عناصر لازم برای تحقق توافق را در دسترس عنوان کرد و خواستار تعجیل در تصمیم گیری در این مورد شد.

جوزپ بورل طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی خود در شورای امنیت سازمان ملل درباره مذاکرات هسته ای ایران در وین گفت: من با همه طرف ها در حال گفت وگوی مستمر هستم تا همه طرف ها به برجام برگردند و این توافق به طور کامل اجرایی شود.

وی با بیان اینکه عناصر اصلی برای رسیدن به توافق کاملا شناخته شده و در دسترس هستند، بیان کرد: همین حالا باید در مورد این موضوع تصمیم گیری شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یادآوری نقش سازمان ملل و اتحادیه اروپا در گسترش همکاری جهانی خاطرنشان کرد: لازم است با کشورهایی که با ما اختلاف دارند هم همکاری کنیم.

بورل با اشاره به چالش های امروز جهان و پیشرفت های حاصل شده برای مقابله با آنها تصریح کرد: در همه موارد از جمله تغییرات اقلیمی و واکسن کرونا، پیشرفت خوبی در حوزه علمی و فناوری داشته ایم اما اقدامات در حوزه دیپلماسی و تنظیم مقررات کافی نبوده اند.

وی از گسترش بی اعتمادی و یکجانبه گرایی در جامعه جهانی انتقاد و حل نشدن مشکلات، افزایش نارامی ها، تداوم جنگ ها و افزایش استفاده از حق وتو در شورای امنیت را نتیجه چنین روندی دانست.

این مقام ارشد اروپایی، جنگ اوکراین را موجب تشدید مشکلات ساختاری جهان دانست و افزود: این جنگ با بیش از پنج میلیون آواره موجب بزرگترین بحران پناهندگان از زمان جنگ جهانی دوم شده است.

گفت و گو با مقامات سازمان ملل برای رفع انسداد از بنادر اوکراین

بورل با بیان اینکه جنگ اوکراین، حمله به بنیادهای سازمان ملل توسط یکی از اعضای آن است، خاطرنشان کرد: این جنگ همه جهان را تحت تاثیر قرار داده و موجب بحران در حوزه غذا و انرژی شده است.

وی با اشاره به حمایت همه جانبه اتحادیه اروپا از اوکراین گفت: از همه اعضای سازمان ملل می خواهیم تا از کی یف برای دفاع از خود حمایت کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سکوت در قبال جنگ اوکراین را سکوت در مقابل تجاوز اعلام کرد و افزود: برآورد برنامه جهانی غذا این بود که از زمان شیوع کرونا، ۱۳۵ میلیون نفر در معرض ناامنی غذایی بودند که در ابتدای سال ۲۰۲۲، این رقم به ۲۷۶ میلیون نفر رسید و دو برابر شد. برآورد برنامه جهانی غذا این است که در نتیجه جنگ، این میزان به ۳۲۳ میلیون نفر افزایش یابد.

بورل، روسیه را به بلوکه کردن ۲۰ میلیون تن غلات اوکراین متهم و اظهار کرد: ما از تلاش های سازمان ملل برای باز شدن بندرهای اوکراین جهت صادرات این غلات حمایت می کنیم.

وی از اختصاص یک میلیارد دلار توسط اروپا برای کمک غذایی به  کشور ساحل صحرا و چاد و بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برای شاخ آفریقا خبر داد و گفت: ۲۲۵ ملیون دلار نیز در اختیار متحدان اروپا در خاورمیانه و شمال آفریقا قرار خواهد گرفت.

این دیپلمات با بیان اینکه تحریم های اروپا علت کمبودهای غذایی و بحران غذایی جهانی نیستند، بیان کرد: تحریم های اروپا مانع صادرات مواد غذایی و کود روسیه نیستند.

بورل از گفت و گوی خود با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، مارتین گریفیتس معاون وی و ربکا گرینسپن دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد برای پایان دادن به انسداد بنادر اوکراین در دریای سیاه خبر داد.

بلینکن: پیگیر مسیر دیپلماسی معنادار برای بازگشت به برجام هستیم

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در پی اعمال تحریم های جدید کشورش علیه ایران ادعا کرد که واشنگتن پیگیر مسیر دیپلماسی معنادار برای بازگشت به برجام است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای ادعا کرد: دولت بایدن در پیگیری مسیر دیپلماسی معنادار برای دستیابی به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام صادق و استوار بوده است.

