فیلم | با جوش آوردن خودرویمان در فصل گرما چه کنیم؟

با آمدن دوباره فصل گرما در هرمزگان و دیگر استان‌های جنوبی کشور، گرفتاری جوش آوردن خودروها و آمپر کشیدن آنها بخصوص در سربالایی جاده‌ها به دغدغه اساسی دارندگان خودرو تبدیل شده است.

کما این که چندروز قبل نیز با ترافیک سنگین در جاده بندرعباس به حاجی آباد در محدوده تونل تنگه زاغ نیز شاهد جوش آوردن دهها دستگاه خودرو و کنار زدن آنها برای خنک کاری و حرکت دوباره بودیم.

در این زمینه با مهرداد رضاییان کارشناس ارشد مکانیک خودرو و سابقه بیش از 15 سال تعمیرات انواع خودروهای داخلی و خارجی به گفت و گو پرداختیم.

سیستم خنک کاری خودروهای داخلی ضعیف است

یکی از اصلی‌ترین علل خوش آوردن خودروهای داخلی در شرایط بحرانی، سیستم خنک‌کاری ضعیف این خودروها است به گونه‌ای که بسیاری از خودروهای داخلی بخصوص در مدل‌های جدیدتر از آلیاژ ضعیفی در بخش سرسیلندر برخوردارند و همین عامل باعث شده تادر نوسانات دمایی بحرانی بخصوص در گرمای شدید، بسرعت واشر سرسیلندر بسوزانند و هزینه سنگینی بر مالک خود تحمیل کنند.

مرتبا آب و روغن ماشین را چک کنید

ضروری است تا با بازدیدهای مستمر دوره‌ای و مراقبت از کم نکردن آب رادیات، همواره مراقب سیستم خنک کاری ماشین باشیم و حدالامکان ظهرها که هوا بشدت داغ و خشک است، کمتر تردد کنیم تا عمر سیستم خنک کاری ماشین افزایش یابد.

حتما از آب رادیاتور مناسب استفاده کنید

استفاده از آب رادیاتور مناسب برای خنک کاری مطلوب ماشین بسیار ضروری است. سعی کنیم از آب رادیوتارهای مناسب و شرکتی برای هر خودرو متناسب با ساختار آن استفاده کنیم و هرگز از آب شیر برای رادیاتور استفاده نکنیم چرا که وجود املاح زیاد در آب شیر در گذر زمان سبب آسیب به سیستم خنک‌کاری بخصوص مجاری رادیاتور و شیلنگ‌ها می‌شود.

عملکرد فن‌های خودرو را دست کم نگیرید

عملکرد فن‌های رادیاتور به میزان بیش از 50 درصد در خنک‌کاری خودروی شما موثر است. هرگز فراموش نکنید که بیشترین نقش در خنک کردن رادیاتور ماشین را فن‌ها بر عهده دارند. فن‌ها در خودروهای داخلی دارای رله‌ای هستند که متناسب با دمای رادیاتور دارای دور کند و تند و در خودروهای خارجی دارای دور متغیر هستند و گاه بدلیل عدم عملکرد مناسب رله‌ها یا فشنگی خرارت سنج، فن‌ها به موقع و با سرعت مناسب وارد مدار نمی‌شوند و دمای آب در موتور خودرو بشدت بالا می‌رود.

در ترافیک سنگین از خودروی جلویی فاصله بگیرید

در ترافیک‌های سنگین بخصوص در جاده‌هایی نظیر سربالایی‌های جاده بندرعباس به سیرجان، سعی کنید فاصله کافی از خودروی جلویی بخصوص تریلرها را حفظ کنید. وقتی پشت یک تریلر حرکت می‌کنید، دمای بالایی حاصل از حرارت یک خودروی سنگین دیزلی و نیز حرارت اگزوز آن به جلوی رادیاتور خودروی شما برخورد می‌کند و دمای آب را بشدت بالا می‌برد. گرمایی شدید که دیگر حتی فن‌های خودروی شما نیز قادر به انجام خنک کاری مناسب نیستند.

