مسیر جایگزین پارک ملی کرخه، در انتظار جواب کارفرما و پیمانکار طرح غدیر

مسیر جایگزین پارک ملی کرخه، در انتظار جواب کارفرما و پیمانکار طرح غدیر

رئیس پارک ملی کرخه در خصوص آخرین وضعیت عبور لوله‌های طرح آبرسانی غدیر از پارک ملی کرخه گفت: منتظر اعلام نتیجه بررسی مسیر جایگزین مطالعات از سمت کارفرما و پیمانکار طرح هستیم.

محمد الوندی اظهار کرد: مسیر جایگزین برای عبور لوله‌های این طرح از سوی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان معرفی شده است. در صحبت‌های اولیه با مسیر جدید موافقت شد اما پیمانکار و کارفرما گفتند که ابتدا باید مطالعاتی در رابطه با جنس خاک و دیگر موارد در مسیر جدید انجام شود تا در صورتی که عملیات در آن قابل اجرا باشد، مسیرشان را به مسیر جدید انتقال بدهند.

وی در خصوص وضعیت فعالیت ماشین‌آلات حفاری طرح آبرسانی غدیر در مجاورت پارک بیان کرد: ماشین‌آلات حفاری در محدوده ما فعالیت ندارند ولی خارج از محدوده به فعالیت خود ادامه می‌دهند. فعالیت آن‌ها را در بخش‌هایی که وارد حریم شده بودند متوقف کرده‌ایم و از هفته گذشته اجازه فعالیت در پارک و حریم پارک را به آن‌ها نداده‌ایم.

رئیس پارک ملی کرخه افزود: در حال حاضر منتظر اعلام نتیجه بررسی مسیر جایگزین مطالعات از سمت کارفرما و پیمانکار طرح هستیم.

مسیر اولیه عبور خط لوله طرح آبرسانی غدیر در شهرستان شوش با محدوده میراث برخورد داشت بنابراین اجرای خط لوله در این مسیر با مشکلاتی مواجه شد و متعاقب آن کارفرما (سازمان آب و برق خوزستان) و پیمانکار (قرارگاه خاتم الانبیا) تصمیم گرفتند خط لوله را از مسیر پارک ملی کرخه عبور دهند که با مخالفت اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مواجه شدند.

محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان هفته گذشته در این خصوص گفت: با توجه به ارزش زیستگاهی پارک ملی کرخه، اداره‌کل محیط زیست خوزستان رسما با اجرای پروژه در این پارک مخالفت کرده است.

وی گفت: متعاقب این مساله، روز گذشته (اول اسفند) جلسه مشترکی با سازمان آب و برق خوزستان و اداره‌کل میراث فرهنگی برگزار شد و پیشنهادات‌مان را ارائه دادیم. مقرر شد سازمان آب و برق بررسی‌های لازم در خصوص مسیر پیشنهادی را انجام دهد و در صورت امکان عملیاتی شدن، پروژه را در مسیر پیشنهادی اجرا کنند.