نخستین گام برای ثبت بندر تاریخی لافت جزیره قشم در یونسکو برداشته شد

نخستین گام برای ثبت بندر تاریخی لافت جزیره قشم در یونسکو برداشته شد
فرآیند ثبت پنج اثر تاریخی بندر لافت در فهرست آثار ملی نیز آغاز شده است

نخستین گام برای ثبت بندر تاریخی لافت جزیره قشم در یونسکو با حضور سعید محمد مشاور رئیس‌ جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و افشار فتح‌الهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل عملیات بهسازی بافت تاریخی این بندر آغاز شد.

بر اساس اسناد تاریخی بندر لافت یکی از درگاه‌های اصلی ورودی به جزیره قشم بوده و دارای قدمت تاریخی زیادی است و به دلیل وجود میراث ملموس و ناملموس تاریخی و فرهنگی یکی از مهمترین نقاط جزیره برای توسعه گردشگری به حساب می آید.

در این پروژه ۹۹ دستگاه بادگیر که مهمترین نماد این بندر کهن به حساب ‌می‌آیند، مرمت و ۵۶ هزار مترمربع از بافت تاریخی بندر جداره‌سازی و کف‌سازی خواهد شد.

پیش از این سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از بازبینی طرح هادی بندر تاریخی لافت باهدف ثبت در یونسکو خبر داده بود و عملیات بهسازی بافت تاریخی نیز با همین هدف انجام خواهد شد.

همچنین فرآیند ثبت پنج اثر تاریخی بندر لافت در فهرست آثار ملی نیز آغاز شده است.

ریل‌گذاری توسعه متوازن در روستاهای قشم

همچنین با حضور سعید محمد مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور و افشار فتح‌الهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم پروژه آسفالت ۱۰ روستای جزیره قشم با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بهره برداری رسید.

این  ۱۰ طرح آسفالت معابر روستایی جزیره قشم در مجموع به مساحت ۸۲ هزار و ۹۰۰ مترمربع و با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال انجام شد.

در این مراسم آسفالت معابر روستاهای زیرانگ، توریان، پی پشت، تنبان، دوربنی، دولاب، تم گس، سلخ، ملکی و باسعیدو به بهره برداری رسید.

براساس این گزارش، عملیات آسفالت معابر روستایی این ۱۰ روستا در قالب اجرای تفاهم نامه میان سازمان منطقه آزاد قشم و اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان برای انجام آسفالت معابر روستایی در ۴۰ روستای جزیره قشم می باشد.

دوم خرداد سال جاری بود که تفاهم نامه همکاری این سازمان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای آسفالت معابر و راه های طرح هادی در بیش از ۴۰ روستای جزیره قشم با حضور افشار فتح الهی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و شهریار نوری زاده، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان به امضا رسید.

در ادامه این برنامه ها با حضور سعید محمد مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد، افشار فتح الهی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و حجت السلام غلامرضا حاجبی امام جمعه شهرستان قشم شرکت فراز فناوران افتتاح شد.

این شرکت که در زمینه خشک و نمک سود کردن ماهی و میگو فعالیت می کند با سرمایه گذاری ۵۹۱ میلیارد ریالی افتتاح شد.

شرکت فراز فناوران قشم در زمینی به مساحت ۴۸۷۱ متر مربع احداث شده و برای ۲۰ نفر اشتغالزایی مستقیم دارد.

دیدار مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد با خانواده شهید صالح ملاحی

مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور پس از حضور در جزیره قشم به منظور افتتاح چند پروژه با خانواده شهید صالح ملاحی لافتی دیدار کرد.

سعید محمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور، حمید برومند قائم مقام این دبیرخانه و افشار فتح الهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با حضور در منزل شهید، حضور و خدمت کنار خانواده شهدا و تلاش برای رفع مشکلات آنها را افتخاری بزرگ برای همه مسوولان اجرایی کشور دانستند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور در این دیدار اظهار داشت: بی‌تردید اگر ایثار و رشادت شهدا و جانبازان عالیقدر نبود ‌عدالت خواهی و اسلام ناب که امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی نمایان است و الگویی برای کشورهای جهان است وجود نداشت.

امروز - پنجشنبه سی و یکم شهریور ۱۴۰۱ - با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد در جزیره قشم ۱۳ طرح عمرانی گردشگری و صنعتی با اعتباری بیش از ۱۵۰۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران و منطقه خلیج فارس تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود. این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.