مصرف کدام چاشنی‌ها به کاهش فشار خون کمک می‌کند؟

مصرف کدام چاشنی‌ها به کاهش فشار خون کمک می‌کند؟

استفاده از چاشنی‌ها و ادویه‌جات فقط یک راه عالی برای خوشمزه‌تر کردن وعده‌های غذایی شما نیست. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف آنها به بهبود فشار خون و افزایش سلامت قلب و عروق نیز کمک می‌کند.

به‌گزارش Healthline؛ مطالعات مختلف، تاثیر 10 نوع ادویه را در کاهش فشار خون ثابت کرده‌اند:

ریحان

 ریحان سرشار از اوژنول است. تحقیقات، نقش این آنتی‌اکسیدان گیاهی را در کاهش فشار خون ثابت کرده است. مطالعات نشان می‌دهد که اوژنول ممکن است با عمل به عنوان یک مسدود‌کننده طبیعی کانال کلسیم به کاهش فشار خون کمک کند. مسدودکننده‌های کانال کلسیم از حرکت کلسیم به قلب و سلول‌های شریانی جلوگیری می‌کنند و به رگ‌های خونی اجازه آرامش می‌دهند.

جعفری

 این گیاه بومی مدیترانه حاوی ترکیبات مختلفی مانند ویتامین C و کاروتنوئیدها است که ممکن است فشار خون را کاهش دهد. چندین مطالعه نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی فشار خون و کلسترول بد (LDL) را که یک عامل خطر برای بیماری قلبی است، کاهش می‌دهند. جعفری با عمل کردن مانند یک مسدودکننده کانال کلسیم، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می‌دهد.

دانه کرفس

 دانه‌های کرفس یک ادویه همه‌کاره مملو از مواد مغذی مختلفی مانند آهن، منیزیم، منگنز، کلسیم و فیبر است. یک مطالعه روی موش‌ها اثرات عصاره دانه کرفس را بر روی فشار خون بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که عصاره دانه کرفس فشار خون را در موش‌هایی با فشار خون بالا کاهش می‌دهد.

سیر دشمن فشار خون بالا از دیر باز تا به امروز!

سیر یکی از چاشنی های تند و تیز است که می تواند علاوه بر خوش عطر و طعم نمودن غذای شما، فشار خون شما را نیز تنظیم نماید! سیر با کمک به افزایش ماده ای موسوم به اکسید نیتریک در بدن، موجب کاهش فشار خون در بدن شود. چرا که با مصرف سیر، آرامش و رقیق شدن خون به ارمغان می آید و همین امر نیز اجازه می دهد تا خون به صورت آزادتری در رگ ها جریان یافته و فشار آن کاهش یابد. شما می توانید سیر و یا پودر آن را در رژیم غذایی خود جای دهید و اگر با بوی تند آن میانه خوبی ندارید، از چاشنی و مکمل سیر استفاده کنید.

به‌طور خاص، سیر حاوی ترکیبات گوگردی مانند آلیسین است که ممکن است به افزایش جریان خون و شل‌شدن عروق خونی کمک کند. در مجموع، این عوامل به کاهش فشار خون کمک می‌کنند. بررسی ۱۲ مطالعه روی بیش از ۵۵۰ فرد مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف سیر فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به‌طور متوسط ۸.۳ میلی‌متر جیوه و ۵.۵ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد. این اثر مشابه اثرات داروهای فشار خون است.

آویشن

آویشن یک گیاه معطر و دارای ترکیبات سالم متعددی از جمله اسید رزمارینیک است. مصرف اسید رزمارینیک با مهار آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) به‌طور قابل‌توجهی به کاهش فشار خون سیستولیک کمک می‌کند. ACE مولکولی است که عروق خونی را باریک می‌کند و فشار خون را افزایش می‌دهد.

دارچین

دارچین یکی دیگر از ادویه های خوش عطر و طعمی است که مصرف مقدار کمی از آن در وعده های غذایی روزانه افراد، می تواند موجب کاهش فشار خون آن ها شود. مصرف دارچین علاوه بر جلوگیری از بیماری های قلبی و فشار خون، به درمان دیابت نیز کمک می کند. مصرف روزانه یک چهارم تا یک قاشق غذاخوری از این ادویه می تواند فشار خون را در بیماران دیابتی نیز کاهش دهد. شما می توانید با پاشیدن دارچین بر روی جو دوسر در صبحانه و یا قهوه خود و همچنین افزودن آن به سیب زمینی، انواع دمپختک، خورش و سیب زمینی در وعده ناهار و شام، میزان مصرف دارچین را در برنامه غذایی روزانه خود افزایش دهید.

بررسی ۹ مطالعه شامل ۶۴۱ شرکت‌کننده نشان داده که مصرف دارچین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به‌طور متوسط ۶.۲ و ۳.۹ میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

هل

 هل یک ادویه خوشمزه و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای بر روی ۲۰ بزرگسال که به‌تازگی مبتلا به فشار خون بالا تشخیص داده شده بودند، نشان داد که مصرف روزانه ۳ گرم پودر هل به‌طور قابل‌توجهی فشار خون را کاهش می‌دهد و آن را نزدیک به محدوده طبیعی می‌رساند.

بذر کتان سرشار از امگا 3

دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و برخی از مطالعات آن را به عنوان ادویه ای موثر برای کاهش فشار خون معرفی می کنند. این بررسی ها حاکی از آن است که مصرف روزانه 30 تا 50 گرم دانه یا پودر کتان، در مدتی بیش از 12 هفته، بهترین نتیجه را برای کنترل فشار خون به ارمغان می آورد. دانه کتان می تواند با کاهش سطح کلسترول های نامطلوب و به عنوان یک آنتی اکسیدان، از بدن شما در برابر بیماری قلبی-عروقی آترواسکلروتیک محافظت کند. شما می توانید بسیاری از محصولات حاوی دانه کتان را نیز خریداری و مصرف کنید، اما بهترین راه برای بهره مند شدن از خواص بی نظیر این دانه، آن است که پودر و یا دانه آن را به تنهایی خریداری کرده و آن ها را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.

جالب است بدانید که پودر کتان را می توانید در انواع غذاها همانند سوپ و انواع خوراک ها تا انواع اسموتی ها و نوشیدنی ها به کار برید.

زنجبیل

زنجبیل، یکی دیگر از موادغذایی بسیار مفیدی است که می تواند به کنترل فشار خون افراد کمک کند. در برخی مطالعات اثبات شده است که مصرف زنجبیل یا پودر آن، گردش خون را بهبود می بخشد، ماهیچه های اطراف رگ های خونی را آرام می کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهد. زنجبیل را عموماً در غذاهای آسیایی به کار می برند اما باید بدانید که این ماده غذایی یک ادویه همه کاره است که می تواند به شیرینی جات یا نوشیدنی ها نیز افزوده شود. شما نیز می توانید، پودر زنجبیل را برای تهیه انواع دمنوش ها، چای، غذاها، خوراک ها و حتی اسموتی ها به کار برید.

در بالا به بررسی 10 ادویه برای تنظیم فشار خون بالا پرداختیم. نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کنیم اینه که در کنار تغذیه مناسب چکاب توسط پزشک خود را فراموش نکنید.