هجوم دوباره خاک به خوزستان 

هجوم دوباره خاک به خوزستان 

آسمان امروز صبح اهواز به سال‌های قبل برگشته است، خاکی، تیره، سرخ.

امروز صبح را اهوازی‌ها در هجوم خاک سنگینی آغاز کردند که سال‌های تیره گذشته را به یاد می‌آورد؛ در فضای خانه‌ها نه تنها از نور صبح خبری نیست بلکه پنجره‌های تیره خبر از گرد و غبار غلیظی دارند که بر شهر سایه‌ای سرخ انداخته است.

در خیابان‌ها هر چند رفت و آمد مثل هر روز بر قرار است اما نفس کشیدن به وضوح مشکل و قدرت دید افقی نیز بسیار پایین آمده است. روی رودخانه خاک سنگینی می‌کند و پل‌ها پیدا نیستند.

هر چند مدیرکل هواشناسی خوزستان شب گذشته در یک بخش خبری سیمای استانی خبر از جریانات همرفتی و وزش باد و وقوع گرد و غبار در صبح دوشنبه داد اما به نظر می‌رسد خوزستان باز هم غافلگیر شده است و مسئولان انتظار این حجم از خاک را نداشته‌اند و به همین دلیل بنا به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان و دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوا، جلسه فوری این کارگروه به صورت آنلاین در ساعت ۹ صبح برای بررسی وضعیت اهواز و دیگر شهرستان‌های درگیر گرد و خاک تشکیل شده است در حالی که دانش‌آموزان و کارمندان ادارات همگی در محل تحصیل و کار حاضر شده‌اند در شرایط جوی که تنفس بسیار مشکل است.

در این خصوص اشرفی عنوان کرد که این وضعیت در پی آشوب جوی که غیرقابل پیش‌بینی بوده ایجاد شده است.

وی همچنین گفت که با توجه به جریانات همرفتی در کشور عراق در دو سه روز آینده احتمال چنین شرایطی که قابل پیش‌بینی نیستند، وجود دارد.

با همه این‌ها خوزستان باز هم غافلگیر شده است، در تهاجم خاکی که از آسمان می‌بارد.

گرد و خاک در آبادان و خرمشهر به ۱۱ برابر حد مجاز رسید

براساس اطلاعیه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، گرد و خاک ناگهانی در ۱۰ شهرستان استان به بالاتر از حد مجاز رسید.

 امروز دوشنبه پنجم اردیبهشت گرد و خاک ناگهانی در برخی شهرستان‌های استان به چندین برابر حد مجاز رسید.

بر اساس پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان میزان گرد و خاک آبادان، اهواز، بندر امام خمینی (ره)، حمیدیه، خرمشهر، دزفول، رامشیر، شادگان، بندر ماهشهر و هندیجان بالاتر از حد مجاز رسید.

آبادان و خرمشهر با بیش از ۱۱ برابر حد مجاز آلوده‌ترین شهرهای استان بوده و گرد و خاک در حال افزایش است.

تاکنون اطلاعیه‌ای در خصوص تعطیلی از سوی استانداری ابلاغ نشده است.

بلاتکلیفی دانش آموزان و کارمندان در هوای خاکی اهواز!

درحالی که از صبح امروز گرد و خاک با غلظت شدید آسمان اهواز و چند شهر دیگر استان را فراگرفته، استانداری خوزستان تاکنون هیچ اطلاعیه‌ ای در این خصوص صادر نکرده است.

این بی تفاوتی مسبوق به سابقه استانداری خوزستان در مواجهه با چنین وضعیت هایی، موجب سردرگمی دانش آموزان و کارمندان برای حضور در مدارس و محل کار خود شده است.

ببینید| آسمان اهواز تیره شد

هم اکنون شدت گردوخاک در جاده دهلران به اندیمشک خوزستان