امید نوروزی: فوتبال ایران ارزش هزینه کردن ندارد!

گفتگوی فوتبالی «خبرنیوز» با قهرمان کشتی جهان و المپیک

امید نوروزی: فوتبال ایران ارزش هزینه کردن ندارد!

علی جمشیدپور – خبرنیوز / جام جهانی 2022 قطر با حواشی بی شماری آغاز شد و نشان داد که آبستن شگفتی های فراوانی می باشد. از باخت میزبان در بازی افتتاحیه تا شکست سنگین ملی پوشان کشورمان در برابر انگلیس و شگفتی سازی عربستان و ژاپن.

به همین بهانه مصاحبه ای با امید نوروزی، چهره شاخص کشتی فرنگی کشورمان و قهرمان جهان و المپیک داشتیم که در ادامه می خوانید.

* آقای نوروزی؛ نظرتان در مورد فوتبال ایران چیست؟

اگر بخواهم از واقعیت ها سخن بگویم باید به این مورد اشاره کنم که بیش از 70- 60 درصد از بودجه وزارت ورزش به فوتبال اختصاص پیدا کرده و متأسفانه خروجی قابل ذکری نه برای کشور و نه برای مردم نداشته است.

* فکر می کنید آقای کی‌روش گزینه مناسبی برای مربیگری ایران در این جام بود؟

آقای کی‌روش یک مربی از رده خارج و ناکارآمد است. هر بار که می آید چندین میلیارد پول بیت المال را می گیرد و هیچ خروجی مثبتی برای ما ندارد. امسال هم که وضعیت عجیب و غریب تیم ملی را دیدید تا به این جای کار. هزینه چند صد میلیاردی برای این تیم شده که بیاید در مقابل تیم های خارجی چندین گل بخورد و به ایران برگردد و دوباره به همان روال همیشگی باز گردد.

* به نظر شما راهکار چیست؟

بنده چندین بار به مسئولین گفته ام که به جای اینکه این همه پول را در فوتبال هزینه کنید بیایید در رشته های فردی مثل کشتی، تکواندو، وزنه برداری، دو و میدانی، کاراته و ... هزینه کنید. بیایید برای رشته هایی که پتانسیل مدال آوری دارند برنامه ریزی کنید و با به دست آوردن مدال های رنگارنگ در المپیک ها و کسب افتخارآفرینی برای کشور، جایگاه ایران را در مجامع ورزشی بین المللی ارتقاء دهید. راحت بگویم که هزینه کردن در این فوتبال به این سبک اشتباه است و اگر می خواهند هزینه کنند باید با مدیریتی قوی و برنامه ای مدون این اتفاق بیفتد.

* در مورد تیم ملی ایران در این دوره از جام جهانی چه فکر می کنید؟

ما سال های سال است که در فوتبال شکست خورده و بازنده ایم. تیمی مثل عربستان یا ژاپن می توانند ادعا کنند که موفق هستند؛ با هزینه های بسیار زیاد اما نتیجه گیری قابل قبول و بعضا شگفت آور. این یک موفقیت خوب، یک برنامه ریزی درست و یک اتفاق مثبت برای این کشورهاست. ببینید همه پیشرفت کرده اند و ما کجای کار ایستاده ایم.

* فکر می کنید ایران می تواند از گروهش صعود کند؟

خیر؛ ایران هیچ شانسی برای صعود ندارد. فکر می کنم دو بازی دیگر را هم می بازیم. چون با سابقه ای که این تیم ها دارند موفقیت و پیروزی از آن آنهاست.