مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز: اصلاح الگوی مصرف انرژی ضامن افزایش رفاه است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز: اصلاح الگوی مصرف انرژی ضامن افزایش رفاه است

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز با اشاره به آغاز روند افزایشی دمای هوا و همچنین در پیش بودن روند افزایش در مصرف سرانه انرژی برق، خواستار مشارکت همگانی در اصلاح الگوی مصرف انرژی شد و تاکید کرد که مصرف بهینه انرژی ضامن افزایش رفاه و تداوم حرکت حمایتی از تولید و صنایع است.

محمدرضا سلاحی شنبه ۲۰ فروردین با بیان اینکه همه ساله با فرا رسیدن روزهای گرم سال، شاهد افزایش شدید استفاده از انرژی برق در کشور بوده‌ایم، گفت: در این ایام به دلیل وارد مدار شدن وسایل خنک کننده، رفتار مصرفی مشترکان به ویژه در بخش خانگی تغییر کرده و از طرفی شاهد تغییر الگوهای رفتاری در مصارف کشاورزی نیز هستیم.

سلاحی با اشاره به اینکه بخش بسیار زیادی از نبود توازن بین تولید و مصرف انرژی به دلیل سبک نادرست بهره گیری از انرژی برق در بخش‌های مختلف است و نه کمبود تولید، گفت: همه مشترکان این امکان را دارند که با اصلاح سبک مصرف و در پیش گرفتن راهکارهایی بسیار ساده، میزان مصرف انرژی برق را، تعدیل و مدیریت کنند، بدون آنکه سطح رفاه کاهش پیدا کند.

او با بیان اینکه در گستره عملکرد شرکت توزیع نیروی برق شیراز، حدود ۶۰ درصد مصرف برق مربوط به بخش خانگی و کشاورزی بوده و مابقی بین بخش‌های صنعت، اداری، تجاری و توزیع می‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه عمده شخصیت افراد در دوران کودکی نهادینه شده و شکل می‌گیرد، برای اصلاح الگوهای رفتاری در مصرف انرژی، نیازمند همکاری و مشارکت خانواده و آموزش و پرورش به دلیل تاثیر مستقیم این ۲ نهاد بر روند آموزش کودکان هستیم.

سلاحی با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق شیراز در راستای انجام تعهد و رسالت خود در تامین برق مطمئن و پایدار از تمامی راهکارها و ظرفیت‌های موجود مانند جلب مشارکت و امضای تفاهم نامه با تمامی مشترکان کشاورزی و صنعتی، جمع‌آوری ریسه‌های نوری، استفاده از کنتورهای هوشمند و کنترل پذیر، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و جلب مشارکت تمامی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ادارت سیاستگزار و متولی فرهنگی بهره می گیرد، بیان کرد: با این وجود اتخاذ هر رویکردی در مدیریت بار انرژی، جز با اصلاح و نهادینه کردن فرهنگ صحیح استفاده از انرژی، حکم راه کار موقت و کم تاثیر را دارد.

مدیر عامل توزیع برق شیراز در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال اعمال شیوه‌های مدیریت مصرف در بخش‌های دولتی، روشنایی معابر و عمومی، گفت: وزارت نیرو قوانینی را با هدف ضابطه مند کردن مصرف برق تدوین و از سال گذشته اجرایی کرده که شامل یک در میان کردن روشنایی معابر، تفاهم با ادارات برای استفاده از نصف دیماند برق منصوب شده در ساعت کاری و مواردی دیگر است.

سلاحی ادامه داد: علاوه بر آن امسال نیز مانند سال‌های قبل با همکاری اداره کل آموزش و پرورش، پویشی را با همکاری ۲ گروه هدف یعنی دانش‌آموزان و اولیا، با هدف فرهنگسازی مصرف بهینه انرژی برگزار کردیم که طی آن ضمن توجه به اهداف آموزشی و فرهنگسازی، در قالب مسابقه، مفاهیم مرتبط با اصلاح الگوی مصرف را آموزش داده و اطلاع رسانی می‌کنیم.

او با بیان اینکه امکان کسب اطلاعات بیشتر در مورد پویش یاد شده، در سایت پورتال شرکت توزیع نیروی برق شیراز به نشانی، shirazedc.Co.Ir فراهم شده است، گفت: مدیریت مصرف انرژی یک مبحث ملی و نیازمند مشارکت همگانیست؛ بررسی ها نشان می دهد که سرانه مصرف انرژی در ایران، نسبت به سایر کشورها بالاتر بوده و باید برای رسیدن به سطح مناسب، فرهنگسازی کرد.

