میزان تولید زباله در کیش ۷/۵ برابر میانگین جهان!

میزان تولید زباله در کیش ۷/۵ برابر میانگین جهان!

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: با توجه به تولید هفت و نیم برابری زباله در این جزیره نسبت به میانگین جهانی انجام اقدامات پژوهشی و اموزشی برای کنترل این روند لازم است.

مهدی کشاورز در بازدید از مرکز بازیافت زباله کیش اظهار کرد: اقدامات خوبی در مرکز بازیافت جزیره انجام شده و جزیره در حال تبدیل شدن به یک منطقه نمونه در حوزه تفکیک، بازیافت و دفن زباله است.

وی با بیان اینکه به صورت میانگین در این جزیره روزانه حدود ۲.۵ کیلوگرم زباله در ازای هر نفر تولید می شود افزود: این میزان حدود هفت و نیم برابر  ۳۰۰ گرم در هر روز نرم جهانی بوده کاهش آن مستلزم فرهنگ سازی و ارایه آموزش های لازم به ساکنان، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی و حتی مسافران است.

کشاورز یادآور شد: در این راستا فعالیت های پژوهشی به صورت ویژه از سوی سازمان منطقه آزاد و زیر مجموعه آن حمایت می شود تا با کاهش تولید زباله کیش از شاخص های بالاتر جزیره سبز برخوردار شود.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شرکت عمران، آب و خدمات کیش نیز در این بازدید گفت: به صورت میانگین در این جزیره روزانه ۹۰ تن زباله تولید می شود که این آمار در نیمه دوم سال به ویژه ایام پر مسافر تا ۱۵۰ تن نیز می رسد.

غفار آقازاده افزود:  مرکز بازیافت زباله این جزیره با سرمایه گذاری های مختلف هم اکنون قادر است روزانه ۱۵۰ تن زباله را تفکیک، بازیافت، تبدیل به کود و دفن کند.

وی عنوان کرد: هم اکنون ۲۸ درصد زباله ورودی دفن، ۱۷ درصد در مرکز بازیافت تفکیک، ۳۸ درصد تبیدل به کمپوست می شود و کیشوندان حدود ۱۸ درصد پسماندهای تولیدی را در مبدا تفکیک می کنند.

آقا زاده ادامه داد: همچنین تفکیک تخصصی زباله های جزیره در این جزیره از مهمترین ویژگی های مرکز بازیافت زباله بوده که شامل کود کمپوست، کارتن، کاغذ، نایلون و پلاستیک، چوپ، شیشهریال لاستیک، پلاستیک های رنگی و  روغن خوراکی است.

وی گفت: هم اکنون مهمترین نیاز این مرکز در بخش تفکیک فراهم کردن امکان بسته بندی مواد تفکیک شده است که مقدمات خرید دستگاه های لازم آن با همکاری شرکت عمران، آب و خدمات و بخش خصوصی در حال انجام است.