جهان در شوک ترور؛ مرگ نخست وزیر پیشین ژاپن

جهان در شوک  ترور؛ مرگ نخست وزیر پیشین ژاپن

رسانه های ژاپنی از مرگ شینزو آبه نخست وزیر پیشین این کشور که صبح امروز - جمعه - مورد سوء قصد قرار گرفت، خبر دادند.

شینزو آبه امروز در حال سخنرانی در شهر «نارا» که برای انتخابات پارلمانی در آخر هفته تبلیغات می‌کرد از ناحیه پشت سر هدف گلوله قرار گرفت.
باسابقه‌ترین رهبر ژاپن، حوالی ساعت ۱۱:۳۰ در حالی که در مقابل ایستگاه راه‌آهن «کینتتسو» سخنرانی می‌کرد از پشت هدف گلوله قرار گرفت و پس از شنیده شدن صدای دو گلوله به زمین افتاد.

تصویری از سلاحی که وی با آن ترور شد در شبکه های مجازی منتشر شده است.

بنابر گزارش ها مظنون به ترور نخست وزیر سابق ژاپن افسر ۴۱ ساله نیروی دریایی به نام تتسویا یاماگامی است که برای شلیک از تفنگ ساچمه‌ای بهینه سازی شده استفاده کرده است. طبق قوانین ژاپن این تنها سلاحی است که یک غیرنظامی می‌تواند داشته باشد. تصویر زیر لحظه دستگیری ضارب آبه را نشان می دهد. 


«تتسویا یاماگامی - Tetsuya Yamagami» عامل تیراندازی فردی ۴۱ ساله که عضو سابق نیروی دریایی این کشور است، توسط نیروهای امنیتی ژاپن دستگیر شد.

هنوز از انگیزه ضارب خبری در دست نیست.
در تصاویری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده تصویر فرد ضارب هنگامی سخنرانی آبه دیده می شود. ضارب در تصویر زیر فردی است که در کنار پرچم و پشت به جمعیت به حالت دست به کمر ایستاده و در انتظار موقعیت مناسب برای شلیک است.

واکنش شخصیت ها و مقامات 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پی اقدام تروریستی سوء قصد به نخست وزیر سابق ژاپن اظهار داشت: به عنوان یک کشور قربانی تروریزم که رهبران بزرگی را توسط تروریست‌ها از دست داده، خبر ترور شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن را از نزدیک و با نگرانی دنبال می‌کنیم.
او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کند.
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هم در واکنش به این حمله گفت که ایالات متحده از تیراندازی به شینزو آبه عمیقا نگران است.
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در رسانه اجتماعی خود گفت: «آبه یک دوست واقعی برای من و مهمتر از آن آمریکا بود. این ضربه بزرگی به مردم فوق‌العاده ژاپن است که او را بسیار دوست داشتند و تحسین می‌کردند. همه ما برای شینزو و خانواده عزیزش دعا می‌کنیم.»
«رام امانوئل - Rahm Emanuel» سفیر ایالات متحده در ژاپن گفته که از این تیراندازی ناراحت و شوکه است.

طولانی ترین مدت نخست وزیری 

شینزو آبه از دسامبر ۲۰۱۲ تا سپتامبر ۲۰۲۰سکان سیاست ژاپن را در دست داشت. او طولانی‌ترین مدت نخست‌وزیری این کشور را بر عهده داشته است . در زمان او سیاست‌های ژاپن به شکل قابل توجهی چرخش به راست کرد. آبه یکی از مدافعان سرسخت بازنگری در قانون اساسی صلح طلب ژاپن پس از جنگ جهانی دوم بوده است. در اصل ۹ قانون اساسی ژاپن آمده که این کشور "برای همیشه از جنگ به عنوان حق حاکمیت ملت و تهدید یا استفاده از زور به عنوان وسیله‌ای برای حل و فصل اختلافات بین المللی چشم پوشی می‌کند."

انتخابات مجلس اعلا روز یکشنبه این هفته در ژاپن برگزار می‌شود. بنا بر نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود که حزب او یعنی لیبرال دمکرات (LDP) پیروزی قاطع به دست آورد. این پیروزی می‌تواند به بحث تغییر قانون اساسی شتاب بیشتری دهد. ژاپن دارای برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین حمل سلاح در جهان است و یکی از امن‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت کشور ژاپن اعلام کرد که ترور شینزو آبه باعث تعویق یا تغییر زمان انتخابات روز یکشنبه نخواهد شد . 

