همدستی با خدا برای شفای زبان بسته ها

گفت و گوی با دامپزشکان در خصوص مشکلات این حوزه به مناسبت روز دامپزشکی

همدستی با خدا برای شفای زبان بسته ها

سهیلا رفیعی نژاد/ نام دامپزشکی، مراقبت از حیوانات و نجات جان آن ها، به‌ خصوص انواع اهلی را در ذهن متبادر می ‌کند. با وجود آن که جان و زندگی حیوانات مانند هر موجود زنده دیگری ارزشمند است و دفاع از آن ها و نجات جانشان فعالیتی بسیار مهم به‌ شمار می ‌آید اما در هر حال این تفکر به نوعی عرصه فعالیت دامپزشکان را به یکی از چند حوزه کاری تخصصی ‌شان محدود می کند؛ در حالی که دامپزشکان وظایف مهم دیگری را نیز بر عهده دارند که مستقیماً با جوامع انسانی و سلامت آن ها در ارتباط است. وظایفی مانند انجام برخی آزمایشات، درمان بیماری‌ های مشترک بین انسان و حیوان و تأمین سلامت غذای مصرفی در جامعه که همه توسط دامپزشکان انجام می ‌شود. از آن جا که غذا یکی از نیازهای ضروری و بنیادین جوامع انسانی است، می ‌توان گفت که دامپزشکان یکی از ارکان اصلی تأمین سلامت جوامع هستند. فعالان حوزه دام نیز مانند بسیاری از افرادی که در حیطه پزشکی کار می کنند مشکلات بسیاری دارند که بی توجهی به رفع آن ها نارضایتی شغلی را در برخی به همراه داشته است. یکی دیگر از مشکلات اساسی این حوزه بی توجهی به امکانات آموزشی و پژوهشی دانشجویان و اساتید دانشکده های دامپزشکی و از جمله شیراز است که می طلبد تغییراتی در نظر گرفته شود. روزنامه «خبرجنوب» به مناسبت روز ملی دامپزشکی با تعدادی از دامپزشکان فعال در فارس و همچنین استاد دانشگاه شیراز پیرامون عمده ترین مشکلات حوزه دامپزشکی گفت و گو کرده که از نظر می گذرانیم. 

دکتر سید مصطفی رضوی استاد تمام دانشگاه شیراز و رئیس سابق دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز 
یکی از مشکلات ما در حوزه دامپزشکی این است که آموزش دامپزشکی بسیار گران است و هزینه های بیشتری نسبت به سایر رشته ها می برد و در عین حال بودجه های دولتی هم نمی تواند هزینه های لازم را برای آموزش و پژوهش ما تأمین کند. اکثر تأسیسات دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز با قدمت 55 ساله و بیش از نیم قرن، فرسوده است. در حال حاضر به یک دانشکده جدید با تجهیزات آزمایشگاهی مدرن  نیاز داریم و واقعاً نمی توانیم با دستگاه هایی که قبل از انقلاب خریداری شده کار کنیم همچنین رفع مشکلات ناشی از آن، نیاز به به روز سازی تجهیزات دارد و باید فکری به حال آن شود. از سوی دیگر جای ما (رشته دامپزشکی) در وزارت علوم است، اما هیچ شباهتی به بقیه رشته های وزارت علوم ندارد. این رشته شبیه ترین رشته به پزشکی است و از آنجا که جای آن در وزارت بهداشت است، حتی مسئولین دانشگاه شناختی که انتظار می رود را از رشته دامپزشکی ندارند که این مسأله هم مشکلاتی را به خصوص در حوزه تخصیص اعتبارات به دنبال دارد. از نظر ساختار سازمانی اگر جزو وزارت بهداشت بودیم، بهتر می توانستیم آموزش و پژوهش ها در حوزه دامپزشکی را انجام دهیم و تا وقتی که عضوی از وزارت علوم هستیم دامپزشکی یک رشته مهجور خواهد ماند. 
دکتر رامین خواجه زاده رئیس انجمن صنفی مراکز واکسیناسیون دامپزشکی استان فارس
حد و مرز بین عملکرد بخش خصوصی و دولتی در حوزه واکسیناسیون دام مشخص نیست معتقدم باید وظایف هر گروه مشخص باشد که تداخلی برای واکسیناسیون دام ها به وجود نیاید به طور مثال واکسیناسیون تب برفکی را به عنوان واکسن بخش خصوصی می دانند و قرار هم بر همین بوده اما در بعضی دوره ها از سوی بخش دولتی واکسینه رایگان انجام می شود. برای سایر واکسن ها هم سازمان دامپزشکی برنامه مشخصی ندارد و مدیران مربوطه لحظه ای تماس می گیرند و این ما را در بلاتکلیفی گذاشته است. ما امسال حجم زیادی از واکسن های مختلف برای دامداری ها در سراسر فارس خریداری کرده ایم (از جمله واکسن تب برفکی) که به دامدار بفروشیم و قرار هم بر این بود اما مدتی بعد دامپزشکی اعلام  کرد که قصد مایه کوبی رایگان دام ها در این مورد را دارد و با این بی برنامگی ها در مواردی که کم هم نیست، این واکسن ها روی دست ما می ماند و سالانه چند صد میلیون تومان واکسن تاریخ گذشته روی دست مان می ماند که ما مجبوریم دور بریزیم. این باعث شده که دامپزشکان بخش خصوصی در این حوزه دلسرد شوند. علاوه بر این ارگان های غیر مرتبط در بحث واکسیناسیون دام در استان دخالت می کنند و شاید این در ظاهر خوب به نظر برسد اما علاوه بر مسأله یاد شده، باعث می شود همکاران ما در حوزه واکسینه دام شغل شان را از دست بدهند. ما هم حاضر هستیم با انعقاد قرارداد با دامپزشکی این کار را انجام دهیم اما چون سازمان دامپزشکی یک بام و دو هوا رفتار می کند حل مشکل از دست مان خارج شده است.
بحث تعرفه های دامپزشکی هم مشکل ساز است و با وجود این که یکی دوم سال را گذرانده ایم، هنوز تعرفه های جدید ابلاغ نشده است. واکسیناتورها هم به دلیل تعرفه پایین چندان انگیزه فعالیت در این حوزه را  ندارند.

