نزاع‌های خانوادگی باعث آتش‌سوزی نخیلات اروندکنار

نزاع‌های خانوادگی باعث آتش‌سوزی نخیلات اروندکنار

رئیس انجمن ملی خرما خاطر نشان کرد: نزاع‌های خانوادگی بین اهالی محلی در آبادان منجر به آتش زدن حدود 50 نخل خرما در این شهر شد.

محسن رشید فرخی در پاسخ به این پرسش که فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که مبنی بر آن تعدادی از نخل‌های خرما در اروندکنار آبادان در آتش سوختند آیا دلیل این آتش‌سوزی مشخص شده است و آیا توانستند درختان را آتش حفظ کنند؟ گفت: بررسی‌های انجمن مشخص کرد که نزاع‌های خانوادگی بین اهالی محلی در آبادان منجر به آتش زدن حدود 50 نخل خرما در این شهر شد.

وی آتش‌سوزی باهدف تغییر کاربری در باغات خرما اروندکنار را رد و تصریح کرد: گزارش مفصل تعداد نخل‌های آسیب دیده از آتش‌سوزی در روزهای آینده رسانه‌ای خواهد شد.

رشید فرخی ادامه داد: در سال جاری با وجود خشکیده شدن بوته خرما، خشکسالی و شیوع آفت سوسک حنایی در نخیلات این انتظار وجود دارد که به متوسط تولید سالیانه که همان 1 میلیون و 250 هزار تن است دست بیابیم.

وی با بیان اینکه خشکیدگی بوته خرما در استان کرمان شایع شد، تصریح کرد: خشکیدگی بوته خرما بیشتر متاثر از تغییرات اقلیمی است تا ناشی از آفت و بیماری.

رئیس انجمن ملی خرما با اشاره تلاش‌های وزارت کشاورزی در مبارزه با آفت سوسک حنایی خرطوم‌دار در نخیلات، افزود: سقف بودجه برای مبارزه با این آفت تعیین شده است وزارت کشاورزی تلاش دارد که آفت را از بین ببرد و درخت‌های آفت‌زده از مدار خارج شوند که این آفت به سایر درخت‌های سرایت نکند.

این فعال اقتصادی بر این نکته که آفت سوسک حنایی بومی مناطق ایران نبوده تاکید کرد و افزود: شروع این آفت از دشت شادگان و خوزستان و استان بوشهر بوده است و به کرمان و هرمزگان هم رسیده است.

وی چین اول خرما را مرغوب دانست و خاطر نشان کرد: چین دوم از اوایل شهریور آغاز می‌شود این چین مرغوب و تا پایان شهریور به اتمام خواهد رسید.

رئیس انجمن ملی خرما ادامه داد: چین خرما صادراتی پیارم از اول مهر آغاز می‌شود این خرما باید سر درخت خشک سپس آن را برداشت کنند؛ برخلاف خرماهای دیگر که نباید خشک شود. خرما پیارم در حاجی آباد بندرعباس و هرمزگان به‌دست می‌آید و 80 درصد آن صادر می‌شود این در حالیست که خرما رطب حدود 70 درصد داخل کشور مصرف و 30 درصد آن صادر می‌شود.

رشیدفرخی با بیان اینکه نرخ خرما نیز متاثر از تورم حاکم بر کشور خواهد بود، ادامه داد: یک محصول را نمی‌توان از دایره اقتصاد کشور جدا و انتظار داشته باشیم که نرخ آن تغییر نکند چراکه قیمت نهاده‌های کشاورزی در تولید خرما نسبت به 5 سال گذشته بیش از 5 برابر افزایش پیدا کرده است پس این انتظار که قیمت‌ها تغییر نکند دور از واقعیت بازار است.