««نرگس شیراز»تهدیدی برای شهروندان شهر راز

مالک کارخانه مجموعه را کاملا رها کرده

««نرگس شیراز»تهدیدی برای شهروندان شهر راز

از آخرین باری که کارخانه روغن نباتی شیراز خطر جدی را برای شهروندان شیرازی رقم زد حدود 9 سال می گذرد ، جمعه اول آذرماه 1392 بود که این کارخانه دچار حریق جدی شد و آتش به جان تصفیه خانه افتاد و خطر انفجار مخزن گاز و آمونیاک این مجموعه را تهدید کرد اما در نهایت مهار شد.

به گزارش ایلنا، بعد از آن حادثه مسوولان شهری و مدیران دستگاه های مختلف استان اظهار نظرهای مختلفی برای جابه جایی این کارخانه به خارج از شهر انجام دادند اما تا به امروز هیچ یک از این موضوعات عملیاتی و اجرایی نشدند.

«در صورت انفجار مخزن آمونیاک موجود در کارخانه روغن نباتی، بی‌تردید شاهد فاجعه‌ای بزرگ خواهیم بود زیرا آمونیاک موجب انجماد شعاع زیادی از محدوده مرکز شیراز می‌شود»،« امروز باید جان کارگران و حداقل 100 هزار شهروند ساکن در اطراف کارخانه روغن‌نباتی، مهم‌ترین نکته برای مسئولان باشد»، « در این کارخانه دو مخزن بزرگ آمونیاک و هگزان وجود داشته که انفجار این مخازن مردم ساکنان این منطقه را تهدید می کند» این نقل و قول ها بخشی از صحبت های مسئولان اسبق در خصوص یکی از قدیمی ترین کارخانه های موجود در سطح شهر شیراز است که انگار خیال رفتن از شهر را ندارد و هر روز که می گذرد تهدیدی جدی برای ساکنان مناطق حافظیه، ادبیات و بلوارگلستان می شود.

یکی از کارگران روغن نباتی شیراز با بیان اینکه یک سری ماشین آلات بخش های کارخانه روغن نباتی مانند هیدروژن و بخار بسیار قدیمی و فرسوده هستند، می گوید: به روز رسانی و تعمیر  نشدن این دستگاه ها باعث شده تا فعالیت آن ها بسیار خطرناک باشد اما واحد هیدروژن و بخار مجموعه روغن نباتی برای اهالی اطراف این مجموعه خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه مالک کارخانه این مجموعه ها را کاملا رها کرده است، می گوید: بی شک این واحدها به دلیل سوزاندن گاز انرژی زیادی را مصرف می کنند و علاوه بر آن خطرات زیاد جانی دارند و تهیه نکردن قطعات لازم برای این دستگاه  خطرات زیادی را برای افراد دارد.

این کارگر با بیان اینکه به روز رسانی و تعمیرات دستگاه ها بر عهده مدیران کارخانه است، می گوید: خریداری نشدن قطعات لازم برای دستگاه های بخار و هیدروژن باعث شده تعمیرات آن ها به صورت سطحی باشد و تعمیرات اساسی بر روی آن ها انجام نمی شود.

وی با اشاره به اینکه دستگاه های کارخانه روغن نباتی از رده خارج هستند، می افزاید: این دستگاه ها در داخل از کشور تولید می شوند و تعمیرات آن ها ارتباطی با تحریم ها ندارد.

تولید کارخانه روغن نباتی کاملا متوقف شده است

وی با بیان اینکه نبود مواد اولیه باعث شده تا از دو روز گذشته تولید کارخانه روغن نباتی کاملا متوقف شود، می گوید: مسئولان کارخانه به کارگران و پرسنل اذعان کردند به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی فعلا سر کار نیایند و برخی نیز دور کاری کنند که این صحبت ها بیشتر شبیه بهانه بوده و نبود مواد اولیه دلیل اصلی دور کاری کارگران است.

این کارگر با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها پرسنل انتظامات و اتفاقات در محل کار حضور پیدا می کنند، می افزاید: با توجه به اینکه در حال حاضر حدود 166 کارگر در مجموعه کارخانه فعالیت می کنند اما دلایل مذکور باعث شده تا تنها حدود 22 نفر سر کار حضور پیدا کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه تا پایان هفته فعالیت کارخانه کاملا تعطیل است، می گوید: اگرچه دستگاه های اجرایی و قضایی زحمات زیادی را بابت رونق کارخانه روغن نباتی انجام می دهند و جهت بهبود وضعیت این مجموعه مصوبات زیادی را به تصویب می رسانند اما متاسفانه این تصمیمات هیچکدام به سرانجام نمی رسد و موضوع به روز اول باز می گردد.

این کارگر در ادامه با بیان اینکه عواملی مانند حقوق و بیمه معوق، دور کاری پرسنل و ... همیشه با مجموعه روغن نباتی شیراز دست و پنجه نرم می کند، می افزاید: با توجه به اینکه مجموعه دادگستری با حضور مدیر کارخانه در مهر ماه برگزار شد و مقرر شد که تولید نرگس مجددا راه بیفتد اما هیچ اتفاق مثبتی در مجموعه رخ نداد و با گذشت دو ماه به خانه اول بازگشتیم.

وی با بیان اینکه میزان تولید کارخانه روغن نباتی با ظرفیت اصلی این مجموعه بسیار فاصله دارد و توان و پتانسیل مجموعه نرگس بسیار زیاد است، بیان می کند: مواد اولیه تنها کفاف دو الی سه روز را می دهد.

جابه جایی کارخانه های سطح شهر شیراز

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز هم در ادامه با بیان اینکه وجود کارخانه های صنعتی در مرکز شیراز موضوعی مهم است که گزارش های حاصل از آن را به دادگستری اطلاع دادیم، می گوید: گاز هیدروژن یکی از موضوعات مهمی است که در مجموعه روغن نباتی مطرح است و این ماده به عنوان مواد اصلی تولید روغن به کار می رود که ماده ای خطرناک هم است.

محمد هادی قانع با اشاره به اینکه دستگاه های کارخانه روغن نباتی این ماده را تولید می کردند، می افزاید: طبق بازدید هایی که حوزه های مختلف انجام دادیم تولید این گاز متوقف شد و این گاز به اندازه مصرف روزانه در مجموعه روغن نباتی تولید می شود.

وی با بیان اینکه جابه جایی کارخانه های سطح شهر شیراز از موضوعات مهم است که در دستور کار قرار دارد، می افزاید: بازدید های زیادی را به صورت مستمر از مجموعه روغن نباتی انجام داده ایم.

نماینده شیراز و زرقان هم در ادامه با بیان اینکه کارخانه روغن نباتی شیراز دارای دو موضوع زیست محیطی و پدافند غیر عامل است، می‌گوید: درون شهر قرار گرفتن کارخانه روغن نباتی و بوی ناشی از تولید آن باعث می‌شود تا برای روحیه و ریه افراد مضر باشد.

علیرضا پاک فطرت با اشاره به اینکه جابه جایی کارخانه روغن نباتی شیراز باید خیلی زودتر اتفاق می‌افتاد، می‌افزاید: موضوع جابه جایی این کارخانه را باید سازمان محیط زیست بررسی کند.