مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس: انحصار ساخت کارت‌های چهار لایه شکسته شد

کارهای بزرگی از جمله ساخت کارت های چهار لایه که در انحصار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بود در سالی که گذشت در این شرکت شکسته شد

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس: انحصار ساخت کارت‌های چهار لایه شکسته شد

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس گفت: کارهای بزرگی از جمله ساخت کارت های چهار لایه که در انحصار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بود در سالی که گذشت در این شرکت شکسته شد.

محمدعلی دادور روز دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در هرمزگان افزود: این کارت‌های چهار لایه که برای نخستین مرتبه در کشور موفق به ساخت آن شده ایم در تجهیزات سنجش دما و فشار بکار طرح‌های پالایشی به کار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: فناوری دیگری که پیش‌تر در انحصار آلمان و تعدادی از کشورها بود و با تلاش متخصصان جوان این پالایشگاه، پس از یک سال و نیم طرح پژوهشی بدست آمد در زمینه احتراق بهتر بویلر هاستودر است که روزهای پایانی سال در این مجموعه راه‌اندازی شد.

دادور بیان کرد: ساخت شیرهای دی واترینگ مخازن که مانع از هدر رفت فرآورده می‌شود و ساخت ترانسمیتر دما که در انحصار چند کشور بود نیز از دیگر دستاوردهایی است که در سال گذشته توسط مهندسان سخت کوش این پالایشگاه بدست آمد.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توافق نامه های پیش از این بین مراکز فنی و حرفه ای و دانشگاهی با مجموعه شرکت نفت ستاره خلیج فارس امضا شده است و مذاکراتی با دانشگاه هرمزگان نیز انجام شده است که به زودی منجر به امضاء تفاهم‌نامه خواهد شد.

دادور ادمه داد: تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه آزاد هم در مرحله پایانی قرار دارد و با شرکت‌های دانش بنیان نیز باید وارد مذاکرات شویم تا در تحقق شعار سال به فرموده مقام معظم رهبری مدظله‌العالی به مانند گذشته سرآمد باشیم.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در پایان گفت: طی سالیان گذشته براساس شعارهای سال‌ها امور را اجرایی کردیم تا بیش از پیش در راه سرافرازی ایران اسلامی قدم برداریم و با پیش بری امور در سال جاری نیز بر اساس شعار سال، امیدواریم درخشش کشور عزیزمان بر قله‌های علم و صنعت را شاهد باشیم.

شرکت نفت ستاره خلیج فارس در سال ۱۳۸۵ با هدف طراحی، مدیریت، تامین منابع مالی، احداث، بهره‌برداری، تعمیر و نگه‌داری از پالایشگاه میعانات گازی به ثبت رسید، این پالایشگاه مدرن‌ترین پالایشگاه غرب آسیاست که با مساحتی حدود ۷۳۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده است.

تامین خوراک ستاره خلیج فارس توسط خط لوله ای به طول ۳۸۸ کیلومتر و به قطر ۳۶ اینچ با ظرفیت دریافت ۸۴۰ هزار بشکه در روز صورت می‌پذیرد که این خط لوله با پیمایش استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان از مسیری سخت گذر می‌گذرد.

ابرپالایشگاه ستاره خلیج فارس به منظور حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی و کاهش آلاینده های زیست محیطی و تضمین خودکفایی کشور در تامین فرآورده‌های استراتژیک انرژی مانند بنزین و نفت‌گاز ایجاد شده و فراوارده هایی همچون گاز مایع، هیدروژن، گوگرد، سوخت جت و انواع حلال ها را تولید می‌کند، در سال رونق تولید و پس از افتتاح مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس و تثبیت تولید ۴۱ میلیون لیتر بنزین در روز، فرآیند افزایش ظرفیت آغاز شد و توان تولید بنزین این پالایشگاه به ۴۷ میلیون لیتر در روز با استاندارد یورو ۵ افزایش یافت که سهم این پالایشگاه در تامین بنزین کشور را به حدود ۵۰ درصد می رساند.

با تصویب مرحبه چهارم ستاره خلیج فارس به نام «طرح بهینه‌سازی ظرفیت و رفع موانع تولید سه فاز موجود» ، شاهد افزایش ۱۸۰ هزار بشکه ای تزریق خوراک از ۳۶۰ به ۵۴۰ هزار بشکه میعانات گازی خواهیم بود و این مساله نقشی اساسی در تامین خوراک پتروشیمی های کشور خواهد داشت.

ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان هم اکنون جایگاهی استراتژیک در توازن انرژی کشور و منطقه ایفا می‌کند و توانسته است ایران را از وارد کننده بنزین به صادرکننده این محصول استراتژیک تبدیل کند.