وی در راستای سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ به رغم آنکه بارها به ناکارآمدی آن اعتراف کرده است، مدعی شد: در صورت عدم دستیابی به توافق، ما همچنان از اختیارات تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران استفاده خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا درباره تحریم های جدید علیه ایران نیز مدعی شد آمریکا  شبکه ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و شرکت های پوششی در چین، امارات و ایران را که از شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران حمایت می کنند، تحریم کرد.

وی ادعا کرد: پتروشیمی های وابسته به ایران در خارج از این  کشور به انجام معاملات بین‌المللی و دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند و از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتریان در چین و سایر بخش‌های شرق آسیا حمایت می‌کنند.

دولت دموکرات جو بایدن که خود به شکست سیاست های فشار حداکثری آمریکا علیه ایران بارها معترف بوده، در اقدام جدید ضد ایرانی دیگری به رغم سردادن شعار دیپلماسی در قبال تهران، تحریم هایی را علیه صنعت پتروشیمی ایران اعمال کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا شبکه ای از تولیدکنندگان پتروشیمی ایرانی و همچنین شرکت های پوششی در چین و امارات که از شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران حمایت می کنند، تحریم کرد. 

بر اساس ادعای  وزارت خزانه داری آمریکا، این شرکت ها نقش موثری در دلالی فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور دارند.

وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شد: این شبکه به انجام معاملات بین‌المللی و دور زدن تحریم‌های ایران کمک می‌کند و از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتریان در چین و سایر منطقه شرق آسیا حمایت می‌کند.

 برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا ادعا کرد: آمریکا  مسیر دیپلماسی معنادار را برای دستیابی به بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دنبال می کند.

وی تصریح کرد: در صورت عدم دستیابی به توافق، ما به استفاده از اختیارات تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی ایران ادامه خواهیم داد. آمریکا  به افشای شبکه‌هایی که ایران از آنها برای  فرار از تحریم‌ها استفاده می‌کند، ادامه خواهد داد.

بر این اساس دو شخص حقیقی و ۹ شرکت با ادعای فروش محصولات پتروشیمی ایران تحریم شده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز به رغم اعمال تحریم‌های جدید ضد ایرانی واشنگتن مدعی شد که اگر ایران مسائل خارج از برجام را کنار بگذارد، امکان بازگشت به برجام وجود دارد و بازگشت به این توافق در راستای منافع ملی ایالات متحده آمریکا است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران توپ زمین مذاکرات را همچنان به زمین ایران انداخت و ادعا کرد همچنان معتقدیم اگر ایران مسایلی که خارج از برجام را کنار بگذارد و روی توافقی که مدتی است روی میز قرار دارد، تمرکز کند ظرفیت نهایی کردن و امکان بازگشت متقابل به پایبندی به برجام وجود دارد .

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران در حالی است که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی نشستی پشت درهای بسته با نمایندگان دولت بایدن از جمله رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تشکیل داد تا طرح به اصطلاح ب آن را در قبال ایران و مذاکرات وین بداند اما سناتورها پس از این نشست اذعان کردند که دستان کاخ سفید خالی است.

خبرنگار آمریکایی رسانه جوئیش اینسایدر درباره این نشست گزارش داد چند سناتور آمریکایی در جلسه علنی پیشین در مورد مذاکرات با ایران خواستار یک جلسه غیرعلنی شدند تا از طرح ب آمریکا اطلاع یابند.

این خبرنگار به نقل از مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا  پس از این نشست نوشت: فکر نمی کنم آنها (دولت بایدن) طرح ب داشته باشد آنها چیزی در این مورد به ما نشان نداده اند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند تا آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است بلکه در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و پیش از این نیز  همسو با رژیم صهیونیستی به تلاش های ضد ایرانی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پیوست.

وال‌استریت‌ژورنال: دولت بایدن تحریم جدید را با احیای برجام مغایر می‌داند

یک خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال که  اخبار مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین را گزارش می‌کند به نقل از منابعی مدعی شده دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده در روز پنجشنبه علیه ایران را با احیای برجام مغایر می‌داند.

لاورنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی در توییتر نوشت: «از برخی منابع متوجه شدم که دولت بایدن معتقد است تحریم‌هایی که امروز اعمال شده‌اند با برجام احیاشده مغایر هستند و در صورت حصول توافق، رفع خواهند شد. علاوه بر این متوجه شده‌ام که از اروپایی‌ها خواسته شده این پیام را به ایرانی‌ها انتقال دهند.»

او در ادامه نوشته است: «حدود ۱۵۰ مورد تحریم قبلی که از سوی دولت بایدن اعمال شد همگی با توافق سازگار دانسته می‌شدند و گفته شد که  در صورت احیای برجام آنها برداشته نخواهند شد.»

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد شبکه‌‌ای را که به ایران برای دور زدن تحریم‌ها و فروش محصولات پتروشیمی این کشور کمک می‌کنند را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. 

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌‌داری آمریکا شبکه‌ای از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ایران و همچنین شرکت‌های صوری مستقر در جمهوری خلق چین و امارات عربی متحده که حامی شرکت پتروشیمی تریلیانس و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران هستند را در فهرست تحریم قرار داد. این دو شرکت در فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور نقش اساسی دارند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این شبکه با حمایت از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتری‌هایی در جمهوری خلق چین و سایر نقاط آسیای شرقی به انجام تراکنش‌های بین‌المللی و دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند.»

یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا، علی‌رغم اعمال این تحریم مدعی شده که واشنگتن دنبال بازگشت به برجام است. برایان نلسون، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: «ایالات متحده آمریکا، مسیر دیپلماسی معنادار برای بازگشت دوجانبه به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک را دنبال می‌کند.»

وی در ادامه مدعی شد: «بدون توافق، ما به استفاده از اختیارات تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران ادامه خواهیم داد.»

واشنگتن: امکان بازگشت به برجام وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: امکان بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری با تکرار مواضع واشنگتن و تلاش برای انداختن توپ در زمین جمهوری اسلامی ایران  اظهار کرد: «در صورتی که ایران مسائل خارج از توافق را کنار بگذارد، امکان بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای وجود دارد».

این مقام آمریکایی بیان کرد: «اگر دولت قبلی آمریکا از برجام که به درستی عمل می‌کرد خارج نشده بود اکنون در این وضعیت نبودیم. بر اساس ارزیابی این وزارتخانه، جامعه اطلاعاتی ما و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این توافق به درستی کار می‌کرد».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: «نمی‌توانیم در زمان به عقب برگردیم اما می‌توانیم به برجام برگردیم. اگر به برجام برگردیم، در موقعیت بهتری در مورد برنامه هسته‌ای ایران قرار خواهیم گرفت».

پرایس مدعی شد آنچه زمان گریز هسته‌ای ایران نامیده می‌شود اکنون نه در حد سال و ماه بلکه در حد چند هفته و یا کمتر است.

او در ادامه ادعاهای خود گفت: «نکته نهایی این است که مسئله هسته‌ای، بزرگ‌ترین چالشی است که از سوی ایران متوجه ما است اما تنها چالش و تهدید نیست بلکه برنامه موشک‌های بالستیک و گروه‌های نیابتی هم تهدید هستند. اگر این چالش را کنار بگذاریم توانایی بیشتری در رسیدگی به سایر مسائل خواهیم داشت که برای ما و متحدانمان مهم هستند».

این دیپلمات آمریکایی بار دیگر تکرار کرد مهلت بازگشت دوجانبه به پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران تا زمانی است که انجام این کار برای آمریکا نفعی داشته باشد و در حال حاضر بازگشت به برجام برای امنیت ملی آمریکا نفع دارد اما همیشه چنین نخواهد بود.

پرایس مدعی شد اگر تهران مسائل فرابرجامی را کنار نگذارد، واشنگتن گزینه‌های دیگری را در اختیار خواهد داشت که آن‌ها را با متحدان خود به بحث گذاشته است.

اظهارات این مقام آمریکایی در حالی مطرح شده‌اند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شده است. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ماه‌های گذشته، بعد از وقفه در مذاکرات وین، به رویه همیشگی خود در متوسل شدن به عملیات‌های روانی و رسانه‌ای جهت مقصرنمایی ایران و سلب مسئولیت از خود روی آورده‌اند.  این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. از جمله انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

کشورهای غربی در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود ۱۸ خردادماه قطعنامه‌ای که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به شورای حکام ارائه کرده و آن را به تصویب رساندند».