به نوشته نیویورک تایمز، آبه پیش از زخمی شدن در روز جمعه، در یک رویداد تبلیغاتی در نارا سخنرانی می‌کرد و از رای‌دهندگان خواست که از حزب او در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه حمایت کنند.
سخنرانی هایی مانند سخنرانی آبه در ۲۰ روز قبل از انتخابات معمول است، تنها دوره ای که تبلیغات انتخاباتی مجاز است. حضور پلیس در اطراف سیاستمداران مشهوری مانند آبه امری عادی است، اما اختلالات و خشونت از هر نوع بسیار نادر است.
در همین حال خبرگزاری رویترز در گزارشی در خصوص سوابق ترور و اتفاقات مشابه نوشت: در سال ۲۰۰۷ سرگرد ناکازاکی توسط یک گانگستر یاکوزا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.
همچنین رئیس حزب سوسیالیست ژاپن طی یک سخنرانی در سال ۱۹۶۰ توسط یک جوان راستگرا با شمشیر کوتاه سامورایی ترور شد.
در همین راستا نیویورک تایمز نوشت: طبق آمار آژانس پلیس ملی ژاپن، در سال ۲۰۲۱، تنها ۱۰ مورد تیراندازی در ژاپن گزارش شده است که منجر به مرگ، جراحت یا خسارت مالی شده است. از این حوادث مربوط به اسلحه، تنها یک نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند.
مقامات ژاپنی گفتند که همه مبارزات انتخاباتی پس از تیراندازی به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است.


نگاهی به زندگی سیاسی آبه
هفتم شهریورماه سال ۱۳۹۹ بود که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد از سمت خود به دلیل برخی مشکلات جسمانی استعفا می کند. آبه رکورد طولانی ترین مدت زمان رهبری در تاریخ ژاپن را دارد. او حدود هشت سال به عنوان نخست وزیر ژاپن خدمت کرد و در طول این مدت ناظر بر روند بازیابی کشورش از بحرانهای مختلف اعم از زلزله، سونامی و فاجعه هسته ای بوده است.
آبه در اواخر دوران کاری خود با کاهش محبوبیت روبرو شد و نارضایتی از او در میان ژاپنی ها به بالاترین حد در طی دومین دور نخست وزیری اش رسیده بود.
شینزو آبه در سال ۲۰۰۶ به این سمت برگزیده شده بود. آبه جانشین «جونیچیرو کویزومی» شد که پس از پنج سال تصدی سمت نخست‌وزیری و رهبری حزب لیبرال دموکرات از این دو مقام کناره گرفته بود.
در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۲، آبه وزیر دفاع سابق را در انتخابات داخلی حزب لیبرال دموکرات شکست داد و سپس با یک پیروزی قاطع در انتخابات سرتاسری سال ۲۰۱۲ بار دیگر به نخست‌وزیری رسید.
در سال ۲۰۱۴، آبه با پیروزی مجدد در انتخابات موفق به حفظ اکثریت دو سومی خود در پارلمان در ائتلاف با حزب کمیتوی نو شد. به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام در ژاپن و تشکیل پارلمان جدید، مجلس سفلای این کشور آبه را در سال ۲۰۱۵ مجددا به عنوان نخست وزیر تعیین کرد.
آبه در آخرین اظهار نظرهای خود از جمله معدود افرادی بود که زلنسکی را مقصر جنگ اوکراین عنوان کرد.
سال ۱۳۶۲ «شینزو آبه وزیر خارجه وقت ژاپن و پدر شینزو آبه با سفر به ایران برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق تلاش کرد که البته چندان نتیجه بخش نبود. آبه پدر برای خاتمه جنگ با مسافرت به منطقه در سال ۱۳۶۶ طرح معروف خودش را دایر بر جداسازی آتش جنگ از خلیج فارس اعلام کرد که با استقبال ایران و عدم تمایل عراق رو به رو شد. این کشور همچنین ۱۰ میلیون دلار از بودجه مالی سالانه خود را در اختیار ناظران نظامی سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۸۸ تشکیل شده بود، قرار داد تا بر آتش بس میان ایران و عراق نظارت کنند.
سال ۱۳۹۸ نیز آبه در سفر به تهران تلاش داشت تا با میانجی گری از تنش ها میان ایران و آمریکا بکاهد.