فیلم| حال و هوای دریاچه مهارلو شیراز

دریاچه مهارلو از دریاچه‌های جنوبی استان فارس

یکی از جاذبه‌های طبیعی و تماشایی استان فارس و جاهای دیدنی شیراز، تالاب مهارلو یا دریاچه مهارلو است که در حدود ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی این شهر قرار دارد.

معرفی ویژگی های دریاچه مهارلو

وسعت دریاچه مهارلو که محلی‌ها به آن مهلو یا مهلویه هم می‌گویند حدود ۲۵ هزار هکتار می‌باشد و مساحتی حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع دارد. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا چیزی حدود ۱۵۰۰ متر است. عمق متوسط این دریاچه چیزی در حدود ۵۰ سانتی متر می باشد و در فصول پربارش سال عمق آن به ۳ متر هم می‌رسد.

رودخانه خشک شیراز پس از بارش باران

آب این دریاچه از طریق بارش‌های جوی و رودخانه خشک شیراز، چناراه و سلطان آباد تأمین می‌شود. در حوزه آبریز این رودخانه چشمه های زیادی هم قرار دارند که آب آنها هم به دریاچه می‌ریزد. آب این دریاچه به دلیل وجود انواع نمک ها همچون نمک پتاسیم و آلاینده های مضر برای مصارف شرب قابل مصرف نمی‌باشد.

دریاچه مهارلو به چه نام هایی شناخته می‌شود؟

این دریاچه به دلیل مجاورت با روستایی به همین نام یعنی روستای مهارلو به این نام شناخته شده است. مردم محلی به این دریاچه، دریاچه صورتی هم می‌گویند. در گذشته این دریاچه با نام جنکال یا دریاچه نمک هم شناخته می‌شد، دیگر نام های این دریاچه فصلی مهلو، مهلویه و ماهلویه می‌باشد.

بهترین فصل سفر

مهارلو دریاچه ای فصلی است و در فصل تابستان بخش عمده ای از آن خشک می شود. با شروع بارندگی ها در فصول پائیز و زمستان، دوباره به سطح آب دریاچه افزوده می شود. از پائیز تا اواسط اردیبهشت ماه، بهترین فصل بازدید از این دریاچه است

 از چه مسیری می‌توانیم به دریاچه مهارلو برویم؟

برای بازدید از این دریاچه که در مسیر شیراز به فسا قرار گرفته است باید به استان فارس و شهر شیراز سفر کنید و سپس در مسیر شیراز به فسا مسافتی حدود ۵۷ تا ۶۰ کیلومتر را طی کنید تا به روستای مهارلو یا همان دشت گل برسید تا بتوانید از آنجا عازم دریاچه مهارلو شوید. پیشنهاد می‌کنیم فصل پاییز تا اواسط اردیبهشت را برای بازدید از این دریاچه انتخاب کنید، زیرا در این زمان ها هوای منطقه خنک تر و دریاچه پرآب است.