محدودیت در پذیرش دانش آموزان در رشته تجربی

محدودیت در پذیرش دانش آموزان در رشته تجربی

معاون آموزش متوسطه گفت: نسبت به محدودسازی پذیرش دانش آموزان در رشته تجربی اقدام خواهیم کرد.

نشست خبری محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به مناسبت هفته مشاغل و با موضوع برنامه‌های معاونت در راستای تحقق شعار سال، صبح امروز در ساختمان معاونت امور متوسطه وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

کاظمی با گرامیداشت هفته معلم با قدردانی از معلمان که در ایام کرونا شبانه‌روزی در جهت آموزش دانش‌آموزان خدمت کرده‌اند، گفت: ما در راستای عمل به سند تحول نیازمند همه دستگاه‌ها هستیم. تلاش کردیم بتوانیم اُفت یادگیری را جبران کنیم و برنامه‌های جبرانی را در دروس اهداف خود برگزار کردیم.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام «تولید دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین» گفت: آموزش و پرورش مسئولیت تربیت نسل آینده را بر عهده دارد به همین دلیل نقطه پیشران حرکت به سوی تولیدات دانش‌بنیان است. ما برای تربیت نسل خلاق اقدام می‌کنیم. باید سواد اقتصادی دانش‌آموزان را تقویت کنیم و به دنبال تربیت چند ساحتی دانش‌آموزان باشیم. در این زمینه با کمک جشنواره جوان خوارزمی و جشنواره‌های علمی و المپیادی می‌توانیم بستری برای تحقق این موضوع فراهم کنیم.

کاظمی با اشاره به موضوع هدایت تحصیلی گفت: هدایت تحصیلی بستری را فراهم می‌کند تا دانش‌آموزان رشته یا مهارت مورد نظر خود را کسب کنند که در این موضوع البته بحث علاقه دانش‌آموزان مطرح است. در اینجا باید اقدامات لازم را انجام دهیم تا بتوانیم زمینه انتخاب مطلوب را فراهم آوریم. کرونا فرصت انتخاب رشته مطلوب را محدود کرده بود. ان‌شاءالله از سال تحصیلی آتی مشارکت معلمان را که نقش کلیدی در این زمینه دارند، افزایش دهیم و بتوانیم با هدایت تحصیلی بهتر در اشتغال و آینده دانش‌آموزان نقش بهتری ایفا کنیم.

وی حضور کارآفرینان در مدارس و حضور دانش‌آموزان در کارگاه‌های تولیدی برای آشنایی مشاغل را از جمله برنامه‌های مؤثر در معرفی مشاغل به دانش‌آموزان دانست و افزود: یکی دیگر از این برنامه‌ها توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش خواهد بود. سهم این رشته‌ها در حال حاضر در تحصیلات آموزش متوسطه ۳۶.۳۵ درصد است که ان‌شاءالله بتوانیم سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای را به ۴۵ درصد افزایش دهیم. امیدواریم در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ این امر محقق شود البته صرفاً به دنبال افزایش کمی رشته‌های مهارت‌محور نیستیم و به دنبال افزایش کیفی این مهارت‌آموزی‌ها هم هستیم.

به دنبال تغییر در حکمرانی آموزشی فنی و حرفه‌ای هستیم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش به تنهایی قادر به انجام کاری نخواهد بود، افزود: شهرک‌های صنعتی امکانات متناسبی را پیش‌روی ما گذاشته‌اند و در تعامل با استانداری‌ها در تلاش هستیم هنرستان‌های همجوار شهرک‌های صنعتی را برای همکاری با آنان در تولیدات دانش‌بنیان راه‌اندازی کنیم.

کاظمی با بیان اینکه به دنبال تغییر در حکمرانی آموزشی فنی و حرفه‌ای هستیم، اظهار کرد: در تلاشیم تا در این حوزه از عرضه‌محوری به سمت عرضه و تقاضا حرکت کنیم.

