مصائب سپیدپوشان سرزمینمان

رئیس جمهور: مشکلات مربوط به پرستاران حتماً باید حل و فصل شود و در این زمینه وزارت بهداشت و درمان وظیفه دارد این موضوع را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کند

مصائب سپیدپوشان سرزمینمان
مدافعان سلامت

نیروهای پرستاری در کنار پزشکان، تیم اصلی مدافعان سلامت کشور در مبارزه با ویروس منحوس کرونا را تشکیل می‌دهند، این در حالی است که مشکلات معیشتی و هزینه‌های زندگی و فشارمضاعف کاری عدم پرداخت به موقع مطالبات و…، دست به دست هم داده تا مدافعان سلامت، دچار فرسودگی جسمی و روحی شوند. تعداد زیادی از پرستاران نیز، شرکتی، طرحی و تبصره‌ای هستند و امنیت شغلی مناسبی ندارند.

در این بین، وضعیت پرستاران به مراتب سخت‌تر از کادر پزشکی است. زیرا، نیروهای پرستاری در عین حال که وقت بیشتری را در کنار بیماران سپری می‌کنند، در مقابل از مزایای کمتری برخوردار هستند و همین مسئله، آنها را کم انگیزه ساخته است. استرس بیش از حد به‌خصوص در اوائل شیوع بیماری که منشأ آن عدم شناخت کافی بیماری بود، عدم تأمین سلامت جانی پرستاران و کمبود امکانات و کنترل استرس بیماران و همراهان از جمله مهم‌ترین مشکلات پرستاران در شرایط کرونایی بود و همه این عوامل باعث افسردگی جسمی و روانی پرستاران در مراحل اولیه این بیماری بود.

مشکلات دیگری نیز در مسیر خدمت پرستاران وجود دارد که شاید اگر حل و فصل شود، بتوان امیدوار بود که انگیزه‌های پرستاران دوچندان شود و در نتیجه آن، مراقبت‌ها نیز کیفی‌تر شود. سپید پوشان با همه مشکلات، فداکاری‌شان مستمر است و در روزگار این ابتلای فراگیر، لحظه‌ای از خدمت به خلق خدا دست نکشیدند.

یک پرستار اردبیلی می گوید: «رفتار مردم با جامعه پرستاری تا حد زیادی مناسب نیست. به نظر بنده بیشتر علل بدرفتاری مردم با پرستاران، مربوط به عدم آگاهی آنها از شغل پرستاری و شرح وظایف این قشر هست.این موضوع سبب شده است که انتظارات مردم بیشتر از حد توان، ظرفیت و وظایف پرستاران باشد و این به‌خودی‌خود بر مشکلات مدافعان سلامت می‌افزاید.»

در همین راستا رئیس جمهور روز جمعه در جریان سفر به استان لرستان در دیدار صمیمی با جمعی از پرستاران لرستان که دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نیز به صورت ویدئوکنفرانس در آن شرکت داشتند، در حالی که پرستاران را الگوی ایثار، مهربانی و صبوری توصیف کرد، گفت: مشکلات مربوط به پرستاران حتما باید حل و فصل شود و در این زمینه وزارت بهداشت و درمان وظیفه دارد این موضوع را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کند.

احمد رضا یزدان نیک عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور نیز می گوید: در بخش تعرفه گذاری خدمات پرستاری یک قانون به زمین مانده ۱۴ ساله وجود دارد که از مصوبات مجلس شورای اسلامی است، اما متأسفانه اجرایی نشده است، امیدواریم با توجه به بحران کووید ۱۹ و ایثارگری پرستاران در دو سال اخیر حداقل این قانون اجرایی شود.