معاون وزیر علوم: نقدمنصفانه و مطالبه‌گری جامعه را پالایش می‌کند

معاون وزیر علوم: نقدمنصفانه و مطالبه‌گری جامعه را پالایش می‌کند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اعتقاد به اینکه کانون‌های دانشجویی تجلی‌گر مدنیت دانشگاه است، گفت: از مطالبه‌گری و نقد منصفانه در فضای دانشگاهی نهراسیم، زیرا در اینها برکاتی است که در فضای دانشگاه نازل می‌شود و جامعه را پالایش می‌کند.

عبدالحسین کلانتری دوشنبه در آیین افتتاحیه دهمین جشنواره ملی رویش به میزبانی دانشگاه شیراز، اظهار کرد: طی سال‌هایی که فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی دچار رخوت شده بود شاهد تاثیرات عمیق بر بدنه دانشجویی کشور بودیم که در وقایع اخیر دیده شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: کاستی‌هایی در حوزه تربیتی و فرهنگی داشتیم که امروز خود را نشان داده اما در دل این تهدیدات فرصت‌های زیادی وجود دارد؛ فرصت‌هایی که چالش‌ها و کم کاری‌ها را نشان می‌دهد.

کلانتری اضافه کرد: اگر در شرایط عادی کار فرهنگی انجام ندهیم، مجبوریم در شرایط غیر عادی، نامتناسب با منطق دانشگاه کار غیر فرهنگی انجام دهیم.

وی ادامه داد: تمدن ایرانی اسلامی ثمره همزیستی و زندگی مسالمت آمیزی است که طی قرن‌ها این ملت در کنار هم داشته‌اند و باید آن را قدر نهیم. با هم بودن و در کنار هم زیستن و مدارا کردن را باید تجربه کرد و قدر نهاد.

معاون وزارت علوم یادآور شد: جدا شدن نقطه‌ای نظیر سیستان از ایران، مضحک است، چرا که ریشه شاهنامه، رستم و سهراب در آن دیار قرار دارد؛ اگر کردستان جدا شود با ریشه‌های زبانی ایران چه می‌کنید؟ 

کلانتری به جشنواره رویش اشاره کرد و گفت: این جشنواره نمایش تنوع فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌هاست؛ تنوعی از علایق که توسط کانون‌های فرهنگی، علمی و دانشجویی اعتلا پیدا می‌کنند و در واقع تکثری در عین وحدت است.

وی ادامه داد: کانون‌ها در متن دانشگاه تجلی گر این تکثر هستند که به نحو متمدنانه‌ای آن را نمایش می‌دهند و در واقع نمایشگر مدنیت در دانشگاه هستند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه کانون‌ها تمرین زیست جمعی در متن دانشگاه هستند، افزود: کانون‌های فرهنگی و دانشجویی، فرصتی برای مهارت افزایی جامعه پذیری، ارتقای مسئولیت و تعهد اجتماعی، فعالیت جمعی و پیگیری هدف‌های مشترک فراهم می‌کند.

کلانتری  بیان کرد: فرهنگ را باید در متن دانشگاه قرار داد، زیرا وقتی فرهنگ در متن قرار می‌گیرد، تسهیل کننده انواع کنش‌ها در جامعه دانشگاهی می‌شود.

وی ادامه داد: از انجام مطالبه گری، نقد و ایجاد نشاط در فضای دانشگاهی نهراسیم، چرا که اینها برکاتی است که در فضای دانشگاه نازل می‌شود و جامعه را پالایش می‌کند؛ البته در این مسیر باید به قواعد گفت‌ وگو و کنش گری هم پایبند بود

وی گفت: امروز جشنواره رویش به ثبات خوبی رسیده و نیازمند بازنگری و تقویت نقاط ضعف‌ است.

کلانتری افزود: در حال حاضر جشنواره حرکت در تقویم بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته و دانشجویان حائز رتبه‌های این جشنواره می‌توانند از تسهیلات بنیاد نخبگان بهره ببرند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابراز کرد: امیدواریم این جشنواره فرصتی برای تجربه اندوزی و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و ارتقا و تقویت کانون‌های فرهنگی و دانشجویی باشد

 دهمین جشنواره ملی رویش عصر دوشنبه ۲۳ آبان با حضور فعالان کانون‌های فرهنگی و دانشجویی و کارشناسان و مدیران حوزه‌های فرهنگی دانشگاه‌های کشور و به میزبانی دانشگاه شیراز، آغاز به کار کرد و این جشنواره به مدت سه روز ادامه دارد.