مذاکرات برای راه‌اندازی خط کشتیرانی بین خرمشهر و بندر ابوفلوس عراق

مذاکرات برای راه‌اندازی خط کشتیرانی بین خرمشهر و بندر ابوفلوس عراق

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: مذاکره برای راه‌اندازی خط کشتیرانی بین بندرخرمشهر و بندر ابوفلوس با طرف عراقی درحال انجام است.

نوراله اسعدی اظهار داشت: اخیرا در قالب هیاتی برای انجام مذاکرات با طرف عراقی برای ارتباط بندرخرمشهر و بنادر عراق، به این کشور سفر و بر همین اساس برای ایجاد یک خط کشتیرانی بین خرمشهر و بندر ابوفلوس عراق مذاکراتی صورت گرفته است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: فاصله بندرخرمشهر تا بندر ابوفلوس عراق حدود ۹ مایل دریایی است و اگر یک خط کشتیرانی بین این 2 بندر ایجاد شود، می‌توان از آن در طول سال برای جابجایی مسافر و زائر استفاده  کرد.

وی بیان کرد: در ایام اربعین حسینی خیل عظیمی از زائران و مشتاقان برای زیارت عتبات عالیات از سراسر کشور و همچنین خارج از کشور در خرمشهر حضور پیدا می‌کنند، که با راه‌اندازی این خط کشتیرانی، می‌توان برای جابه‌جایی زائران به صورت دریایی خدمت‌رسانی شود.

اسعدی اضافه کرد: طرف عراقی را برای ایجاد این خط کشتیرانی متقاعد کردیم و به منظور تامین زیرساخت مناسب از جمله سالن مسافری طرف عراقی یک ساختمان از قبل آماده را برای همین منظور اختصاص داد.

بندر خرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی(ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس محسوب می شود.

این بندر با موقعیت استراتژیک خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس به شمار می آید.