دکتر جواد نورایی، رئیس انجمن صنفی مسئولین فنی و دستیاران دامپزشکی فارس و عضو شورای نظام دامپزشکی فارس 
وظیفه مسئولین فنی بهداشتی، نظارت روی فرآورده های خام دامی است اما از آن جا که همچنان مسئولین فنی توسط کارفرما یعنی صاحبان صنایع استخدام می شوند، نظارت ها زیر سئوال می رود. در این باره قطع رابطه مالی بین مسئولین فنی و کارفرما از سال 88 ابلاغ شده اما چون آیین نامه مربوطه ناقص بود تا کنون به جایی نرسیده است. این دستورالعمل تا کنون  5 بار تغییر کرده اما نمی دانم چرا مشکلات اساسی آن اصلاح نشد و عملاً اجرایی نگردید. ما همچنان خواستار قطع رابطه مالی مسئولین فنی و کارفرماها هستیم، چرا که با این وضع دامپزشک  برای حفظ شغل خود مجبور است با کارفرما راه بیاید. 
با وجود این که بارها موضوع پیگیری شده، انگار دست هایی در کار بوده که نمی خواستند این روند اشتباه اصلاح گردد. مسئولین فنی یاد شده  با وجود این که دامپزشک هستند حقوق بسیار پایین دارند و در عین حال امکان نظارت توسط آن ها عملاً بسیار ضعیف است. 

دکتر امیدرضا امرآبادی معاون سلامت دامپزشکی فارس
برای دومین سال پیاپی اداره کل دامپزشکی استان در بیست و پنجمین جشنواره شهید رجایی برتر شد. ما دستگاه پیشرو در محرومیت زدایی در حوزه دامپزشکی هستیم و طی یک سال اخیر سه اردوی جهادی به منظور درمان دام و پیشگیری در حوزه دامپزشکی داشته ایم که البته ادامه دارد و هدف ما توسعه فعالیت های یادشده در راستای ارتقای سطح سلامت در جامعه است. 
دامپزشکان با وجود سختی کاری که دارند، چه در بخش دولتی چه در بخش خصوصی و در سلامت غذا از مزرعه تا سفره از دامداری تا کشتارگاه موثرند اما شناخت مناسبی در خصوص این مسئولیت ها و سختی  کار  وجود ندارد و جایگاهی که باید را ندارند. یکی دیگر از مباحث مورد انتقاد تعداد اندک نیروهایی است که در بخش دولتی به این حوزه اختصاص داده اند و ردیف های استخدامی ما کمتر از نیازهایمان است. به همین دلیل با عدم تناسب فعالیت های حوزه دامپزشکی با تعداد نیروهای موجود مواجه هستیم. در حال حاضر در دامپزشکی فارس 373 پرسنل داریم و این پرسنل با حجم کار همخوانی ندارد. علی رغم همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان دامپزشکی طی یک سال گذشته، ما از نظر اعتبارات عقب ماندگی هایی داریم که  باعث می شود، اعتبارات متناسب با وظایف مان  نباشد. یکی دیگر از مشکلات ما بی توجهی برخی از مردم استان نسبت به هشدارها، در خصوص خرید از افرادی است که کشتارهای غیر مجاز دام دارند. جلوگیری از کشتارهای غیر مجاز یکی از اولویت های ماست، اما در این باره به همکاری بیشتر مردم نیاز داریم تا با عدم خرید از این متخلفان و رعایت الگوی صحیح خرید گوشت مصرفی خود به رفع مشکل کمک کنند. این فرآورده های خام دامی که در حاشیه جاده ها یا مناطق مشابه به فروش می رسد به هیچ عنوان بهداشتی نیست و خرید از آن ها خطرناک است و علاوه بر این به کارشان رونق می دهد.