قدرت بینی کودکان در برابر کرونا

قدرت بینی کودکان در برابر کرونا

دانشمندان استرالیایی در آخرین یافته‌های خود نشان داده‌اند که پوشش بینی کودکان از عفونت و تکثیر زیاد کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ جلوگیری می‌کند.

نتایج مطالعه جدید پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند استرالیا نشان می‌دهد، پوشش بینی کودکان در مقایسه با بینی بزرگسالان، در پیشگیری از عفونت کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ بهتر عمل می‌کند.

دانشمندان استرالیایی در آخرین یافته‌های خود نشان داده‌اند که بینی کودکان نسبت به بینی بزرگسالان، پاسخ پیش‌التهابی بیشتری در مقایسه با کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (SARS-CoV-۲) دارد، اما به نظر می‌رسد هنگامیکه صحبت از سویه اُمیکرون می‌شود، این روند متفاوت است.

پاسخ ضد ویروسی بینی کودکان

در این پژوهش، دانشمندان نمونه‌هایی از سلول‌های پوششی بینی ۲۳ کودک سالم و ۱۵ بزرگسال سالم را جمع‌آوری کردند. این نمونه‌ها در معرض کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ قرار داده شدند؛ پژوهشگران دریافتند که این ویروس با کارایی کمتری در سلول‌های بینی کودکان تکثیر می‌شود و این امر، پاسخ ضد ویروسی را افزایش می‌دهد.

دکتر کریستی شورت (Kirsty Short) از دانشکده شیمی و علوم زیستی مولکولی دانشگاه کوئینزلند گفت: تئوری‌های متعددی وجود دارد که چرا این اتفاق رخ می‌دهد.

این موضوع می‌تواند نوعی سازگاری با افزایش تهدیدهای مهاجمین خارجی مانند ویروس‌ها یا باکتری‌هایی که در دوران کودکی مشاهده‌شده، باشد؛ همچنین ممکن است افزایش قرار گرفتن در معرض این تهدیدها در دوران کودکی، پوشش بینی کودکان را به گونه‌ای تغییر داده باشد که این امر به ایجاد پاسخ پیش‌التهابی قوی منجر می‌شود یا از سوی دیگر، تفاوت‌های متابولیکی بین کودکان و بزرگسالان می‌تواند نحوه بیان ژن‌های مبارزه‌کننده با ویروس را تغییر دهد.

دانشمندان دریافتند که نوع دلتا کووید-۱۹ به طور قابل ملاحظه‌ای در سلول‌های بینی کودکان نسبت به بزرگسالان، کمتر تکثیر می‌شود؛ اما در مورد سویه اُمیکرون، این روند کاملا متفاوت است.

دکتر شورت گفت: در مجموع، این نشان می‌دهد که پوشش بینی کودکان از عفونت و تکثیر زیاد کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ جلوگیری می‌کند، اما ممکن است با تکامل ویروس، این وضعیت در حال تغییر باشد.

بنابر اعلام تی ای، مطالعات بالینی آینده برای تایید این یافته‌های اولیه در جمعیت بزرگتر و تعیین نقش عوامل دیگر مانند آنتی بادی‌ها در محافظت از کودکان در برابر عفونت کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ مورد نیاز است.