نخستین شهرک زیست فناوری جنوب کشور در استان بوشهر ایجاد می‌شود

نخستین شهرک زیست فناوری جنوب کشور در استان بوشهر ایجاد می‌شود

مدیرعامل شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوشهر از آغاز مطالعات برای ایجاد نخستین شهرک زیست فناوری جنوب کشور در بندر دلوار این استان خبر داد.

سید حسین حسینی در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی تنگستان بیان کرد: شهرک زیست فناوری نیاز جنوب کشور و بویژه استان بوشهر است که در این زمینه برای شهرک دلوار با همکاری دانشگاه خلیج فارس مشاور انتخاب شده تا مراحل مطالعاتی آن انجام و با مصوبه هیات مدیره شرکت شهرک‌‎های صنعتی کشور و سپس مصوبه دولت نخستین زیست فناوری جنوب کشور در استان بوشهر ایجاد شود.

وی افزود: پس از طی فراینده یاد شده در قانون بودجه، اعتبارات موردنیاز شهرک زیست فناوری تامین و کار ایجاد زیرساخت موردنیاز آن آغاز می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوشهر، مساحت این شهرک ۹۶ هکتار است که با مساعدت دستگاه‌های کمک کننده به تولید در استان بوشهر از جمله اداره‌های کل راه و شهرسازی، منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین امور اراضی به ۲۰۰ هکتار یا بیشتر از آن افزایش خواهد یافت.

وی همچنین گفت: در ارتباط با ناحیه صنعتی جم نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده و پیمانکار تامین برق و تسطیح آن انتخاب شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: امسال چند شهرک صنعتی استان بوشهر با محدودیت زمین مواجه بودند که با تلاش‌های انجام شده ۷۵ هکتار برای برازجان خریداری شد که امیدواریم زودتر مراحل نقل و انتقال انجام و زیرساحت لازم ساخته شود.

وی در ارتباط با منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر نیز اظهار کرد: ساخت زیرساخت‎های منطقه ویژه اقتصادی شمال بوشهر با انتخاب ۶ پیمانکار در بخش‌های مختلف حصارکشی، جاده دسترسی و سایر زیرساخت‌های موردنیاز شامل آب، برق و گاز آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوشهر یادآور شد: منطقه ویژه اقتصادی شمال بوشهر سالیان سال مصوب شده بود که پس از صدور مجوز محیط زیستی در جریان سفر سال گذشته رئیس جمهور به این استان مصوبه‌های خوبی برای آن دیده شد.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ بخش تعهدات انجام و منابع مالی ایجاد زیرساخت‎های منطقه ویژه اقتصادی شمال بوشهر تامین شده است.

حسینی ادامه داد: عملیات اجرایی فاز نخست این منطقه در حدود ۶۷۰ هکتار آغاز شده که امیدواریم با تزریق منابع بیشتر، در چند ماه آینده به پایان برسد.

وی عنوان کرد: سرمایه گذاران زیادی برای این منطقه داوطلب هستند که با تامین زیرساخت برای سرمایه‌گذاران جواز صنعتی صادر و زمین موردنیاز آن‌ها تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوشهر افزود: با فرایند کنونی پیش بینی شده تا پایان سال زیرساخت‌ها تامین و پروانه بهره‌برداری منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر صادر شود.

وی گفت: در شهرک صنعتی۲ بوشهر زیرساخت‌هایی ایجاد شده و یا در دست ساخت است که در مذاکره با شرکت خدمات رسان هماهنگی لازم در این زمینه انجام شده است.

حسینی بیان کرد: مساحت شهرک صنعتی۲ بوشهر حدود ۴۰۰ هکتار است که تلاش می‌شود تا این مساحت به ۸۰۰ هکتار افزایش پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در نخستین نمایشگاه بین‌المللی واحد‌های تولیدی دانش بنیان کشور که با حضور ۱۸ استان و ۷۲ واحد تولیدی در تهران برپا شده بود از استان بوشهر نیز ۲ شرکت در این نمایشگاه حضور پیدا کردند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان بوشهر افزود: امیدواریم در سالی که به نام دانش بنیان است با تدابیر اندیشیده شده واحد‌های استان به سمت تولید دانش بنیان حرکت کنند.

به گفته وی، تا کنون در شهرک و نواحی صنعتی استان بوشهر پروانه بهره‎برداری برای ۴۲۳ واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۲ هزار و ۸۱۰ هزار میلیون ریال و اشتغال ۶ هزار و ۲۱۰ نفر صادر شده که از این شمار اکنون ۷۲ واحد غیرفعال است.