منتظر طلوع یک ابرماه باشید

منتظر طلوع یک ابرماه باشید
ابرماه بسیار نزدیک‌تر و درخشان‌تر از حد معمول به زمین خواهد بود

به گفته ستاره شناسان در روزهای آینده، ماه بیش از حد معمولی‌اش درخشان و تابنده بوده و به زمین نزدیک‌تر خواهد بود.

در آسمان پیش از سپیده دم، چهار سیاره (زهره، مریخ، مشتری و زحل) هنوز به همین ترتیب از چپ به راست قرار گرفته‌اند اما اکنون خط سیارات تا سراسر آسمان کشیده شده است.

زهره از پایین در شمال شرقی قرار می‌گیرد. مریخ و مشتری این ماه را به ترتیب از جنوب شرقی و جنوب شروع می‌کنند و زحل در جنوب غربی خواهد بود، رفته رفته مشتری و زحل به سمت غرب حرکت می‌کنند. در پایان ماه، زحل آنقدر در غرب خواهد بود که قبل از ظهور زهره غروب می‌کند. در چهاردهم، زمین در مسابقه مداری، زحل را دور می‌زند. در آن روز زحل تقریبا در مقابل خورشید در آسمان خواهد بود، بنابراین تمام شب خواهد درخشید.

در غروب یازدهم، می‌توانیم شاهد طلوع «ابر ماه» دیگری باشیم. این نه تنها بسیار نزدیک‌تر و درخشان‌تر از حد معمول به زمین خواهد بود، بلکه تقریبا به همان اندازه گرد خواهد بود. زحل این قمر باشکوه را در سراسر آسمان شب همراهی می‌کند، در حالی که مشتری این همراهی را در شب چهاردهم انجام می‌دهد. در صبح روز نوزدهم، آخرین ربع ماه بین مریخ و خوشه ستاره‌ای Pleiades ظاهر می‌شود و در ۲۵ ام، زهره از زیر هلال ماه طلوع می‌کند.

در نیمه دوم ماه، حداقل یک ساعت تماشای ستاره بدون ماه بعد از شب خواهیم داشت. پیش‌بینی می‌شود بارش شهابی پِرسِید امسال در ساعات پیش از سحر دوازدهم یا سیزدهم به اوج خود برسد. با این حال، نور ماه همه شهاب‌ها را به جز درخشان‌ترین شهاب‌ها محو خواهد کرد.