«مهدی طارمی»؛ پادشاه القاب

۷ لقبی که پرتغالی‌ها به طارمی دادند

«مهدی طارمی»؛ پادشاه القاب

مهدی طارمی سومین فصل حضورش در فوتبال پرتغال را پشت سر می‌گذارد، اما او در این مدت آنقدر درخشیده و آنقدر در کانون توجهات بوده که انگار ۳۰ سال است در این کشور بازی می‌کند!

ستاره پیشین پرسپولیس، یک سال برای ریوآوه بازی کرد و بهترین گلزن لیگ پرتغال شد. حالا هم ۲ فصل است که مهدی در پورتو توپ می‌زند و اغلب هم فوق‌العاده بوده است. درخشش‌های هفتگی و دنباله‌دار طارمی باعث شده مطبوعات و سایر رسانه‌های این کشور به‌طور مستمر به ستاره ایرانی بپردازند.

در این میان مهدی تا به حال لقب‌های زیادی هم از پرتغالی‌ها گرفته که مرور برخی از آنها خالی از لطف نیست.

قاتل

مهدی طارمی همان فصل اول حضورش در پورتو استعداد کم‌نظیرش را نشان داد و ثابت کرد بازیکن متفاوتی است. او با ۱۶ گل زده سومین گلزن برتر فصل شد و ۱۱ پاس گل هم داد که باعث شد بهترین پاسور فصل لقب بگیرد. درنتیجه طبیعی بود که موجی از تعریف و تمجیدها از او شکل بگیرد. در همین راستا تونی مارتینس، همبازی اسپانیایی طارمی در پورتو به او لقب «کیلر» یا قاتل داد که در مطبوعات این کشور بازتاب زیادی پیدا کرد.

پوشکاش

یکی از تماشایی‌ترین گل‌های عمر مهدی طارمی، امسال در بازی با ژیل ویسنته به ثمر رسید؛ جایی که او بلافاصله بعد از توپ‌ربایی، از وسط زمین دروازه حریف را باز کرد و همه را به حیرت واداشت. بعد از این گل، موجی از تمجیدها در مورد طارمی راه افتاد و صفحه رسمی باشگاه پورتو هم به ستاره ایرانی‌اش لقب «پوشکاش» داد. البته طارمی امسال تا بردن جایزه واقعی پوشکاش به‌خاطر آن گل قیچی برگردان محشر به چلسی هم فاصله‌ای نداشت، اما نهایتا مغلوب ضربه رابونا اریک لاملا شد و دستش از لمس جایزه کوتاه ماند.

هنرمند

تبحر شگفت‌انگیز مهدی طارمی در گرفتن خطای پنالتی، همیشه مورد بحث بوده؛ برخی از این مهارت ستایش کرده‌اند و گروهی هم طارمی را به فریبکاری متهم می‌کنند. پائولو فوتری، پیشکسوت پورتو اما یکی از کسانی است که به تمجید از ستاره ایرانی می‌پردازد. پاییز امسال فضای سنگینی در لیگ پرتغال علیه طارمی به‌وجود آمد و رقبا او را به تمارض متهم کردند. فوتری اما گفت: «کاری که طارمی در زمینه گرفتن خطای پنالتی انجام می‌دهد یک هنر است و من باید او را هنرمند صدا کنم. شما نباید طارمی را یک بازیکن معمولی بدانید

پادشاه پنالتی

در ادامه بند بالا، تداوم طارمی در گرفتن خطای پنالتی باعث شد او در فصل جاری یک رکورد عجیب و غریب خلق کند. ستاره ایرانی به پورتو کمک کرد تا رکورد کسب پنالتی در ۱۰ سال گذشته را بشکند. پس از آن بود که روزنامه «اوجو» در پرتغال به مهدی لقب «پادشاه پنالتی» یا منطقه ۱۱ متر را داد.

ناو هواپیمابر

این یکی از عجیب‌ترین القابی بود که در این مدت به مهدی طارمی رسید. او در جریان بازی با بلننسه نیمکت‌نشین شده بود، اما شرایط مسابقه طوری پیش رفت که سرجیو کونسیسائو این بازیکن را در همان نیمه اول به زمین فرستاد. طارمی هم مطابق معمول خوش درخشید و با یک ضربه سر گل زد. پس از آن یکی از سایت‌های ورزشی پرتغال به طارمی لقب «ناو هواپیمابر» داد.

ماتادور

این بار این ایتالیایی‌ها بودند که به مهدی طارمی یک لقب جدید دادند. پیش از نبرد اخیر لاتزیو با پورتو در لیگ اروپا، نشریه معتبر کوریره دلا اسپورت به طارمی لقب «ماتادور» داد و از بازیکنان لاتزیو خواست سخت مراقب این بازیکن باشند. هرچند به‌نظر می‌رسد لاتزیویی‌ها خیلی هم این هشدار را جدی نگرفتند. طارمی که در بازی رفت غایب بود، در مسابقه برگشت یک پنالتی گرفت، خودش آن را گل کرد و با یک پاس گل استثنایی زمینه‌ساز صعود تیمش شد.

پاشنه طلا

مهدی طارمی اخیرا ۲ پاس گل استثنایی در مسابقات پورتو داده است؛ اولی با یک ضربه چیپ و دومی با یک ضربه پشت پا. همین مسئله باعث شد سایت رسمی پورتو با انتشار یک ویدئو از هنرنمایی بازیکن ایرانی‌اش، به او لقب «سلطان پاس گل» بدهد. همزمان توییتر پورتو هم طارمی را «اژدها» خطاب کرد و نیز یکی از مطبوعات این کشور به او لقب جالب «پاشنه طلا» داد. به‌نظر می‌رسد همچنان باید شاهد اطلاق عناوین بامزه بیشتری به طارمی باشیم.