ماجرای مهاجرت شیرازی‌ها به کشورهای حوزه اقیانوس هند

حذف روادید بین ایران و ۴ کشور

ماجرای مهاجرت شیرازی‌ها به کشورهای حوزه  اقیانوس هند

سفیر ایران در ماداگاسکار و کشورهای اقیانوس هند(موریس، سشیل،کومور) با اشاره به حضور شیرازی در قرن ها پیش در این منطقه خبر از لغو روادید برای اتباع ایرانی داد و گفت: همه ایرانی ها با گذرنامه می توانند روادید رایگان ۱۴ روزه و قابل تمدید تا ۱۴ روز دیگر را برای سفر به این کشورها دریافت کنند؛ همچنین مقامات دولتی این کشورها علاقه دارند هر چه زودتر خطوط پروازی مستقیم ایرانی چه به صورت منظم و چه به صورت چارتری دو طرفه برقرار شود تا شاید بخشی از گرانی بلیت و دوری مسیر را اینگونه حل کنند.

حسن علی بخشی با اشاره به سابقه حضور ایرانی ها و به خصوص شیرازی ها در حوزه کشورهای اقیانوس هند تاکید کرد: حضورشیرازی ها در کشورهای جزیره ای منطقه غرب اقیانوس هند (ماداگاسکار، موریس، سیشل و کومور) خیلی کهن است. می گویند یک راه ابریشم دریایی بین ایران و این مناطق وجود داشته که در اینجا به «راه ادویه »معروف است. ایرانیها یا همان شیرازی ها در سال ۱۵۰۶ میلادی به مجمع الجزایر کومور وارد شده و سلطنت شیرازی ها را تأسیس کرده اند. امروزه قدیمی‌ترین مسجد فرانسه در جزیره مایوت (یکی از ۴ جزیره کومور و مورد مناقشه با فرانسه بر سر مالکیت آن) بنام تسنگونی (Tsingoni) توسط همین شیرازی ها در سال ۱۵۳۸ احداث شده و به نام مسجد شیرازی معروف است. همچنین در ماداگاسکار فرشی به نام «موحر» بافته می شود که همانند فرش ایرانی است. چند کلمه فارسی هم در زبان مالاگاشی پیدا کرده ام و می گویند شیرازی ها یک بنگاه تجاری در شهر ماژونگا در شمال ماداگاسکار دایر کرده بودند.

او معتقد است، لغو روادید اطمینان دادن به اتباع دو کشور برای تردد راحت و بی دغدغه است و به  دلیل مشغله های امروزی گردشگران، لغو روادید در سرعت انتخاب مقصد گردشگران بسیار پراهمیت است.