مرحله نخست ثبت سازه‌ های آبی تاریخی قشم در فهرست آثار ملی آغاز شد

مرحله نخست ثبت سازه‌ های آبی تاریخی قشم در فهرست آثار ملی آغاز شد

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از آغاز مرحله نخست ثبت سازه های آبی تاریخی این جزیره واقع در بندر تاریخی لافت در فهرست آثار ملی خبر داد.

به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، ایوب زارعی گفت: بر اساس اسناد و نقشه های تاریخی، در برهه ای از زمان نام لافت به کل جزیره قشم اطلاق می شد و این بندر دارای سازه های آبی متعدد (برکه، چاه، سد و بندهای خاکی) بوده است.

وی ادامه داد: با مطالعه این سازه ها می توان جنبه های مختلف دانش بومی میراث معماری جزیره قشم را واکاوی کرد و در همین راستا تیم باستان شناسی با مشارکت جامعه محلی لافت، بررسی میدانی در محدوده این بندر تاریخی را آغاز کرده است.

به گفته زارعی، آسیب شناسی، طراحی پلان، مطالعه مصالح و به طور کلی مدیریت سنتی بهره وری از آب در این مطالعه مورد توجه قرار می گیرد و نتیجه این بررسی میدانی و مطالعه تاریخی تهیه پرونده ثبتی سازه های آبی برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور خواهد بود.

جزیره قشم به وسعت یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع، دارای جاذبه های مختلف گردشگری از جمله غارهای خوربس، غار نمکی، جنگل های دریایی حَرّا، جزایر ناز، خلیج دلفین ها، دره ستاره ها، تنگه و دره چاهکوه و بام قشم است.

همچنین سواحل زیبا، قلعه پرتغالی ها، موزه ژئوپارک، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، چاه های تلا و بادگیرهای بندر تاریخی لافت از دیگر جاذبه های گردشگری این جزیره است.

در جزیره قشم بیش از ۲۰۰ محوطه تاریخی از قبیل تپه، دخمه، بقایای کنار ساحل مانند غار، بندر و سازه های آبی مانند سد و نظایر آن شناسایی شده که تا کنون ۳۰ اثر از آن به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.