روز سرنوشت

لیگ برتر فوتبال ایران به نقطه حساس رسید

روز سرنوشت

مسابقات هفته بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال با برگزاری ۸ دیدار امروز در شهر‌های مختلف پیگیری می‌شود.

4 هفته مانده به پایان ماراتن 16 تیم لیگ برتری برای ایستادن در جایگاهی که لیاقتش را دارند، باقیمانده و اعضای تیم‌ها برای پایانی خوش در یک تورنمنت فشرده و فرسایشی تمام تلاش خود را خواهند کرد.

در بالای جدول اگرچه استقلال با 6 امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس شانس خود را برای به آغوش کشیدن جام قهرمانی به بالاترین حد ممکن رسانده، اما همچنان رقابت داغ است و تیم یحیی گل‌محمدی کورسوهای امید را برای فتح ششمین جام متوالی جست‌وجو می‌کند. البته که آنها کار سختی مقابل سپاهانی خواهند داشت که با از دست دادن همه جام‌ها فقط برای اعاده حیثیت مقابل‌شان قرار خواهد گرفت.

قعر جدول؛ آخرین تلاش‌ها برای بقا

در قعر جدول هم رقابت برای بقا در لیگ برتر با گرمی فراوان دنبال می‌شود؛ شهرخودرو که مقابل استقلال در آخرین دقایق تساوی را با شکست عوض کرد و کم‌شانس‌ترین تیم برای ماندن در مسابقات است، از پیکانی پذیرایی می‌کند که با وجود حسرت 8 هفته‌ای در کسب پیروزی، تیم سرسختی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، هوادار که بعد از 9 هفته شکست‌ناپذیری این رکورد را از دست داد، مقابل فجر سپاسی قرار می‌گیرد که بالاتر از شهرخودرو در رده پانزدهم قرار دارد و برای نیفتادن دست و پاهای آخر را خواهد زد.

نفت مسجدسلیمان نیز که بعد از حضور رضا مهاجری از قعر جدول جدا شده و امتیازاتش را به عدد 19 رسانده، برای حفظ این جایگاه و عدم سقوط به دسته اول در خانه تیم قهرمان جام حذفی را پیش رو دارد. دیداری که نفتی‌ها در آن کار دشواری خواهند داشت، اما اگر با استفاده از شرایط میزبانی آن را ببرند، راه زیادی از مسیر بقا در لیگ برتر را رفته‌اند.

 

فولاد- استقلال

هرچند چشمان فرهاد مجیدی و شاگردانش به بازی پرسپولیس و سپاهان است، اما آنها خوب می‌دانند که قبل از آن، خودشان باید در دیدار با فولاد سرسخت موفق باشند. مسابقه اهواز میان فولاد و استقلال جدا از حاشیه‌هایی که تقابل جواد نکونام و فرهاد مجیدی خواهد داشت، یک میانبر خوب برای نزدیک‌تر شدن آبی‌ها به جام قهرمانی است.

فولاد بعد از نمایشی بی‌نظیر در لیگ قهرمانان آسیا، با گل‌گهر به تساوی رسید و نفت آبادان را شکست داد تا بدون شکست به استقلال برسد. از طرف دیگر، استقلال هم تنها تیم بدون شکست مسابقات است و هرگز علاقه‌ای به از دست رفتن این رکورد 26 هفته‌ای ندارد. با همه این تفاسیر، دوئل فولاد آره‌نا هم دست کمی از نبرد جذاب آزادی ندارد و طبیعی است که شنبه‌شب این دو مسابقه هواداران فوتبال را روی سکوهای ورزشگاه یا قاب جادویی تلویزیون میخکوب کند.

اگرچه استقلال قوی‌ترین خط دفاع لیگ را دارد، اما فولادی‌ها هم در دفاع با برنامه و منسجم هستند. شاگردان نکونام نیم‌نگاهی به جایگاه سومی سپاهان دارند، به همین دلیل قرمزپوشان اهوازی نیز در این بازی انگیزه‌های زیادی برای پیروز شدن دارند، اما استقلال شکست‌ناپذیرترین تیم این فصل است.

پریرا با 10 گل زده زهردارترین بازیکن فولاد است و در استقلال هم یامگا 9 گله مهاجم خطرناکی است، اما نباید از آرمان رمضانی پرانگیزه در این دیدار غافل بود. در بازی رفت، استقلال یک بر صفر پیروز شد و اگر بتواند در بازی برگشت هم سه امتیاز از فولاد بگیرد دیگر می‌توان استقلال را قهرمان نامید.

