موقوفه نصیرالملک: عضو شورای شهر شیراز سند ارائه کند

موقوفه نصیرالملک: عضو شورای شهر شیراز سند ارائه کند

موقوفه نصیرالملک در واکنش به سخنان محمدرضا هاجری عضو شورای اسلامی شهر شیراز در صحن علنی این شورا، خواستار ارائه اسناد از سوی وی شد و تأکید کرد: شهرک سعدی از اراضی قانونی موقوفه نصیرالملک است.

 عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز ۳۰ مرداد در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورا گفته بود: «موقوفات شهرک سعدی تعیین حدود نشده است» و موقوفه نصیرالملک ادعای مالکیت به ناحق این اراضی را دارد.

 موقوفه نصیرالملک در واکنش به این سخنان، توضیحاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد که در آن آمده است: مرحوم حاج حسنعلی نصیرالملک در سال ۱۳۰۹ هجری قمری، مصادف با ۱۲۷۰ هجری شمسی، بخشی از اموال و املاک خود را در مناطق تنگ سعدی، بیضا، فسا و دارنگون وقف بر تعزیه‌داری حضرت سید الشهدا (ع)، تعمیر و نگهداری و امور جاری امامزاده واجب التعظیم سید الحرمین و مسجد نصیرالملک براساس وقف نامه موجود، وقف کردند که پس از تأسیس اداره ثبت، طی اظهارنامه رسمی در سال ۱۳۰۹ اراضی موقوفه تحدید حدود گردیده که از ابتدای جاری شدن صیغه وقفیت عمل به وقف نیز انجام شده است که پس از انقلاب اسلامی و دستور تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در خصوص موقوفات، با ارجاع به کمیسیون ماده ۲، وقفیت اراضی مذکور مورد تایید مجدد قرار گرفت. یکی از شرایط اساس و اصولی صحت وقف، احراز مالکیت مالک ملک می‌باشد که این موضوع در زمان وقفیت مورد شک و شبهه نبوده است.

مرقومه آیت‌ الله حائری ملاک عمل است

موقوفه نصیرالملک افزوده است:

در خصوص وقف بودن منطقه سعدی در پلاک‌های ۹۲۴، ۹۲۵، ۹۲۶، ۹۲۸ بخش ۳ شیراز تا اواسط دهه ۱۳۷۰ شمسی هیچگونه شک و شبهه‌ای وجود نداشته است. چنین ادعایی نیز در گذشته توسط افراد سودجویی با سوءاستفاده از موقعیت خود جهت خارج کردن وقفیت منطقه دشتکوه در اواخر دهه ۷۰ مطرح کردند، که باعث خارج شدن این اراضی از وقفیت گردید. در آن ایام امام جمعه فقید شیراز حضرت آیت الله حائری (ره) در مرقومه‌ای به شرح ذیل در خصوص آن اتفاق اظهار نظر نموده که بی‌شک ملاک عمل خواهد بود.متن نامه نیز بدین شرح است:« در مورد پروژه فلاحت در فراغت دشتکوه در مورد وقفیت آن بین اداره امور اراضی (منابع طبیعی) و اداره اوقاف اختلاف نظر است، ممکن است ادله وکیل موقوفه از نظر عالم اثبات کافی برای حاکمیت در دادگاه نباشد.

شیاع وقفیت از نظر شرعی مهم و اقرار کشاورزان مربوطه بوقفیت برای اینجانب محرز است.

تشکیک در روش تملک واقف و عملکرد متولی و وکیل غیره امر دیگری است.

خارج کردن حق حضرت سیدالشهدا علیه السلام از ید آن حضرت با غارت خیام حرم تفاوتی ندارد و برگرداندن حق آن حضرت گوئی به منزله بازگرداندن پیراهن حضرت است که اهل بیت درباره آن اصرار کردند و موفق شدند.

خداوند همه ما را در امتحانات ادای امانت موفق بدارد.»

موقوفه نصیرالملک در ادامه تصریح کرد: طی یکی دو سال گذشته تا کنون، برخی افراد با همین ادبیات و تحریک افکار عمومی در پی از وقفیت خارج کردن اراضی موقوفه مرحوم نصیرالملک در منطقه سعدی برخلاف حق وقفیت می‌باشند.

موقوفه در صورت همکاری مدیریت شهری، حق پذیره نمی‌گیرد

این موقوفه اعلام کرد:  این مطالب موجب تشویش اذهان عمومی و حتی تحریک برخی افراد در منطقه سعدی شده، درحالیکه موارد مطرح شده وجاهت قانونی ندارد و مدرکی ارائه نکردند.

در توضیحات ارسالی به رسانه‌ها، موقوفه نصیرالملک افزوده است: این عضو شورای شهر شیراز بیان کرده که موقوفه مانع احیاء و آبادانی منطقه سعدی شده و در راستای سیاه‌نمایی، بافت فرسوده و قدیمی سعدی را به یمن و غزه تشبیه و عملکرد موقوفه را مطابق رفتار رژیم غاصب صهیونستی و رژیم کودک کش سعودی دانسته است، در حالیکه موقوفه در توسعه و خدمات شهری رسالت و وظیفه‌ای نداشته و بارها شفاها و کتبا نیز اعلام کرده چنانچه شهرداری و مجموعه مدیریت شهری همراهی داشته باشند با اخذ مجوزات لازم، نسبت به انعقاد سند اجاره با متصرفین محترم بدون دریافت حق پذیره اولیه صورت می‌پذیرد.

موقوفه به دنبال حل مشکل بدون فشار برخی افراد است

موقوفه نصیرالملک در ادامه نوشت: سخنگوی شورای شهر شیراز ادعا کرده که منازل مسکونی در دامنه کوه متعلق به منابع طبیعی بوده و صرفا موقوفه ادعای مالکیت دارد؛ موقوفه هیچگاه ادعای مالکیت بر انفال و اراضی منابع ملی را نداشته و ندارد و به دنبال حل و فصل موارد اختلافی با برگزاری جلسات کارگروه با اداره منابع طبیعی، بدون فشار و نفوذ برخی افراد می‌باشد.در خصوص سرمایه‌گذاری در منطقه سعدی نیز لازم به ذکر می‌باشد دلیل عدم استقبال سرمایه‌گذار، عمدتا بافت شهری منطقه سعدی بوده که جناب هاجری از موقوفه توقع داشته که مالکیت خودش را قبول نداشته و با ادعاهای بدون سند اشخاصی مانند ایشان، خود باعث از بین رفتن اراضی باشد.

 بدهی مربوط به موقوفه را تعیین تکلیف کنند

موقوفه نصیرالملک در ادامه خاطر نشان کرد: ادعا شده که موقوفه به نام وقف و امام حسین (ع) به اهالی محترم شهرک سعدی ظلم و ستم روا داشته، که مصداق آن را بیان نکردند. موقوفه به عنوان نمونه برای یک منزل مسکونی ۱۰۰ مترمربعی یک طبقه در ضلع غربی منطقه سعدی در سه سال حدود ۲۱۹ هزارتومان اجاره بها دریافت می‌کند، عضو شورای شهر شیراز توضیح دهند که دقیقا چه ظلمی اتفاق افتاده است.

در این توضیحات آمده است: از طرفی در ایام محرم و صفر با استعانت از ذات اقدس الهی وظیفه و رسالت خویش را در حمایت و پشتیبانی هیئت‌های مذهبی، مواکب، مساجد، حسینیه‌ها در راستای برگزاری مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) به نحو احسن عمل کرده، به طوریکه مورد تأیید اکثر بزرگان شهر می‌باشد و گزارش‌های مکتوب آن موجود است.چنانچه گوینده مطالب، دلسوز و یاور حق هستند، با توجه به مسئولیت ایشان در شورای شهر و ناظر شهرداری منطقه ۳، نسبت به تعیین تکلیف بدهی قریب به ۶۰۰ سند اجاره منقضی و همچنین تصرف بیش از ۴ قطعه سند زمین‌های موقوفه بدون پرداخت حق و حقوقات موقوفه، اقدام کنند.

