مدیرکل ارشاد فارس: کارت خبرنگاری احیا می‌شود

مدیرکل ارشاد فارس: کارت خبرنگاری احیا می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه لایحه جامع روزنامه‌نگاری در کمیسیون فرهنگی هیأت دولت به تصویب رسیده که بخشی از خواسته‌های اهالی رسانه‌ در آن دیده شده است، گفت: قرار بر این است که کارت خبرنگاری از طریق سامانه جامع رسانه‌ دوباره احیا شود.

حمیدرضا قانعی شامگاه چهارشنبه در آیین استانی بزرگداشت روز خبرنگار که در فضایی صمیمی با حضور استاندار فارس برگزار شد، افزود:‌ امسال روز خبرنگار با شهادت ابا عبدالله الحسین (ع) همزمان شد که این همزمانی، درس‌ها و پیغام‌های جدی داشت که خبرنگاران و اهالی رسانه بیش از پیش می‌توانند ایثار، آزادگی، رشادت، شهادت و بی‌باکی را به تصویر بکشند و در مقابل همه آنچه که زشتی‌های عاشورا است قیام کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: ما در این اداره کل به واسطه وظیفه ذاتی که در حوزه رسانه و قرار گرفتن در کنار اهالی رسانه به عهده داریم تلاش کردیم که برنامه‌ریزی بهتر و بازنگری مجددی در آیین‌های سال‌های گذشته داشته باشیم.

قانعی افزود: خیلی از مشکلات اهالی رسانه دردهای کهنه‌ای است که در بستر رسانه باقی مانده است و بخش عمده‌ای از این مشکلات به معضلات اقتصادی، معیشتی، شغلی و صنفی برمی‌گردد.

وی گفت: درخصوص بررسی و حل مشکلات اهالی رسانه تأمل زیادی کردیم و گفت وگوهای بسیاری هم در وزارتخانه انجام شد؛ اراده‌ای که در دولت سیزدهم وجود دارد قطعا می‌تواند به برطرف شدن بخشی از این مشکلات  کمک کند.

این مقام مسئول بیان کرد: لایحه جامع روزنامه‌نگاری در کمیسیون فرهنگی هیأت دولت به تصویب رسیده که بخشی از خواسته‌های اهالی رسانه‌ در آن دیده شده و امیدواریم این لایحه در نخستین فرصت ابلاغ شود و ما بتوانیم از ظرفیت‌های قانونی برای حمایت و زمینه‌سازی فعالیت جدی اهالی رسانه استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم در استان فارس بیش از پیش از دغدغه‌های صنفی مطلع شویم برنامه‌ریزی کردیم که پاتوق‌های ثابتی به صورت دو هفته یکبار یا ماهیانه برگزار کنیم و از این طریق از تجارب اهالی رسانه بهره ببریم تا بخشی از مسائل صنفی را با کنار هم قرار گرفتن و شکل دادن یک نظام صنفی منسجم حل کنیم.

قانعی با بیان اینکه درصدد هستیم از ظرفیت خود اهالی رسانه فارس برای بازآموزی جوان‌ترها بهره ببریم، گفت: بدون شک ۳۷ شهرستان استان فارس از نظر تقسیمات کشوری تعداد خبرنگاران قابل توجهی دارد.

وی عنوان کرد: در مراودات با اهالی رسانه به این نتیجه رسیدیم که داشتن هویت صنفی مستقل برای خبرگزاری و اهالی رسانه به شدت موضوعیت دارد. جلسات متعددی در سطح ملی برای احیای کارت خبرنگاری در حال برگزاری است و قرار بر این است که کارت خبرنگاری را از طریق سامانه جامع رسانه‌ها مجددا احیا کنیم تا اهالی رسانه بتوانند از مزایای آن بهره ببرند. البته در این راه قطعا از مشورت فعالان رسانه بهره می‌گیریم.

قانعی اضافه کرد: در حال حاضر جریان دگراندیش و جریانی که قائل به نبود ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است، سعی می‌کند از طریق رسانه اهداف خود را محقق کند و هر روز در اتاق فکر برنامه‌ریزی می‌کنند تا از طریق رسانه بر افکار عمومی جامعه تأثیر بگذارند و امید را در جامعه از بین ببرند.

وی با اعتقاد به اینکه کیفیت رسانه‌ها قطعا کیفیت حکمرانی را تغییر خواهد داد، گفت: امیدواریم با اتفاقات خوبی که در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رخ می‌دهد رسانه‌ها بتوانند پیام آور امید و ایمان برای مردم باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: برای اینکه بتوانیم مردم جامعه را در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پای کار بیاوریم نیاز به بهره‌گیری از ظرفیت رسانه برای امیدآفرینی داریم تا مردم را با افزایش امید پای کار بیاوریم و امیدواریم این روند منجر به نقش آفرینی بیش از پیش رسانه در توسعه کشور باشد.

هفدهم مردادماه سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در تقویم رسمی به عنوان روز خبرنگار نامگذاری شده است