مافیای تانکریسم مانع انتقال آب به جم

مافیای تانکریسم مانع انتقال آب به جم

مردم جم ۱۰ سال فقط شاهد شعار تبلیغاتی و وعده‌های نمایندگان مجلس و مسئولان آبفا استان و استانداری برای تکمیل پروژه مهم انتقال آب دریا به جم هستند اما تاکنون اجرایی نشده تا نشان دهد عزمی برای تکمیل این پروژه وجود ندارد.

شهرستان جم سال‌ها است که با مشکل کم‌آبی روبرو است و وعده‌های مسئولان استان و نمایندگان برای احداث خط انتقال آب به این شهرستان همچنان روی زمین مانده است.

انتظار می‌رفت موضوع و مسئله آب شهرستان جم و انتقال آب به این شهرستان سال‌های پیش حل می‌شد ولی هنوز این مسئله باقی مانده است و مردم چشم‌انتظار حل مشکلی هستند که گویا قرار نیست حل شود.

پروژه آبرسانی جم در سه بخش آب‌شیرین‌کن، خط انتقال و برق‌رسانی در دست اجراست که با تکمیل این پروژه، آب شهرهای جم، ۳۴ روستا و شهرک‌های اقماری در شهرستان جم تأمین می‌شود.

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر هفته گذشته در نشست با مسئولان پارس جنوبی گفت: «تکمیل طرح آب رسانی سیراف- جم سرلوحه برنامه‌های سال ۱۴۰۱ قرار دارد و افزایش همکاری وزارت نفت در تکمیل این پروژه به عنوان مطالبه به حق مردم جم یک ضرورت است

پروژه ای که بعد از یک دهه هنوز به بهره برداری نرسیده

بهتر است بدانیم شبکه خط انتقال آب شیرین کن‌های سیراف به جم مدت‌هاست از مهمترین پروژه‌های استان بوده و حتی از مصوبات سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسبق بوده اما همچنان بعد از گذشت یک دهه خبری از اتمام پروژه نیست.

در واقع پروژه خط انتقال آب شیرین کن‌های سیراف اسیر وعده‌های محقق‌نشده مسئولان شده و پیشرفت این پروژه مهم به صورت لاک‌پشتی ادامه دارد.

در کنار این خلف وعده‌ها، برداشت بی رویه آب توسط فضای سبز شهرک‌های مستقر در جم، پالایشگاه فجر و…، وضعیت ذخیره آب سفره‌های زیرزمینی جم را با بحران جدی رو به رو کرده است.

عدم پیشرفت جدی در پروژه انتقال آب جم از سیراف گویای این است که افرادی موافق این تکمیل پروژه نیستند چراکه شبکه انتقال آب از دریا به شهر لامرد با پیشرفت قابل توجهی، از محل عوارض میلیاردی آلایندگی‌ها در حال تکمیل و بهره برداری است.

پای مافیا در میان است

رئیس سابق شورای شهر جم در این زمینه بارها گفته بود که مافیای تانکریسم مهم‌ترین عاملی تعطیلی پروژه خط انتقال آب سیراف به جم است؛ از شواهد پیدا است که پشت پرده این داستان افرادی هستند که از تکمیل خط انتقال آب جم متضرر شده و در این زمینه سنگ اندازی می‌کنند تا صاحب درآمد چندین میلیاردی شوند.

مردم جم ۱۰ سال فقط شاهد شعار تبلیغاتی و وعده‌های نمایندگان مجلس و مسئولان آبفا استان و استانداری برای تکمیل پروژه مهم انتقال آب دریا به جم هستند اما تاکنون اجرایی نشده تا نشان دهد عزمی برای تکمیل این پروژه وجود ندارد.

قابل توجه استاندار بوشهر که خط انتقال آب به جم نیازمند توجه ویژه دارد تا جایی که باید در مرکز کشور پیگیری شود وگرنه همان اندک تجهیزات و کارهای انجام شده برای این پروژه با گذشت زمان فرسوده خواهند شد.

شهرستان جم میزبان پرسنل نفت و گاز و پتروشیمی‌های مستقر در منطقه است. اگر در کنار برداشت بی‌رویه آب، افزایش جمعیت غیربومی‌ها ادامه پیدا کند از جم فقط یک شهر بی آب و خشک باقی می‌ماند و حتی موضوع امنیتی شده و چالشی برای شورای تأمین استان بوشهر خواهد شد.

پروژه حیاتی و مهم انتقال آب به جم باید در دستور کار ویژه قرار گیرد و در سال ۱۴۰۱ به پایان رسد وگرنه تبعات آن تا مدت‌ها گریبان‌گیر استان بوشهر خواهد شد و بعد از آن هیچ عذر و بهانه‌ای پذیرفتنی نیست. ‌