مهر نوشت‌افزار ایرانی به د‌ل د‌انش‌آموزان نشست!

مهر نوشت‌افزار ایرانی به د‌ل د‌انش‌آموزان نشست!

فاطمه مقدم/ تا همین پارسال ابزارهای الکترونیکی آموزشی که والدین از ابتدای همهگیری کرونا و غیرحضوریشدن مدارس برای ‏فرزندانشان تهیه کرده بودند، تا حدی جای دفتر و قلم را گرفته بود و دیگر به کیف و کفش و لباس و لباس ورزشی و دیگر لوازم مدرسه نیازی نبود اما امسال ‏دوباره دور، دور دفتر و کاغذ و قلم و خودکار و مدادرنگی است و خرید نوشتافزار که روزگاری رقمي به شمار نميرفت، در چند سال اخیر با افت ارزش پول ملی، حالا دغدغهای برای خودش به شمار ميرود و هزینهاش در سبد خانوار خیلی به چشم مي‌‌آید.‏ جز نوشتافزار داخلی که عمده نوشتافزار بازار را تشکیل ميدهند، باقی نوشتافزار موجود در بازار، خارجی هستند (شما بخوانید چینی) و قیمت آنها بسته به نرخ ارز، بالا و ‏پایین ميرود. واردات کاغذ هم که قبلاً با ارز دولتی انجام میشد، دوسالی است که با ارز آزاد انجام ميشود و همین روی افزایش قیمت محصولات کاغذی تأثیر بسیار زیادی گذاشته است، ‏بهطوری که قیمت یک بسته کاغذ A4 کپی مکس بسته 500 عددی در مهرماه سال گذشته 70هزار تومان بود و اکنون بین 109 تا 128هزار تومان به فروش ميرسد.

انتظار افزایش قیمتی برای نوشتافزار داخلی در مهرماه نداریم

گرچه گرانشدن مواد اولیه تولید، قیمت نوشتافزار را در سال 1400 نسبت به سال قبل افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی داد اما رکود ناشی از غیرحضوریشدن مدارس در سه سال گذشته افزایش قیمت را در بازار از تبوتاب انداخت. این کالاها به سبب نبود تقاضا، روی دست تولیدکنندگان و فروشندگان ماند و طبیعتاً وقتی تقاضا نباشد، افزایش قیمتی رخ نخواهد داد. طبق بررسیهای «خبرجنوب» و مقایسه قیمت میان چند نوشتافزار داخلی و خارجی، تمامي لوازم مدرسه خارجی از ابتدای سال 1401 با افزایش قیمت مواجه بوده است، در حالی که نوشتافزار ایرانی از ابتدای سال افزایش قیمت اندکی را تجربه کرده است. بهطور مثال، کولهپشتی مدرسهای خارجی کاتر پیلار
ساد
ه از اواخر فروردین 1401 تاکنون از 295هزار تومان تا ‏‏450هزار تومان افزایش قیمت داشته است اما کیف و کولهپشتیهای ایرانی تقریباً افزایش قیمتی نداشتهاند.

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌‌افزار و کتابفروشیهای شیراز در گفتوگو با «خبرجنوب» با اشاره به اینکه معمولاً خرید نوشتافزار از اواسط شهریور آغاز خواهد شد، گفت: انتظار افزایش قیمتی در نوشتافزار داخلی برای مهرماه نداریم؛ چراکه نوشتافزار در دوسالونیم کرونا و غیرحضوریبودن مدارس به سبب رکود، فروش نداشته است. همچنین از آنجا که تولیدات در چند سال اخیر در واحدهای تولیدی صورت گرفته، در مدت رکود و کاهش تقاضاي نزدیک به سه ساله، این اقلام در حد فراوان در بازار موجود است، به همین دلیل زمانی که عرضه زیاد باشد، افزایش قیمتی صورت نخواهد گرفت. آن تورم افسارگسیختهای که در کالاهای دیگر مشاهده ميکنیم، فعلاً در نوشتافزار وجود ندارد اما با توجه به برداشتن ارز ترجیحی از کاغذ و رشد قیمت بسیار زیاد آن و همینطور توقف واردات بخشی از کاغذ (از کشور اوکراین) دفتر و کاغذ افزایش قیمت زیادی داشته که این افزایش قیمت نسبت به رشد دیگر هزینههای سبد خانوار چندان محسوس نیست.

