وزارت ورزش: مسئله ورود زنان به ورزشگاه حل شد

وزارت ورزش: مسئله ورود زنان به ورزشگاه حل شد

علی احدی مدیر دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان در نشست هفته ولایت گفت: ورزش یک موضوع بسیار حائذ اهمیت در فرهنگ است. ما می‌خواهیم از ورزش برای تاثیر گذاری در فرهنگ استفاده کنیم. در برخی نقاط دنیا این موضوع پیشرفتی نکرده است و شاید کشور ما هم آنطور که باید به آن توجه نکرده است، اما شرایط وخیم نیست.

احدی ادامه داد: البته مشکل ما تنها به کمرنگ بودن نقش ورزش در فرهنگ نیست ما رفتار‌های اخلاقی خوبی که برخی بازیکنان و ورزشکاران انجام می دهند را به خوبی منعکس نکردیم. باشگاه‌هایی که عنوان فرهنگی ورزشی را کنار نامشان همراه دارند سال ها است در امر فرهنگ بی متولی مانده اند، حتی برخی فدراسیون‌های وزارت ورزش و جوانان هم از این مشکل برخوردارند.

مدیر دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان گفت: محیط‌های ورزشی، رویداد‌های ورزشی و ورزشکاران ما فضا‌ها و افرادی هستند که می‌توانند در افزایش فرهنگ نقش داشته باشند. لیدر‌ها دیگر جامعه هدف ما برای آموزش هستند تا سکو‌ها سالم و اخلاقی باشد کار کردن فرهنگی با چهره‌های شناخته شده سخت است

وی گفت: برخی ناهنجاری در ورزشگاه علت‌های فراوانی دارد و باید شناسایی شود. تماشاگران، مربیان و بازیکنان نقش مهمی در کنترل هیجان دارند و باید آموزش ببینند. برخی مواقع بازیکنان و مربیان، تماشاگران را تحریک می‌کنند و باید تبعات این برخورد را ببیند. همچنین ما باید حضور نوجوانان و جوانان را در ورزشگاه‌ها تسهیل کنیم تا هیجان خود را تخلیه کنند.

ورود به ورزشگاه حق طبیعی بانوان است 

احدی در خصوص ورود بانوان به ورزشگاه‌ها گفت: بانوان به ورزشگاه آمدند و این مساله حل شده است. حق طبیعی آنان است که در ورزشگاه حضور پیدا کنند. باید شرایط و مقدمات فراهم کنیم. به زودی شاهد حضور خانواده در ورزشگاه‌ها خواهیم بود.

نباید اخلاق را فدای قهرمانی کنیم

احدی بیان کرد: جشنواره رسم پهلوانی را راه‌اندازی کردیم تا فرهنگ پهلوانی تقویت شود. با این اتفاق برای نخستین بار در سطح ملی رسم جوانمردی پایه‌ریزی شد. نباید پهلوانان ما در جامعه ناشناخته باشند.  با توسعه رسم جوانمردی شبکه پهلوانان راه‌اندازی خواهد شد و از ظرفیت آنان در کنش‌های اجتماعی استفاده خواهیم کرد. این کار برای شروع خوب بود و نباید اخلاق را فدای قهرمانی کنیم. رویداد‌های کلانی در سطح کشور داریم. بزرگترین جشن نیمه شعبان در ورزشگاه آزادی و در شهرآورد تهران برگزار شد و این نشانه ظرفیت ورزش است.

مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری جشنواره ولایی گفت: غنی‌سازی اوقات فراعت، مشاوره و ترویج نشاط از مهمترین برنامه جشنواره ولایی است. همچنین در این جشنواره از شناخته شده‌ترین سید ورزشکار تجلیل و تکریم خواهد شد. در راهبرد فرهنگی به دنبال کار نمادین نیستیم بلکه جامعه پذیری اولویت ما است. مساله فرهنگی به اولویت ما تبدیل خواهد شد.

او بیان کرد: باید مساله اخلاق بر قهرمانی ترجیح داده شود تا تکرار یک رفتار به کار عادی تبدیل نشود. اگر قرار باشد قهرمانی اولویت باشد و اخلاق در حاشیه قرار گیرد ما شاهد تکرار رفتار ناپسند خواهیم بود. مطالبه جدی ما برخورد جدی با هنجارشکنان ورزشی است و باید در قرارداد الزام فرهنگی داشته باشیم.

احدی گفت: برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر کارگروه‌های مختلف تشکیل شده است. در جلسات مختلف مباحث فرهنگی را مورد بررسی قرار دادیم و مباحث مختلف و آموزش لیدر‌ها در دستور کار قرار گرفته است و در ۲ بخش داخلی و خارجی مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت