نخستین‌های عکاسی؛ از قدیمی‌ترین عکس جهان تا اولین عکس اینستاگرام

نخستین‌های عکاسی؛ از قدیمی‌ترین عکس جهان تا اولین عکس اینستاگرام

در اين گزارش به مشهورترین «نخستین‌ها» در عرصه عکس پرداخته شده است.

تاریخچه عکاسی همواره مملو از نوآوری بوده است. با وجود چنین تاریخچه دور و درازی، غافلگیرکننده نیست که عرصه عکاسی پر از «نخستین‌ها» باشد؛ همچون قدیمی‌ترین عکس جهان و نخستین‌ عکسی که در اینستاگرام بارگذاری شد.

برای ثبت قدیمی‌ترین عکس‌ها از روش «داگرئوتایپ» استفاده شده است که توسط «لوئی داگر» ابداع شده بود، اما نوآوری‌های فنی فرصت‌های بی‌شماری را برای عکاسان فراهم کرده است.

در ادامه به مشهورترین «نخستین‌ها» در عرصه عکس می‌پردازیم:

نخستین عکسی که در جهان ثبت شد

نخستین عکس جهان یا دست کم قدیمی‌ترین عکس به جای مانده، توسط «جوز نیسفور نیپس» (Joseph Nicéphore Niépce) در سال ۱۸۲۶ میلادی یا ۱۸۲۷ میلادی ثبت شد. این عکس با استفاده از روش هلیوگرافی و از پنجره‌ای بالای پلکان ساختمانی واقع در «بورگونی» ثبت شده است. با استفاده از روش هلیوگرافی فقط یک نسخه از هر عکس می‌توان خلق کرد و هیچ نسخه دومی از این عکس وجود ندارد. این عکس اکنون در قالب مجموعه ثابت «دانشگاه تگزاس آستین» نگهداری می‌شود.

نخستین عکس خودنگاره جهان

شاید امروزه به سلفی گرفتن عادت کرده باشیم، اما عکسی که «رابرت کورنلیوس» در سال ۱۸۳۹ گرفت به عنوان نخستین خودنگاره جهان شناخته می‌شود. این عکس در فیلادلفیا به ثبت رسیده است.

قدیمی‌ترین عکس نیویورک

این عکس که از منتهتن در سال ۱۸۴۸ به روش «داگرئوتایپ» ثبت شده است، قدیمی‌ترین عکس باقیمانده از نیویورک است. این عکس در سال ۲۰۰۹، در حراجی ساتبیز به قیمت ۶۲،۵۰۰ دلار فروخته شد. متاسفانه نخستین عکس از نیویورک که یک کلیسا را نشان می‌دهد، اکنون گمشده است.

نخستین عکس ماه

این عکس به روش داگرئوتایپ و در سال ۱۸۴۰ میلادی توسط «جان درپر» به ثبت رسیده است و نخستین عکس از ماه محسوب می‌شود. این دانشمند این عکس را از رصدخانه دانشگاه «نیویورک» ثبت کرد. نخستین عکس ماه در طول زمان متحمل آسیب‌های زیادی شده است.

نخستین عکس با حضور مردم

«لوئی داگر» مبتکر روش داگرئوتایپ عکسی را ثبت کرد که امروزه به عنوان قدیمی‌ترین عکس پاریس و نخستین عکس با حضور انسان‌ها به شمار می‌رود. این عکس در سال ۱۸۳۹ ثبت شد و به سختی می‌توان تصویر دو انسان در گوشه سمت چپ عکس را تماشا کرد.

نخستین عکس از جنگ

«Carol Popp de Szathmari» به عنوان نخستین عکاس جنگ شناخته می‌شود. او صد‌ها تصویر از جنگ کریمه ثبت کرد، اما گمان می‌رود تصویر بالا که متعلق به سال ۱۸۷۰ میلادی است، نخستین عکس از یک جنگ واقعی باشد.

نخستین عکس یک رئیس‌جمهور

«جان کویینسی آدامز» به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری شناخته می‌شود که مقابل دوربین عکاسی نشسته است. این عکس از «آدامز» درحالی که در خانه‌اش واقع در «ماساچوست» ساکن بود در سال ۱۸۴۳ یعنی ۱۴سال پس از ترک دفتر ریاست‌جمهوری ثبت شد.

قدیمی‌ترین عکس از خورشید

فقط پنج سال پس از ثبت نخستین عکس از ماه، «ایپولیت فیزو» و «لئون فوکو» دانشمندان فرانسوی نخستین عکس از خورشید را به ثبت رساندند.

نخستین عکس یک گردباد

به نظر می‌رسد نخستین عکس از یک گردباد در «کانزاس» واقع در ایالات متحده آمریکا ثبت شده باشد. در ۲۶ آوریل سال ۱۸۸۴ بود که یک گردباد در این ایالت شروع به حرکت کرد و یک عکاس آماتور تصویری از آن را به ثبت رساند.

نخستین عکس زمین که از ماه گرفته شد

در ۲۳ اوت سال ۱۹۶۶ یک مدارگرد ماه این عکس از کره زمین را از ماه ثبت کرد.

نخستین عکس رنگی

«جیمز کلرک مکسول» فیزیک‌دان اسکاتلندی، نخستین عکس رنگی جهان را به نام خود ثبت کرد. او در سال ۱۸۵۵ روشی را توسعه داد که به ثبت این عکس از یک روبان رنگی منجر شد.

نخستین عکس رنگی از زیر آب

در سال ۱۹۲۶ میلادی «چارلز مارتین» عکاس «نشنال جئوگرافیک» نخستین عکس رنگی از زیر آب را با ثبت تصویری از یک گراز ماهی به نام خود ثبت کرد.

نخستین عکس دیجیتالی

نخستین عکس دیجیتالی از آن چه فکر می‌کنید زودتر به ثبت رسیده است. حدود ۲۰ سال قبل از اینکه دوربین دیجیتالی «کداک» ساخته شود، یعنی در سال ۱۹۵۷ این عکس مربعی شکل از پسر «Russell Kirsch» مهندس آمریکایی ثبت شد. این عکس درحقیقت اسکن دیجیتالی یک نگاتیو است.

نخستین عکسی که در اینستاگرام بارگذاری شد

در ۱۶ جولای سال ۲۰۱۰، «مایک کرایگر» یکی از بنیانگذاران «اینستاگرام» نخستین عکس را در این برنامه پُست کرد. این عکس نمایی از «ساوت بیچ» در ایالات متحده آمریکا را به تصویر می‌کشد.

نخستین عکس از یک سیاهچاله

در آوریل سال ۲۰۱۹ بود که «ناسا» نخستین عکس شناخته‌شده از سیاهچاله را منتشر کرد.