قالیبافان بوشهری کمبود نخ دارند

۹۰۰۰ بافنده فرش ، گلیم و گبه در استان بوشهر فعالیت می کنند که از این تعداد ۶۰۰ نفر در شهر بوشهر هستند

قالیبافان بوشهری کمبود نخ دارند

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت استان بوشهر گفت:با توجه به کمبود مواد اولیه در حوزه نخ در استان بوشهر ، قالیباف ها نخ های مورد نیاز را به صورت آماده از شهرهای دیگر دریافت می‌کنند.

ابوالقاسم محمدزاده اظهار کرد: با شناسایی فعالین در حوزه فرش و ارتباط گیری بیشتر، سعی در افزایش تعاملات با بافندگان فرش در این عرصه داریم.

وی درباره اعطای تسهیلات به بافندگان فرش عنوان کرد : برای حمایت از بافندگان استانی تسهیلات چهار درصدی در نظر گرفته شد که در شناسایی و تشویق افراد به فعالیت در صنعت فرش بسیار حائز اهمیت بود.

محمدزاده معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت استان بوشهر درباره وضعیت بیمه قالیباف های استان بوشهر عنوان کرد : بیمه قالیباف ها نسبت به سالهای پیش کاهش نداشته است اما به دلیل عدم ارائه کد تامین اجتماعی همه قالیباف ها بیمه نمی شوند. درحال حاضر با معرفی قالیباف ها به بیمه عشایر روستاییان آن ها را بیمه میکنیم.همچنین طرح مرکز ملی فرش با بیمه ایرانیان بسته شد که یک سال بصورت استفاده رایگان و در ادامه پلکانی صورت می گرفت.

محمدی‌زاده تصریح کرد :در نظر داریم با برگزاری نمایشگاه توانمندی های فرش های دستبافت ، گبه و گلیم در استان بوشهر هنر هنرمندان بوشهری در عرصه فرش را نشان دهیم که باعث فروش آثار و حمایت مالی از بافندگان نیز خواهد بود.

وی اضافه کرد : قدمت صنعت هنر فرش بسیار طولانی است و خاستگاه آن برآمده از ایران است همچنین در دیدگاه بین المللی فرش با نام ایران گره خورده است.در نظر داریم با صدور شناسنامه برای فرش های دستبافت و رونق صادرات فرش های استان هنر اصیل بوشهری را جهانی تر کنیم.

معاون صمت استان بوشهر خاطر نشان کرد : حمایت هایی که از بافندگان فرش صورت می گیرد بسیار مهم است زیرا بسیاری از بافندگان در صورت کمبود فروش به سمت دیگر مشاغل می روند و جذب صنایع دیگر میشوند.

محمد زاده ادامه داد : برای افزایش فروش آثار بافندگان ضمن برگزاری نمایشگاه های فروش ، معرفی به خریدارهای بین المللی ، تسهیلاتی نیز در اختیار بافندگان قرار می دهیم‌.

معاون صمت استان بوشهر درباره تولیدات استانی و صادرات فرش بوشهر عنوان کرد : صادرات فرش های استانی تا کنون پیشرفت چندانی نداشته است و تولیدات فرش دستبافت در استان به ۵۰۰ متر مربع ماهانه نیز رسید که در فصل زمستان بافت بیشتری داریم.

محمد زاده درباره تعداد بافندگان فرش استان بوشهر گفت : به صورت منظم ۹۰۰۰ بافنده فرش ، گلیم و گبه در استان بوشهر فعالیت می کنند که از این تعداد ۶۰۰ نفر در شهر بوشهر هستند و بقیه در دیگر شهرستان های استان بوشهر به بافت فرش مشغول هستند.

معاون صمت استان بوشهر تصریح کرد : با توجه به کمبود مواد اولیه در حوزه نخ در استان بوشهر ، قالیباف ها نخ های مورد نیاز را به صورت آماده از شهرهای دیگر دریافت میکنند البته در گناوه به میزان کم شاهد ریسندگی نخ در حوزه گبه هستیم.