اختصاص۹۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور برای آبادانی تنگستان

اختصاص۹۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور برای آبادانی تنگستان

 فرماندار تنگستان گفت: از محل مصوبات ششمین سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به استان بوشهر ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبادانی و توسعه این شهرستان تخصیص یافته است.

احمد لطفی امروز، سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی، دهیاران و شوراهای روستاهای این شهرستان افزود: انتظار می‌رود با توجه به تخصیص صورت گرفته روند اجرای پروژه‌های تعریف شده برای تنگستان سرعت گیرد.

وی در باره شبکه آبرسانی شهرستان تنگستان بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد آب شبکه انتقال این شهرستان، بدلیل فرسودگی خط لوله، هدر می‌رود که این موضوع مشکلات زیادی در روستاها ایجاد کرده است.

لطفی اظهار کرد: ضروری‌ است با ایجاد یک طرح منطقه‌ای مناسب در حوزه آب و پیگیری آن، شبکه‌های فرسوده انتقال آب در روستاها نوسازی شود زیرا با حل این مشکل افزون بر افزایش حجم آب لوله‌کشی خانگی؛ بسیاری از مشکلات و مطالبات مردم نیز برطرف خواهد شد.

وی افزود: در چند سال اخیر عملیات اجرایی ۲ پروژه احداث آب شیرین کن در تنگستان آغاز شد اما هیچ کدام به مرحله بهره‌برداری نرسیدند و لازم است با پیگیری‌های نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس و پشتیبانی مدیران حوزه آب این پروژه‌ها به سرانجام برسند.

لطفی با اشاره به اینکه دستگاه‌های مرتبط با حوزه کشاورزی در زمینه آب‌بهای باغداران باید به عنوان وکیل مدافع کشاورز نقش‌آفرینی کنند گفت: در این ارتباط تغییر میزان آب‌بهای کشاورزان، باید روند جدی‌تری دنبال شود.

وی ادامه داد: کشاورز تنگستانی سهم آب ندارد، ولی آب بها پرداخت می‌کند و انتظار می‌رود نماینده مردم دشتی و تنگستان این موضوع را پیگیری و از دستگاه اجرایی بخواهد چرا از مصوبه سابق خود به نفع کشاورز تنگستانی عدول نمی‌کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر گفت: ایمن سازی روستاها با احداث دیوار حفاظتی در مسیرهای ساحلی مهمترین رویکرد این بنیاد است.

علیرضا مقدم افزود: دولت‌های گذشته برای مردم روستاها چمن و بوستان امید ساختند اما دولت جهادی و انقلابی سیزدهم به فکر جان و مال مردم است در همین ارتباط ساخت دیوار حفاظتی بویژه در مسیر ساحلی روستاها از جمله اولویت‌های این استان در بخش روستایی به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: امروز ایمن سازی به عنوان مهمترین نیاز روستاها به خوبی از سوی استان احساس می شود و مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه دستور ویژه صادر کرده است.

مقدم اظهار کرد: در همین ارتباط با توجه به هماهنگی انجام شده با برنامه و بودجه اعتبار لازم از محل اعتبارات تملک دارایی و ملی برای احداث دیوارهای حفاظتی ساحلی و مسیل رودخانه ها در استان بوشهر تخصیص می‌یابد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر گفت: براساس‌ بازدیدهای میدانی و مطالعات صورت گرفته از سوی پژوهشکده سوانح طبیعی کشور، از ۸۱۶ روستای این استان ۱۸۱ روستا در معرض خطر سیلاب قرار دارند.

مقدم افزود: بنیاد مسکن تلاش می‌کند با احداث سیل‌بند و دیوار حفاظتی در مناطق مشخص شده نسبت به ایمن‌سازی روستاها اقدام کند تا از وقوع سیل و سایر سوانح طبیعی جلوگیری شود.

میزان برخورداری شهرستان تنگستان از طرح هادی ۲۷ درصد است

به گفته مقدم براساس تعریف کلی طرح هادی که احداث یک معبر در روستا به عنوان یک طرح هادی تلقی می شود میزان برخورداری این شهرستان از طرح هادی ۹۶ درصد است اما اگر براساس مجموعه شبکه معابر روستا بررسی شود این میزان ۲۷ درصد است.

وی یادآور شد: همچنین میزان برخورداری دو حوزه انتخابی دشتی و تنگستان از طرح هادی ۲۶ درصد است که کمترین میزان در استان بوشهر است و معتقدیم باید به این دو شهرستان توجه بیشتری شود.

مقدم ادامه داد: سیاست بنیاد مسکن ایجاد توازن منطقه ای که از شاخص های مهم و اصلی عدالت محوری در دولت جهادی و انقلابی سیزدهم است به آن دست یابیم.

وی بازنگری طرح‌های هادی در شهرستان تنگستان را از جمله دیگر ضرورت‌های این شهرستان عنوان کرد و گفت: در شهرستان تنگستان ۷۶ روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که ۷۴ روستای آن دارای طرح هادی و از این تعداد ۵۴ روستا نیاز به بازنگری طرح هادی دارند که به دلیل شرایط حاد آنها امسال در فصل اعتبارات تملک دارایی برای بازنگری طرح‌های هادی آنها کمک می‌شود.  

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بوشهر گفت: همچنین در برخی مناطق روستایی نیز با توجه به ساخت و ساز غیر مجاز امروز مردم در بخش آب و برق دچار مشکل شده و طرح هادی در این مناطق به دلیل ساخت و ساز غیر مجاز اجرا نمی‌شود.

مقدم اضافه کرد: در سال مالی جاری ۶ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی در بخش بنیاد مسکن به شهرستان تنگستان اخصاص یافته است.

وی ادامه داد: افزون بر این، از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان بوشهر هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز برای احداث دیوارهای حفاظتی مصوب و تخصیص یافت. همچنین از محل اعتبار در اختیار نماینده مجلس نیز هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بنیاد مسکن اختصاص دادند که از این میزان چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مربوط به شهرستان تنگستان است.

مقدم گفت: همچنین از محل اعتبارات نفت ۲میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و از محل اعتبارات ملی نیز ۶میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان به شهرستان تنگستان اختصاص یافته است.

به گفته مقدم آسفالت رایگان ۳۷ روستا با همت دهیاران انجام و در مجموع ۲۲۷ هزار مترمربع آسفالت در شهرستان تنگستان انجام شد که این نهضت ادامه دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تلاش می شود زمین در این شهرستان تامین شود تا قیمت زمین کاهش یابد.

در ششمین سفر استانی آیت الله سید ابراهم  رئیسی رئیس جمهور و اعضای هیات دولت سیزدهم که در ۱۶ مهرماه سال ۱۴۰۰ به استان بوشهر انجام شد ۹۳ مصوبه برای محرومیت زدایی، توسعه زیرساختی و رونق اقتصادی این استان به تصویب رسید.