 اسناد ادعاهای مطرح شده را ارائه کنند

موقوفه نصیرالملک افزوده است: اگر ایشان در خصوص ادعای زمین فروخته شده به شهرداری توسط موقوفه و اداره آموزش و پرورش و تبانی با فرقه ضاله، واقعا صادق هستند مستندات را در اختیار نهادهای امنیتی و قضایی قرار داده تا مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد و موقوفه کمال همکاری با ایشان را خواهند داشت.

 در ادامه این توضیحات آمده است: براساس کدام مجوز شرعی یا حکم قانونی، این عضو شورای شهر شیراز بیان کرده است  که جهت انجام امور شهرداری نیاز به مراجعه به موقوفه و اخذ سند اجاره عرصه (زمین) نمی‌باشد، ظاهرا ایشان خود را در مقام قاضی القضات دانسته که چنین فتوایی را صادر می‌کنند؟ یا اینکه وضعیت دنیوی و ثواب اخروی خوبی داشته که بدون ترس و واهمه از عقاب صراحتا حکم به تضییع حق و حقوقات موقوفه حضرت سیدالشهدا (ع) می‌دهند؟

موقوفه مدارکش را ارائه کند

محمدرضا هاجری عضو شورای اسلامی شهر شیراز یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ در جلسه هفتاد و ششم این شورا با بیان اینکه عملکرد موقوفه نصیر الملک حدود نیم قرن است که مشکلاتی را برای اهالی شهرک سعدی شیراز به وجود آورده است،گفت: موقوفه نصیر الملک کل سکونتگاه‌ها و مالکیت زمین‌های اهالی این منطقه را پس از صدها سال انکار کرده و مدعی شده که شهرک سعدی متعلق به این موقوفه است.

وی افزود: موقوفات شهرک سعدی تعیین حدود نشده و متولیان این موقوفه نیز نه حدود و ثغوری را قبول دارد و نه حق و حقوقی را رعایت می کنند و همین مساله مشکلات زیادی را برای اهالی به وجود آورده است.

هاجری اضافه کرد: پس از سیل منطقه سعدی در سال ۹۸، شرکت آب و فاضلاب به مالکین بیش از ۱۵۰ منزل با ساخت بالای ۵۰ سال اخطار داده که منازل شما با وجود مجوز، آب، برق، گاز و تلفن جزو مسیل و تصرفی است و همزمان موقوفه نصیر الملک نیز مدعی است که این زمین ها موقوفه می باشد.

وی با طرح این سوال که چگونه ممکن است همزمان زمینی در مسیل و رودخانه و جزء انفال و هم وقفی باشد،گفت: منابع طبیعی نیز مدعی است که منازل دامنه های کوه در این منطقه جز اراضی ملی و موقوفه مذکور نیز ادعا دارد وقفی است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: بیش از ۵۰ نفر از ساکنین محل که سنشان از ۷۵ سال گذشته شهادت می دهند که ادعاهای موجود در زمینه وقفی بودن زمین های این منطقه واقعیت ندارد و اهالی این شهرک درخواست رسیدگی به موضوع توسط دستگاه‌های متولی و احقاق حقشان را دارند.

وی اظهار داشت: شرایط به نحوی پیش رفته که اکنون موقوفه نصیرالملک مانع اصلی توسعه، عمران و آبادی شهرک سعدی است و اهالی این شهرک از سازمان بازرسی، شورا و شهرداری درخواست دارند که موقوفه نصیر الملک اسناد مالکیت، تعیین حدود و ثغور مورد تأیید اداره ثبت اسناد، وقفنامه و کلیه مدارک خود را ارائه کند تا کارشناسان حقوقی سازمان بازرسی و شورا و شهرداری بررسی و اعلام نظر قطعی و نهائی کنند.