معاون استاندار: فارس به «شهرک کتاب» نیاز دارد

معاون استاندار: فارس به «شهرک کتاب» نیاز دارد
شهر فرهنگی شیراز نیاز به کتابخانه‌های متعددی به شکل کتابخانه مرکزی دارد

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس بر ضرورت تاسیس «شهرک کتاب» در استان فارس تاکید کرد و گفت: با راه‌اندازی این شهرک هزاران شغل ایجاد و یک اقتصاد موثر از کنار کتاب فراهم می‌شود.

به گزارش دریافتی پنجشنبه‌، محمد فرخ‌زاده در آیین تجلیل از کتابداران استان فارس که به مناسبت سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: اندیشکده‌ها و خانه‏‌های خلاق و استارت‌آپ‌ها در فارس باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور زائرین و گردشگری استانداری فارس ادامه داد: در بسیاری کشورها متناسب با جستجو و نیاز مخاطب کتاب تولید می‌کنند؛ برای ایجاد خوراک مطلوب، ورود موثر به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تلاش مضاعفی می‌طلبد.

فرخ‌زاده مشخص شدن وضعیت کتابخانه مرکزی شیراز را خواستار شد و گفت: شهر فرهنگی شیراز نیاز به کتابخانه‌های متعددی به شکل کتابخانه مرکزی دارد.

وی بر لزوم توجه به اقتصاد حوزه کتاب در استان فارس تاکید کرد و در رابطه با وضعیت کتابخانه‌های عمومی گفت: فارس در تراز قابل قبول فضای کتابخانه‌ای قرار دارد و این استان نیازمند ارتقا نرم‌افزاری در این حوزه است.

فرخ‌زاده با اشاره به ایجاد قطعه مفاخر فرهنگی و باغ‌مزار مشاهیر و مفاخر فارس افزود: شایسته است که پاسداشت نقش استادان و زحمتکشان به صورت ماهانه برگزار شود.

 تداوم طرح پیک کتاب در استان فارس

روح‌اله منوچهری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در این مراسم اظهار کرد: ۳۰ سال است که آبان بهار کتابخوانی است و برای دوستداران کتاب ماه مهمی محسوب می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ادامه داد: کتاب نقشی بی‌بدیل در توسعه دانایی و آگاهی دارد و جایگاه کتاب برای افزایش معلومات جامعه بر همگان آشکار است.

 منوچهری با بیان اینکه آن چیزی که به کتابخانه هویت می‌بخشد، کتابدار است، گفت: در نخستین قانون علم کتابداری، کتابدار تلاش می‌کند هر خواننده‌ای را به کتابش برساند. از سویی کتاب بدون شک یکی از مصادیق جهاد تبیین است؛ در این میان یکی از بازوهای عرصه ترویج کتابخوانی، خیران هستند.

وی  اظهار کرد: در استان فارس کتابداران در بیش از ۲۵۳ کتابخانه عمومی در شهرها و روستاها خدمات ارایه می‌کنند.

منوچهری با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی بعد از مدارس بزرگترین شبکه فرهنگی است که به مردم خدمات آموزشی می‌دهند، گفت: همه اقشار مردم از هر قوم و نژاد و جنسیت و سنی جامعه هدف کتابخانه‌های عمومی هستند.

وی یادآور شد: در حال حاضر کتابخانه‌های عمومی صرفا یک مکان برای مطالعه کتاب و امانت گرفتن آن نیستند زیرا تا ۴۰ نوع خدمت در این فضای فرهنگی ارایه می‌شود.

او با بیان اینکه نباید از توجه به حوزه کودک و نوجوان در کتابخانه‌های عمومی غافل شد، گفت: اگر بخواهیم فرهنگ کتابخوانی را نهادیه کنیم باید آن را از کودکی ترویج دهیم.

منوچهری با اشاره به اینکه سال گذشته این توفیق حاصل شد که طرح «پیک کتاب» را اجرا کنیم، اظهار کرد: بر اساس این طرح علاقه‌مندان می‌توانند در محل خود کتاب تحویل بگیرند.

وی بیان داشت: میز مرجع برای پژوهشگران و فعالان حوزه علمی در کتابخانه‌های عمومی تاسیس شده و مقالات به‌ صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

 منوچهری با تاکید بر اینکه در یک‌سال گذشته ۲۵۲ هزار نسخه کتاب به منابع کتابخانه‌های استان فارس افزوده شد، گفت: این آمار جدای از منابع نشریات است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس اعلام کرد: نهضت راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در استان تشکیل شده که این نهضت با کمک خیرین ادامه دارد. با این وجود نیاز به یاری‌ رساندن دغدغه‌مندان این حوزه داریم تا بتوانیم در مسیر ترویج فرهنگ کتاب، گام‌های موثری برداریم.

در این مراسم از خیران، کتابداران، برگزیدگان کشوری و کتابداران برگزیده استان فارس تجلیل شد.