حتما روغن مناسب برای خودرویتان استفاده کنید

روغن موتور نیز تا حدودی در دمای موتورخودروی شما موثر است و بنابراین سعی کنیدروغن مناسبی برای خودرویتان استفاده کنید وآن را هر 5 تا 6 هزار کیلومتر تعویض کنید.

در ترافیک سنگین و سربالایی به خودرو فشار نیاورید

وقتی شما در یک سربالایی با شیب بالا و در گرما در حرکت هستید، بیشترین فشار دمایی به خودروی شما وارد می‌شود، لذا از فشار مازاد و بیهوده به خودروی خود بپرهیزید. معکوس کشیدن‌های مکرر در سربالایی‌ها، به سرعت دمای آب خودروی شما را افزایش می‌دهد.

ترموستات خودروی شما، کلید خنک کاری شماست

ترموستات خودروی شما وظیفه بازکردن و جریان دادن آب در شبکه خنک‌کاری ماشین و رابطی میان رادیاتور با ساختار داخلی موتور است. عملکرد مناسب ترموستات ماشین در خنک کاری مناسب خودرو بسیار موثر است و اگر در سیستم خنک‌کاری ماشین دچار اشکال هستید، حتما ترموستات خودروی خود را بررسی کنید. از سوی دیگر اگر رادیاتورخودروی شما دارای شبکه زنگ زدن و رسوب گرفته باشد، عملا خنک کاری مناسبی را انجام نمی‌دهد و به همین دلیل خودروی شما جوش می‌آورد.

واتر پمپ خودرو

واترپمپ یا همان پمپ آب ماشین، وظیفه جریان دادن آب به درون محفظه‌های خنک کاری را برعهده دارد والبته همیشه دیرترین بخشی است که آسیب می‌بیند اما اگر خودرویتان جوش می‌آورد و با بررسی دیگر بخش‌ها، مشکل‌تان حل نشد، باید عملکرد واترپمپ را هم بررسی و آن را تعویض کنید.

در هوای شرجی، خودروها کمتر جوش می‌آورند

اگر در منطقه‌ای شرجی مانند سواحل خزر یا خلیج فارس و دریای عمان زندگی می‌کنید، در حال طبیعی و تردد در سطح شهر، کمتر دچار جوش آوردن خودرو می‌شوید چرا که ذرات بسیار ریز آب موجود در هوا، مرتبا توسط فن خودرو بر روی شبکه رادیاتور پاشیده می‌شوند و همین عامل سبب خنک‌کاری خودرو می‌شود.

خودروهای سنگین زودتر جوش می‌آورند

برای سفر سعی کنید خودرویتان را زیاد سنگین نکنید چرا که سنگینی خودرو در جوش آوردن آن خیلی موثر است چرا که موتور خودرو برای ایجاد پیشران لازم، باید فشار بیشتری به خود وارد کند.

اگر جوش آوردیم چه کنیم؟

همواره در حین رانندگی حواستان به آمپر آب ماشین باشد. آمپر آب ماشین نمایانگر وضعیت دمایی موتور شماست و اگر دیدید از حد میانه به سمت قرمز در حال حرکت است، حتما ازفشار بر خودرو کاسته و در جای مناسبی توقف کنید تا دمای خودروی شما پایین بیاید. می‌توانید با ریختن آرام آب به بخش جلویی وهمین طور به بالای رادیات، در خنک شدن آن سهیم باشید و پس از گذشت مدتی، دوباره حرکت کنید.

همیشه مقداری آب در خودرو داشته باشید

جدای از ماجرای جوش آوردن خودرو و نیاز شما به آب، سعی کنید همیشه مقداری آب در خودرو به همراه داشته باشید تا در مواقع نیاز بخصوص در مناطق گرم، گرفتار نبود آب نشوید. اگر واقعا وضعیت‌تان در نبود آب بحرانی شد، می‌توانید از ذخیره آب موجود در شیشه‌شور خودرو هم استفاده کنید.