مبارزه با علف‌های هرز گندم و کلزا در خوزستان

مبارزه با علف‌های هرز گندم و کلزا در خوزستان
مبارزه با علف های هرز گامی در راستای امنیت غذایی است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از مبارزه با علف‌های هرز گندم در سطح ۲۳۹ هزار و ۵۱۱ هکتار در سطح مزارع استان خبر داد.

ناجی شهیب‌زاده با بیان اینکه عملیات مبارزه با علف های هرز گامی در راستای امنیت غذایی است، افزود: با توجه به اینکه علف‌های هرز در رقابت با گیاه گندم در جذب آب، مواد غذایی، نور و محدود کردن جا برای گندم خسارت‌ کمی و کیفی به محصول وارد می کنند، لازم است گندمکاران برای پیشگیری و کاهش خسارت‌ به نکات فنی و توصیه‌های کارشناسان حفظ نباتات در زمینه مبارزه با علف‌های هرز عمل کنند.

وی استفاده از سمپاش مناسب و توصیه شده مانند سمپاش های بومدار تراکتوری برای کاربرد علفکش ها جهت انجام محلول پاشی کاملا یکنواخت در سطح مزرعه را ضروری دانست و گفت: از مصرف علفکش ها در روزهای سرد و دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد و روزهای با احتمال بارندگی خودداری شود.

شهیب زاده در مورد مبارزه با علف‌های هرز در مزارع کلزا نیز بیان کرد: طی سال زراعی جاری تاکنون در مجموع در سطح ۴۹ هزار و ۹۵۰ هکتار مبارزه با علف‌های هرز نازک برگ، پهن برگ و یا توام و همچنین در مرحله پیش رویشی در مزارع کلزای خوزستان انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در مورد مبارزه با آفات گندم گفت: ۲۲ هزار و ۸۲۰ هکتار در سال زراعی جاری تاکنون با آفات گندم و سه هزار و ۶۵۰ هکتار با آفات کلزا مبارزه صورت گرفته است.

حدود ۸۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان امسال زیرکشت پاییزه قرار گرفته که از این میزان ۴۸۳ هزار هکتار گندم آبی و ۱۷۵هزار هکتار گندم دیم بوده است.

سالانه حدود ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات زراعی و باغی، فرآورده دامی و عسل معادل ۱۴ درصد کل محصولات بخش کشاورزی کشور در خوزستان تولید می شود.

به گفته وزیر جهادکشاورزی، خوزستان به عنوان لنگرگاه بخش کشاورزی کشور، بخش مهمی از محصولات اساسی همچون گندم، شکر، چغندرقند و دانه روغنی کلزا را تولید می کند.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار زمین زیرکشت دارد و در صورت عملیات زهکشی، تسطیح و تامین آب و احداث شبکه های آبیاری، امکان توسعه زمین های زیرکشت تا ۲.۲ میلیون هکتار وجود دارد.