وی با اشاره به لزوم عدالت آموزشی گفت: توجه ما عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر است. باید از همه ظرفیت‌ها، نهادهای عمومی و دولتی و گروه‌های جهادی نهایت بهره‌برداری را در تحقق این موضوعات داشته باشیم. در این راستا بهسازی آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های هنرستان‌ها و ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری در پژوهش سراها را به منظور افزایش بهره‌وری در هنرستان‌های سراسر کشور داشته‌ایم. بنابر ارزیابی‌ها، در سال گذشته ۵۱ میلیارد و ۶۶۸ میلیون ریال برای تجهیز هنرستان‌ها استفاده شد.

افت حضور دانش‌آموزان روستایی در مدارس نمونه دولتی

کاظمی با بیان اینکه با افت حضور دانش‌آموزان روستایی در مدارس نمونه دولتی مواجهیم اظهار کرد: متأسفانه ۲۰ درصد از دانش‌آموزان مدارس نمونه دولتی در مناطق محروم از دانش‌آموزان روستایی هستند. در بخشنامه‌ای که امسال آن را ابلاغ کرده‌ایم، حداقل ۵۰ درصد دانش‌آموزان مدارس نمونه دولتی در صورت وجود داشتن، باید از دانش‌آموزان روستایی باشند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پایه تفکر و ایجاد انگیزه برای تولیدات دانش‌بنیان، آموزش و پرورش است. به طور خاص در هنرستان‌های کشاورزی ما می‌توانیم از علوم دانش‌بنیان استفاده کنیم. هنرستان‌های جوار و پژوهشکده‌های ما طبیعتاً پاسخگوی این موضوعات خواهند بود.

تلاش برای تشویق دانش آموزان در انتخاب رشته ریاضی

کاظمی با اشاره به اهمیت علوم پایه گفت: امروز فقط ۱۴/۷۸ درصد دانش‌آموزان در رشته ریاضی شرکت می‌کنند. علوم پایه و علوم ریاضی پیشران توسعه هر کشوری است.

وی با بیان اینکه با کاهش دانش آموزان در رشته ریاضی، نخبگان خود را به رشته‌های تجربی سوق دادیم؛ گفت: افزایش سهم دانش آموزان ریاضی مد نظر ماست و نسبت به محدود سازی پذیرش دانش آموزان در رشته تجربی اقدام خواهیم کرد. متأسفانه به دلیل هیجانات دانش‌آموزان رشته تجربی را انتخاب می‌کنند، باید به صورت ویژه در این زمینه اقدام کنیم. یکی از کارهایی که می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد، آموزش یک مهارت به دانش‌آموزان متوسطه اول است. همانطور که افزایش شاخه‌های رشته فنی و حرفه‌ای را هدف خود می‌دانیم، افزایش سهم دانش‌آموزان ریاضی فیزیک را هم مد نظر قرار دادیم.

کنکور مانعی برای اجرای طرح‌های تحولی تعلیم و تربیت است

کاظمی در خصوص آخرین وضعیت برگزاری کنکور گفت: هنوز از جزئیات مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش خبر نداریم. تنها می‌دانیم که نمرات آزمون نهایی به عنوان سوابق تحصیلی به میزان ۶۰ درصد از سال ۱۴۰۲ اعمال خواهد شد. به صورت کلی باید بگویم کنکور مانعی برای اجرای طرح‌های تحولی تعلیم و تربیت است؛ خصوصاً در دوره دوم متوسطه طرح‌های تعلیم و تربیت همواره تحت تأثیر برگزاری کنکور و آمادگی برای آن بوده است. افزایش تأثیر سنوات تحصیلی این مشکل را برطرف خواهد کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بازگشایی مدارس و طرح افزایش یک ماهه مدت زمان سال تحصیلی گفت: زمانی که در اسفندماه پیشنهاد افزایش یک ماهه مدت زمان تحصیل را دادیم، هنوز بازگشایی مدارس محقق نشده بود. وقتی آموزش حضوری اتفاق افتاد، ما تازه مشغول بررسی این طرح در شرایط جدید شدیم البته این مدت در جبران کاستی‌ها اقدام خواهیم کرد اما در تابستان حتماً برنامه تقویتی در برخی دروس برای دانش‌آموزان خواهیم داشت تا بستری برای دانش‌آموزان خاص یا دانش‌آموزانی که از دروس خود عقب مانده بودند، فراهم شود.