محمدعلی زعفرانی در پاسخ به این پرسش که مردم عمدتاً راغب به خرید نوشتافزار داخلی هستند یا خارجی؟ گفت: با توجه به بالارفتن کیفیت محصولات داخلی و تنوع طرح و رنگها و مواد بهکار رفته در این تولیدات، اکثر مردم تقاضای خرید کالاهای ایرانی را دارند. از سوی دیگر چون محصولات ایرانی قیمت مناسبی هم دارند، مورد استقبال والدین قرار ميگیرند. از طرفی تولیدکنندگان داخلی با در نظر گرفتن سلیقه کودکان به تولید نوشتافزار با بهرهگیری از شخصیتها و انیمیشنهایی که جذاب هستند، روی آوردند یا از نقاشیهای نقاشان معروف بهعنوان طرح دفاتر استفاده ميکنند. همینطور طرحهای مذهبی برای علاقهمندان به نمادهای مذهبی و طرحهای با نمادهای ایرانی به بازار آمده که سلایق مختلف را پوشش ميدهد و دیگر از دفاتر دهه شصتی که هیچ رنگ و بو
و طرحی ند
اشت، خبری نیست.

 نوشتافزار خارجی طی سه سال گذشته در انبارها کیفیت اصلی خود را از دست داده است

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشتافزار شیراز با تأکید بر اینکه نوشتافزار داخلی اکنون 98 درصد بازار را در دست دارد، گفت: نوشتافزار خارجی که در بازار شیراز موجود است، از کشورهای ترکیه، چین و اندونزی وارد ميشود اما برندهای اروپایی چون آلمانی خیلی کم شده است که دلیل آن هم جز تحریمها، پایینآمدن قدرت خرید مردم در چند سال اخیر و گرانشدن نرخ تبدیلهای ارزی این کالاهاست. به همین سبب واردکنندگان از کشورهایی کالا وارد ميکنند که با تبدیل ارزی قیمتش افزایش بسیاری پیدا نکند و همچنان چند درصدی از اقشار جامعه قدرت خرید آن را داشته باشند. البته همیشه برندهای معروف جهان مشتریان مخصوص به خود را دارند و مقداری نیز در بازار موجود است. زعفرانی در پایان با توصیه به مردم برای خرید نوشتافزار داخلی خاطرنشان کرد: من نه از جایگاه مسئولیتی که دارم، بلکه بهعنوان یک مصرفکننده آگاه به اجناس و کیفیت آنها به مردم توصیه ميکنم از خرید نوشتافزار خارجی خصوصاً برای دانشآموزان و دانشجویان که استفاده روزمره دارند، پرهیز کنند، چون در این سه سال کرونا این کالاها در مغازهها باقی مانده بودند و همینطور با متوقفشدن چندین ماهه این کالاها در گمرک، نوشتافزار خارجی آن کیفیت اولیه خود را از دست داده است و مردم با خرید آنها تنها کیفیت پایینتر و قیمت بالاتری را ميپردازند. از سوی دیگر واحدهای تولیدکننده داخلی اغلب نسبت به تضمین کالا پس از فروش تعهد دارند و اگر شما کالایی که کارایی لازم را ندارد، برگردانید، فروشنده از شما پس خواهد گرفت، چون قابل استرداد به کارخانه تولیدکنندهاش است اما کالاهای خارجی هیچ ضمانتی ندارند. به مردم قول میدهیم کیفیت نوشتافزار ایرانی در مقایسه با پولی که پرداخت میکنند، بسیار ميارزد. از سوی دیگر هم از تولیدکنندگان داخلی و کارگران این کارخانهها حمایت ميشود.