فاجعه؛ منع داوران ایرانی از قضاوت برون‌ مرزی

نداشتن لایسنس VAR دردسرساز شد

فاجعه؛ منع داوران ایرانی از قضاوت برون‌ مرزی

ماجرای ورود VAR‌ به ایران یک مساله تکراری است که به نظر می‌رسد هیچ اراده‌ای برای تحقق آن وجود ندارد. مدیران فدراسیون فوتبال با وجود وعده‌های مختلف تقریبا بی‌خیال آوردن این تکنولوژی کارساز به ایران شده‌اند و حتی در روزهایی که اشتباهات داوران فوتبال هم سر به فلک می‌کشد، باز اقدامی در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

ماجرای نیامدن VAR به ایران یک مساله است، اما حالا ماجرای جدیدی در این خصوص پیش آمده که داوران ایرانی را از حضور در یک تورنمنت بین‌المللی محروم کرده است.

مسابقات قهرمانی آسیا بدون داوران ایرانی

مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال فوتبال آسیا از ۱۱ خرداد در کشور ازبکستان و با حضور تیم ملی امید ایران برگزار خواهد شد که تیم ملی ایران با تیم‌های قطر، ازبکستان و ترکمنستان هم‌گروه است.

بر خلاف تیم ملی فوتبال ایران که در این مسابقات شرکت می‌کند، داوران ایرانی از حضور در این مسابقات محروم شده‌اند؛ البته محرومیتی که از جریمه‌ای نشأت نمی‌گیرد و تنها دلیل اصلی آن نداشتن مدرک VAR توسط داوران ایرانی است. اتفاقی که جدید نیست و حتی مسئولان داوری و فدراسیون فوتبال ایران نیز برای حفظ آبرو چه در قاره و چه در جهان قدمی برای پیشبرد آن برنداشته‌اند.

این ماجرا ادامه‌دار است

قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا، اولین مسابقاتی نیست که داوران ایرانی به خاطر نداشتن لایسنس VAR از آن محروم می‌شوند و در مراحل حذفی لیگ قهرمانان آسیا نیز داورانی مثل موعود بنیادی‌فر و بیژن حیدری که در مرحله گروهی قضاوت‌هایی داشتند، دیگر نمی‌توانند سوت بزنند و به نوعی از آن محروم شده‌اند.

حضور داورانی چون منصوری، فغانی و ابوالفضلی در مسابقاتی مانند لیگ قهرمانان آسیا و جام جهانی تنها به این دلیل است که با پیگیری‌های AFC، این داوران توانسته‌اند در کلاس‌های مربوط به آموزش VAR شرکت کنند و اندک آبرویی را که برای داوری فوتبال ایران مانده است، حفظ کنند.

پس از اینکه ابلاغیه‌ای برای داوران ایرانی حاضر در لیگ ایران برای سوت زدن مسابقات زیر ۲۳ سال آسیا هم نیامد، تعدادی از داوران بین‌المللی ایران نیز از کوره در رفتند و بارها به انواع مختلف اعتراض خود را به افشاریان و هیات رئیسه فدراسیون فوتبال منتقل کردند. تعدادی از آنها اذعان کردند که این وضعیت برایشان نگران‌کننده شده زیرا انگیزه و شور و اشتیاقی برای ادامه داوری برایشان باقی نمانده است. نبود VAR و برگزار نشدن کلاس‌های مربوط به آن عملا پیشرفت را از داوری و داوران فوتبال ایران گرفته است و به نوعی فوتبال ایران در حال در جا زدن است

در انتظار اقدام در آینده

باید منتظر ماند و دید کمیته داوران فدراسیون فوتبال و مدیران بالادستی چه اقداماتی در این خصوص انجام خواهند داد. داوران برجسته ایران حالا به خاطر سهل‌انگاری فدراسیون در فرستادن آنها به کلاس آموزشی VAR از قضاوت‌های بین‌المللی منع شده‌اند و مشخص نیست چه کسی باید در این خصوص پاسخ بدهد.