معاون پدافند غیر عامل کشور: برخی تجهیزات وارداتی صنایع تراشه‌های غیرقابل اعتماد دارند

معاون پدافند غیر عامل کشور:  برخی تجهیزات وارداتی صنایع تراشه‌های غیرقابل اعتماد دارند

معاون امور صنعت و تجارت صنایع دفاعی سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: در برخی از تجهیزات وارداتی صنایع تراشه‌هایی غیرقابل اعتماد بکارگیری می‌شود که واردات آنها باید با هوشمندی و دقت انجام شود.

حمیدرضا محمدی روز دوشنبه درنشست کارگروه صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اظهار کرد: این تراشه‌ها بعد از مدتی امواج و اطلاعات را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت برای واردات تکنولوژی‌ها نگاه سابق نباید وجود داشته باشد و ضرورت دارد که از لحاظ پدافندغیرعامل توجه و تمرکز لازم بر آن صورت گیرد.

معاون امور صنعت و تجارت صنایع دفاعی سازمان پدافند غیر عامل کشور درباره جایگاه استان بوشهر در حوزه صنعت و انرژی از دیدگاه پدافند غیرعامل بیان کرد: بوشهر اگرچه از استان‌های کم جمعیت و وسیع کشور است اما در بخش انرژی دارای جغرافیای سیاسی و موقعیت بسیار مهم و حساس است.

محمدی ادامه داد: در استان بوشهر حوزه صمت به طور کلی زیر پرچم انرژی و نفت و بویژه‌ هسته‌ای پنهان است این رویه منجر شده تا این بخش کمتر دیده شود.

معاون امور صنعت و تجارت صنایع دفاعی سازمان پدافند عامل کشور اظهار کرد: در کل صنعت پالایشگاهی استان بوشهر بین پنج تا ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده در صورت توجه نکردن به مسائل پدافند غیرعامل با یک حرکت این هزینه ها نابود می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ضرورت و اهمیت مسائل پدافندغیرعامل بخوبی در کشور نهادینه شده است و عمده مسئولان در این عرصه صاحب نظر هستند گفت: نقش پدافندغیرعامل بعد از کرونا بر همگان مشخص شده است که چقدر می‌تواند اساسی باشد.

محمدی عنوان کرد: در حوزه پدافند غیرعامل بازدید از ظرفیت صنعتی استان‌ها آغاز شده که این بازدید با اولویت استان‌های با درجه اهمیت بیشتر از لحاظ پدافند غیرعامل است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: این استان به ترتیب حدود یک درصد جمعیت و یک و نیم درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده ولی با این وجود نقشی بسیار مهم در اقتصاد دارد.

مهدی صفوی افزود: بوشهر همواره در بین سه استان نخست کشور از لحاظ صادرات غیرنفتی است و به طور تقریبی عمده نفت کشور نیز از جزیره خارگ این استان صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در استان بوشهر پروژه‌های بزرگ پیوست پدافندغیرعامل دارند و پروژه‌های کوچک نیز ملزم به رعایت قوانین مربوط به آن شدند.

صفوی اظهار کرد: پدافندغیرعامل یک سری قوانین و مقررات بازدارنده دارد که باید به سمتی رفت که همه واحدها این الزام‌ها را رعایت کنند.

وی ادامه داد: برنامه‌های مهم و اولویت‌دار کارگروه صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در حوزه پدافند غیرعامل شامل برنامه مقابله با شرایط اضطراری در سطح استان برای پیامدهای صنایع دریایی و کشتی سازی(صدرا)، طرح تداوم عملکرد تاسیسات و زیرساخت حساس صنعتی استان در شرایط اضطراری، مطالعات پدافند غیرعامل زیرساخت شرایط دریایی و کشتی سازی(صدرا)، طرح بهبود تاب‌آوری زیرساخت‌های تخلیه اضطراری متناسب با تهدیدهای آفندی در مجاورت صنایع دریایی و کشتی سازی(صدرا) و طرح تداوم کارکرد صنایع بواسطه تامین اقلام مورد نیاز برای صنایع مربوط به خدمات و نیازهای ضروری مردم و سامانه‌های تجاری، بازرگانی و معدنی است.

صفوی افزود: از دیگر برنامه‌های کارگروه صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در حوزه پدافند غیرعامل می‌توان به طرح توسعه صنایع مختلف و شکل گیری خوشه‌های صنعتی در ارتباط با صنایع بزرگ استان، مطالعات پدافند غیرعامل زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی مهم، برنامه مقابله با شرایط اضطراری در سطح استان برای پیامدهای شهرک‌ها و نواحی صنعتی مهم، تدوین دستورالعمل کنترل و پایش تهدیدات تخصصی حوزه صنعت معدن و تجارت، طرح توسعه همکاری‌ها و برنامه های چندجانبه بین سازمان‌های مختلف حوزه صنعت، معدن و تجارت در استان برای مقابله با تهدیدهای آفندی و طرح ارتقای آمادگی سازماندهی و آموزش در زمینه مقابله با تهدیدهای نرم و اقدامات نظامی دشمن در حوزه صنعت اشاره کرد.