سلاحی با یادآوری اینکه عوارض ناشی از کمبود تولید برق در بخش‌های مختلف اعم تجاری، صنعتی، کشاورزی، خانگی، مشهود خواهد بود، افزود: باید این فرهنگ نهادینه شود که می‌توان با در پیش گرفتن رفتارهایی ساده و اقداماتی سهل الوصول، جلوی عوارض ناشی از کمبود تولید انرژی برق را گرفت و ضمن به حداقل رساندن عواقب زیست محیطی ناشی از توسعه نیروگاه‌ها، از هزینه‌های مصرف نامتعادل و نامناسب برق نیز کاست.

کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق در تابستان امکانپذیر است

این مقام مسئول، عمده مصرف انرژی برق در فصل گرم سال را مربوط به وسایل برودتی دانست و با بیان اینکه راهکارهای ساده‌ای برای کاهش میزان مصرف در این ایام وجود دارد، اظهار کرد: توجه داشته باشیم که میزان مصرف برق در کولرهای گازی، چهار تا پنج برابر کولرهای آبی است لذا در نقاطی که امکان استفاده از کولر آبی وجود دارد، نصب و به کارگیری کولرگازی به هیچ عنوان مقرون به صرفه نخواهد بود.

او در عین حال به مشترکان توصیه کرد که به دمای آسایش توصیه شده توسط کارشناسان توجه داشته باشند و بیان کرد: تنظیم دمای سیستم برودتی روی ۲۵ درجه سانتیگراد و بالاتر، منجر به کاهش حدود ۲۰ درصدی مصرف برق در طول ایام گرم سال و در نتیجه کاهش قابل ملاحظه هزینه خانواده خواهد شد و قطعا بر میزان رفاه و آسایش هم تاثیر منفی ندارد.

سلاحی، به استفاده کنندگان کولر آبی توصیه کرد که از دورکند استفاده کنند و گفت: استفاده از دور تند کولر آبی، منجر به افزایش شدید مصرف انرژی برق خواهد شد و متناسب با این افزایش هزینه، بهبود شرایط رفاهی را به دنبال ندارد، حال آنکه با استفاده از دورکند، در مدت طولانی‌تر می‌توان از وسیله برودتی بهره برد و هم استهلاک سیستم را کاهش داد و هم از میزان هزینه برق بها به میزان قابل توجهی کاست.

جداکردن وسایل برقی از پریز ۲۰ درصد از هزینه برق می‌کاهد

مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز توضیح داد که با توسعه استفاده از سیستم‌های الکتریکی، بسیاری از خانواده‌ها دستگاه‌های صوتی، تصویری، آشپزی و ... را در زمان‌های طولانی در حالت آماده به کار (استندبای) نگه می‌دارند، حال آنکه این شیوه، منجر به هدر رفت قابل ملاحظه انرژی برق و تحمیل هزینه به خانوار و کاهش قدرت مانور شرکت‌های توزیع برق برای تامین انرژی مطمئن و پایدار خواهد شد.

سلاحی افزود: کارشناسان به مشترکان و شهروندان توصیه می‌کنند، هنگام استفاده نکردن از تلویزیون، سیستم پخش صوت، مایکروفر، بلندگو، پرینتر، کامپیوتر، شارژرهای مختلف و .... این سیستم‌ها را از پریز برق جدا کنند، زیرا تا زمان اتصال به پریز، مصرف انرژی برق وجود دارد و با همین روش ساده، حدود ۱۰ درصد در مصرف و ۲۰ درصد در هزینه برق بها، می‌توان صرفه‌جویی کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شیراز با بیان اینکه راهکارهای گفته شده، بخشی از شیوه‌های مدیریت مصرف محسوب می‌شود، تصریح کرد: استفاده همزمان از وسایل پر مصرف برقی در زمان اوج بار شبکه، با توجه به بالاتر بودن تعرفه برق‌بها، علاوه بر افزایش هزینه مشترکان منجر به کاهش قدرت مانور شرکت‌های توزیع برای تامین انرژی برق مطمئن و پایدار و عادلانه خواهد شد.

سلاحی ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم همکاری مشترکان بخش‌های مختلف در تابستان امسال، گفت: در ماه‌های پیش رو به دلیل نبود تعادل بین میزان تولید و مصرف انرژی برق، شرایطی سختی پیش رو داریم، اما امیدوار هستیم که با همکاری مشترکان محترم امکان مدیریت بار فراهم شود.