مقصران قطعی حادثه قطار مشهد - یزد معرفی شدند

انسداد مسیر توسط بیل مکانیکی و تخطی از سرعت توسط قطار دو علت مهم حادثه

مقصران قطعی حادثه قطار مشهد - یزد معرفی شدند

بر اساس اطلاعیه اول کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن تاکنون ۲ علت در وقوع سانحه قطار یزد مطرح است که شامل انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی پس از اتمام عملیات و اعلام آزادسازی مسیر تردد قطار از سوی سرپرست عملیات بهسازی و تخطی از سرعت مقرره و تعیین شده از سوی لکوموتیوران است.

کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن امروز اولین اطلاعیه رسمی خود را درباره سانحه قطار مشهد-یزد در منطقه طبس اعلام کرد.

کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدیده و ابراز همدردی با آنان و آرزوی سلامتی برای مصدومین سانحه قطار مسافری مشهد- یزد مورخ ۱۸/۳/۱۴۰۱، اعلام می‌دارد این کمیسیون از لحظه وقوع سانحه تاکنون، ضمن حضور در محل سانحه، نسبت به بررسی شواهد و قرائن میدانی و مستندات مربوطه از جمله مکالمات ضبط شده مامورین، وقایع ثبت شده در سیستم‌های علائم الکتریکی، رکورد‌های ثبت داده در لکوموتیو و ایستگاه‌ها و همچنین تحقیق از مامورین ذیربط اقدام کرده است.

پس از برگزاری جلسات، ضمن مداقه و اعمال حساسیت بایسته در علل و عوامل وقوع سانحه، گزارش اولیه سانحه خروج از خط قطار مسافری در بلاک عباس آباد-زیرو را به شرح ذیل منتشر می‌کند:

به منظور عملیات بهسازی و تعویض تراورس در بلاک عباس آباد- ریزو (خط گرم) با توجه به شرایط ترافیکی و آب و هوای گرم منطقه، برنامه ریزی گردید، انجام عملیات در طول شب از ساعت ۰۰:۰۰ الی ۵:۰۰ صبح مطابق دستورالعمل‌های مربوطه توسط شرکت نگهداری خط و از محل قرارداد نگهداری خط انجام گیرد.

مقرر شده بود به منظور تسهیل در امور سیر و حرکت قطار‌ها، عملیات قبول و اعزم قطار‌ها در ایستگاه‌­های
عباس آباد و ریزو با استقرار متصدی ترافیک و به صورت محلی انجام گردد و یک نفر متصدی ترافیک نیز برای دایر نمودن ایستگاه موقت در محل عملیات بهسازی مستقر گردد.

از ساعت ۰۰:۰۰ مورخ ۱۸/۳/۱۴۰۱ عملیات بهسازی خط با تلفنگرام شماره ۱۵۱ و ۱۵۲ سرپرست کارگاه خط با قید تقلیل سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت برای بلاک عباس‌آباد- ریزو و قید تقلیل سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت در محدوده عملیات و عبور از محل تقلیل سرعت با علامت مامور خط انجام شده است و ایستگاه موقت در کیلومتر ۴۵۰+۲۴۴ توسط متصدی ترافیک دایر گردیده و مراتب تلفنگرامی به کنترل و ایستگاه­های طرفین مخابره گردیده است.

قطار مسافری ۶۸۱۱ مشهد- یزد که در ساعت ۱۹:۲۰ مورخه ۱۷/۳/۱۴۰۱ از مشهد حرکت نموده بود در ساعت ۳:۲۵ مورخ ۱۸/۳/۱۴۰۱ به ایستگاه طبس وارد و مطابق برنامه، ماموران راهبر و رییس قطار تعویض و قطار با دریافت حکم احتیاط در ساعت ۳:۳۵ به مقصد یزد حرکت می‌نماید.

در ساعت ۴:۲۵ سرپرست کارگاه بهسازی خاتمه عملیات بهسازی را تلفنگراماً به کنترل و ایستگاه عباس آباد از طریق ایستگاه ریزو اعلام و با برچیده شدن ایستگاه موقت، بلاک فوق جهت تردد وسایط نقلیه ریلی آزاد می‌شود.

در ساعت ۴:۳۰ اولین وسیله نقلیه ریلی با کد ۲۰۹ (لکوموتیو منفرد شماره ۱۶۹) از ایستگاه عباس آباد با سیستم علائم الکتریکی به ایستگاه ریزو اعزام می­گردد.

پس از ورود لکوموتیو ۱۶۹ به ایستگاه ریزو، در ساعت ۵:۰۵ قطار مسافری مشهد-یزد با اتمام فریضه نماز صبح در ایستگاه عباس آباد و اعلام آمادگی رئیس قطار با سیستم علائم الکتریکی به سمت ایستگاه ریزو اعزام می‌گردد.