پرسپولیس- سپاهان

دیدار پرسپولیس و سپاهان بدون شک حساس‌ترین بازی این هفته است. جایی که سرخ‌ها بعد از هدر دادن دو امتیاز مقابل ذوب‌آهن باید با تیمی بازی کنند که سرمربی جوانش محرم نویدکیا بعد از کنار رفتن از لیگ قهرمانان آسیا روزهای سختی را تحمل کرد و در لیگ برتر به دنبال نشان دادن توانایی‌های فنی‌اش است.

سپاهان در شروع دوباره لیگ، استقلال صدرنشین را متوقف کرد و از سد پیکان در یک بازی بیرون از خانه گذشت و حالا انگیزه زیادی برای کسب امتیاز مقابل پرسپولیس دارد. از سوی دیگر، سرخ‌پوشان فوتبال ایران نیز در حالی که همچنان از وجود یحیی گل‌محمدی روی نیمکت خود بی‌بهره هستند، در مسابقه‌ای که با تصمیم کمیته انضباطی در زمین بی‌طرف برگزار می‌شود، به دنبال جبران تساوی گذشته با دیگر تیم اصفهانی هستند. این مسابقه در سیرجان برگزار می‌شود؛ شهری که زمین چمنی عالی و ورزشگاهی مناسب  و مردمانی خونگرم دارد، اما برای پرسپولیس خیلی خوش‌یمن نیست.

شاگردان گل‌محمدی در سیرجان سوپرجام را به تیم فولاد باختند. حالا هم ممکن است در این شهر با قهرمانی لیگ برتر وداع کنند. پرسپولیس حالا می‌داند که دیگر از استقلال امتیازی کسر نخواهد شد و اگر می‌خواهد حداقل جنگ قهرمانی را تا روز آخر ادامه بدهد باید سپاهان را شکست بدهد، البته به شرطی که استقلال هم امتیاز از دست بدهد، وگرنه جبران فاصله 6 امتیازی در 4 هفته مانده به پایان مسابقات کاری تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد.

از سویی دیگر، سپاهان اگر پرسپولیس را شکست بدهد به دو امتیازی شاگردان گل‌محمدی می‌رسد و در آن صورت ممکن است پرسپولیس حتی نایب قهرمان هم نشود. بازی رفت دو تیم با نتیجه یک بر صفر به سود پرسپولیس به پایان رسید.

هوادار- فجرشهید سپاسی

تیم فوتبال هوادار هفته گذشته در بازی با تراکتور، برد را با شکست  عوض کرد و با هم اکنون ۳۱ امتیاز در رتبه دهم جدول رده بندی قرار دارد.

شاگردان عنایتی در میانه جدول رده بندی قرار دارند به همین علت بدون دغدغه‌ای به مصاف تیم ته جدولی فجرشهید سپاسی می‌روند.

در آن طرف تیم فجر شهید سپاسی هفته گذشته با تساوی بدون گل برابر تیم نفت مسجد سلیمان و کسب ۱۷ امتیاز به سقوط به لیگ دسته یک نزدیک‌تر شد.

شاگردان سرآسیابی نیاز مبرم به ۳ امتیاز بازی با هوادار دارند تا همچنان امیدوار به بقا در لیگ برتر فوتبال باشند.

بازی رفت ۲ تیم با نتیجه تساوی بدون گل به پایان رسید.

نفت مسجد سلیمان- نساجی مازندران

تیم فوتبال نفت مسجد سلیمان هفته گذشته برابر تیم فجر شهید سپاسی به تساوی بدون گل دست یافت و با کسب ۱۹ امتیاز در رتبه چهاردهم جدول رده بندی قرار دارد.

تیم نفت مسجد سلیمان باید برابر تیم نساجی مازندران به برتری دست یابد تا به بقا در لیگ برتر فوتبال امیدوار باشد.

در آن طرف تیم فوتبال نساجی مازندران هفته گذشته برابر تیم مس رفسنجان شکست خورد و با ۲۸ امتیاز در جایگاه دوازدهم جدول رده بندی قرار گرفت.

ساکت الهامی بعد از اتفاقات رخ داده در رختکن تیم نساجی در بازی با مس رفسنجان از سرمربیگری این تیم برکنار شد. در ابتدا قرار بود که مسعود شجاعی به عنوان بازیکن- مربی هدایت نساجی‌ها را برعهده بگیرد، اما او این مسئولیت را قبول نکرد و اسماعیل اسماعیلی تا پایان فصل جانشین الهامی شد.

بازی رفت ۲ تیم با نتیجه تساوی یک بر یک به پایان رسید.

آلومینیوم اراک- صنعت نفت آبادان

تیم فوتبال آلومینیوم اراک هفته گذشته برابر تیم گل گهر سیرجان شکست خورد و با ۳۱ امتیاز در جایگاه یازدهم قرار گرفت.

شاگردان مهدی رحمتی قصد دارند با برد برابر تیم صنعت نفت آبادان شکست هفته قبل را جبران کنند.

