نجات عسلویه از آلودگی روی دور کُند

نجات عسلویه از آلودگی روی دور کُند

سال‌هاست که مردم عسلویه میزبان صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی هستند، ولی آورده این صنعت برای مردم این دیار جز درد و آلودگی چیزی نبوده است.

یکی از اقدامات دولت سابق با هدف بهبود شرایط زندگی در پیرامون صنایع نفت و گازی جنوب استان، طرح ملی رفع آلودگی بود که با گذشت حدود سه سال از تصویب آن، به گفته مدیرکل محیط زیست استان اجرای آن به کندی پیش می رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: روند اجرای مصوبه‌های طرح ملی رفع آلودگی عسلویه کند است که با توجه به اهمیت موضوع باید شتاب بخشی لازم در این حوزه صورت گیرد.

فرهاد قلی نژاد افزود: مهم‎ترین مشکل محیط زیست منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در مبحث پالایشگاهی است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بحث فلرها، گوگرد و فاضلاب نیز بیشتر به حوزه پالایشگاه منطقه بر می‌‎گردد با این حال پتروشیمی‎های منطقه نیز آلودگی‌های خاص خود را دارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: اکنون تنها منطقه‌ ویژه‌ای که در کشور مصوبه هیات وزیران و پشتوانه حقوقی در حوزه محیط زیست دارد، عسلویه است.

قلی نژاد ادامه داد: در این زمینه ۱۰ ماده قانونی در سال ۹۹ مصوب شد و وظیفه دستگاه‌های ذیربط و وزارتخانه‌هایی مانند نفت و بهداشت و درمان نیز تعیین شده است.

وی اضافه کرد: اکنون این مصوبه ها در حال اجرا شدن است ولی روند کندی دارد که باید در آستانه ۲ ساله شدن این مصوبات روند آن شتاب بخشی لازم را داشته باشد.

قلی نژاد گفت: براساس مصوبه هیات وزیران طرح جامع رفع آلودگی‌های منطقه عسلویه آماده شده و در بحث فلر تکلیف زمان خاموشی و اجرای  پروژه‌هایی مانند تصفیه خانه فاضلاب مشخص شده است.

وی ادامه داد: در قالب طرح جامع مدت زمان اجرای پروژه‎های طرح یک تا سه ساله و برخی نیز پنج ساله باید اجرایی شود که براساس ارزیابی روند انجام اقدامات کند است.

قلی نژاد افزود: با اعلام اعتراض استان بوشهر به موضوع کند بودن روند اجرای مصوبه‌‎های طرح جامع رفع آلودگی عسلویه به رئیس سازمان محیط زیست مقرر شده بزودی نشستی با حضور وزیر نفت برگزار شود.

وی ادامه داد: در این نشست روند فعالیت شرکت‎های نفت ارائه و از روند کند اقدامات در منطقه گلایه شود که در این زمینه رسانه‌ها و دستگاه‌های نظارتی باید ورود جدی به موضوع داشته باشند.