لفاظی ۴ کشور عربی علیه ایران: سفر فرمانده ارشد سپاه به تنب بزرگ نقض حاکمیت امارات است!

لفاظی ۴ کشور عربی علیه ایران: سفر فرمانده ارشد سپاه به تنب بزرگ نقض حاکمیت امارات است!

کمیته چهارجانبه عربی بار دیگر ادعاهایی بی اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

کمیته چهارجانبه عربی متشکل از عربستان، امارات، بحرین و مصر در نشست خود در حاشیه صد ‌و پنجاه و هفتمین نشست دوره ای اتحادیه عرب که امروز در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار شد، ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.

در این نشست که به ریاست عربستان برگزار شد، وزرای خارجه چهار کشور عربی ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کردند و اظهارات مسئولان ایرانی در رابطه با کشورهای عربی را تحریک آمیز خواندند.

این کمیته ایران را به حمایت تسلیحاتی از آنچه که ''شبه نظامیان تروریستی در برخی کشورهای عربی'' خواندند، متهم کرد.

چهار کشور عربی در این نشست از گسترش برنامه موشکی ایران انتقاد کردند ‌و مدعی شدند که تهران موشک های بالستیک به انصارالله یمن می دهد.

این کمیته چهارجانبه ضد ایرانی مدعی شد که انصارالله یمن به وسیله پهپادها و موشک های ایرانی عربستان و امارات را مورد هدف قرار می دهد و این امر تهدیدی جدی برای امنیت و ثبات منطقه و در تضاد با قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت است.

این کمیته همچنین تاکید کرد که ایران باید به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درخصوص برنامه موشکی پایبند باشد.

وزرای خارجه چهار کشور عربی اعلام کردند: ما از تلاش های بین المللی در راستای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای از جمله مذاکرات وین حمایت می‌کنیم و بازگشت به برجام گامی در راستای تحقق امنیت است اما نقطه رسیدن نیست.
آن ها همچنین خواستار تقویت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر برنامه ‌هسته ای ایران و تلاش جدی برای کمیته چهارجانبه عربی همچنین خواستار حل مسائل مربوط به امنیت منطقه از جمله برنامه موشکی ایران شد. این کمیته در بخش دیگری از این بیانیه ادعاهای همیشگی امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تکرار کرد و با اشاره به سفر اخیر سردار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جزیره تنب بزرگ و افتتاح فرودگاه «امام علی (ع)» در این جزیره، اظهارات مقامات ایرانی در این خصوص را «تحریک‌آمیز» و «نقض حاکمیت امارات» خواند.

این ادعا در خصوص جزایر سه‌گانه ایران در حالی مطرح شده است که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همواره بر تعلق قطعی این جزایر به ایران تأکید کرده است. «سعید خطیب زاده»، شهریور ماه جاری، در واکنش به بیانیه ۱۴۹ وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس تأکید کرده بود که جزایر سه گانه ابوموسی، تنب کوچک‌ و تنب بزرگ تعلق قطعی به ایران دارند و بیانیه‌های ملال‌آور و تکراری صادره در این خصوص تغییری در ایرانی بودن ابدی آنها ایجاد نخواهد کرد.

 آن ها همچنین ایران را به دخالت در امور یمن، سوریه، مراکش و بحرین متهم کردند.

کمیته چارجانبه عربی تاکنون بارها در بیانیه‌های خود موضع‌گیری‌های مشابهی در ارتباط با ایران اتخاذ کرده است گرچه این کشورها به شکل دوجانبه تلاش می‌کنند مواضع به مراتب نرم‌تری در قبال ایران در پیش بگیرند.