در آن طرف تیم فوتبال صنعت نفت آبادان هفته گذشته برابر تیم فولاد در دربی جنوب شکست خورد و با ۳۲ امتیاز در جایگاه هشتم جدول رده بندی قرار گرفت.

شاگردان علیرضا منصوریان با برد برابر تیم آلومینیوم اراک می‌خواهند شکست هفته قبل را جبران کنند.

بازی رفت ۲ تیم با نتیجه ۳ بریک به نفع تیم صنعت نفت آبادان به پایان رسید.

شهر خودرو- پیکان

بازی تیم‌های فوتبال شهر خودرو و پیکان قرار بود روز شنبه ساعت ۲۰ برگزار شود، اما این بازی قرار است ساعت ۱۸ انجام خواهد شد.

تیم ته جدولی شهر خودرو هفته گذشته در دقایق پایانی برابر تیم استقلال شکست خورد تا با ۱۵ امتیاز یک قدم به سقوط به لیگ دسته یک نزدیک‌تر شود.

شاگردان سید عباسی به برد برابر تیم پیکان نیاز مبرم دارند تا همچنان امیدوارنه به بقا در لیگ برتر فوتبال امیدوار باشند.

در آن طرف تیم فوتبال پیکان هفته گذشته برابر تیم سپاهان شکست خورد و با ۳۳ امتیاز در رتبه هفتم قرار دارد.

شاگردان حسینی قصد دارند با عبور از سد تیم شهر خودرو وضعیت خود را در جدول رده بندی سرو سامان بدهند.

بازی رفت ۲ تیم با نتیجه تساوی یک بر یک به پایان رسید.

مس رفسنجان- گل گهر سیرجان

تیم فوتبال مس رفسنجان هفته گذشته برابر تیم نساجی مازندران به پیروزی دست یافت و با کسب ۴۱ امتیاز در رتبه پنجم جدول رده بندی قرار گرفت.

شاگردان ربیعی می‌خواهند با برد برابر تیم گل گهر سیرجان به روند رو به رشد خود در لیگ برتر فوتبال ادامه بدهند.

در آن طرف، تیم فوتبال گل گهر سیرجان هفته گذشته با نتیجه ۲ بر صفر برابر تیم آلومینیوم اراک به برتری دست یافت و با ۳۹ امتیاز در جایگاه ششم جدول رده بندی قرار گرفت.

شاگردان قلعه نویی قصد دارند با برتری برابر تیم مس رفسنجان روند رو به رشد حریف خود را متوقف کنند.

همچنین کمیته استیناف فدراسیون فوتبال درخواست اعاده دادرسی پرونده بازیکن گابنی گل گهر را رد کرد و حکم این پرونده را قطعی اعلام کرد.

بازی رفت ۲ تیم با نتیجه تساوی ۲ بر ۲ به پایان رسید.

ذوب آهن- تراکتور

تیم فوتبال ذوب آهن هفته گذشته توانست تیم پرسپولیس را متوقف کند و با ۳۲ امتیاز در جایگاه نهم جدول رده بندی قرار بگیرد.

با توجه به اینکه مهدی تارتار سابقه حضور در تیم پرسپولیس دارد به همین علت قبل از بازی با پرسپولیس اتهاماتی به او وارد کردند، اما سبزپوشان اصفهانی با بازی خوب خود جواب منتقدان را دادند.

شاگردان تارتار قصد دارند با برد برابر تراکتور وضعیت خود را در جدول رده بندی بهبود ببخشند.

در آن طرف تیم فوتبال تراکتور هفته گذشته توانست برابر تیم هوادار پیروز شود و با کسب ۲۴ امتیاز از منطقه سقوط به لیگ دسته یک دور شود و خیال خود را برای ماندن در لیگ برتر فوتبال راحت کند.

شاگردان ساغلام قصد دارند با برتری برابر تیم  ذوب آهن دست پر به تبریز برگردند.

بازی رفت ۲ تیم با نتیجه یک بر صفر به نفع تیم ذوب آهن به پایان رسید.

برنامه کامل مسابقات هفته بیست و هفتم لیگ برتر به شرح زیر است:

شنبه 24 اردیبهشت: شهرخودرو- پیکان(ساعت 16)، هوادار- فجرسپاسی(ساعت 19:30)، نفت مسجدسلیمان- نساجی(ساعت 19:30)، آلومینیوم- نفت آبادان(ساعت 19:30)، مس رفسنجان- گل‌گهر سیرجان(ساعت 19:30)، فولاد- استقلال(ساعت 19:45)، ذوب‌آهن- تراکتور(ساعت 20) و پرسپولیس- سپاهان(ساعت 21:50)

جدول لیگ برتر در هفته بیست و ششم