غوغای زند روی کانال دلار 34 تومانی!

گزارشی از تجمع مردم برای خرید دلار توافقی از صرافی های شیراز

غوغای زند روی کانال دلار 34 تومانی!
قیمت دلار توافقی کمتر از قیمت دلار در بازار آزاد است

فاطمه مقدم/ خیابان زند شیراز دیروز شاهد هیاهوی دلالان ارزی بود که عده بسیاری از آن ها از مردم کوچه و بازار بودند! تفاوت عجیب و زیاد دلار توافقی ‏با دلار کف بازار آن ها را روانه صف های طویل صرافی های خیابان زند کرده بود.

دیروز قيمت دلار توافقي با سهميه کارت ملي دو هزار تومان از قيمت دلار آزاد ارزان‌تر بود و اين اختلاف، سود 4ميليون ‏توماني براي خريداران به ارمغان مي‌آورد.‏ قیمت دلار آزاد دیروز چهارشنبه 11 آبان ما از 34 هزار و100 تومان تا 34 هزار و 500 تومان در نوسان بود حال انکه قیمت دلار توافقی که صرافی ها به ازای هر کارت ملی 2000 دلار به مشتریان می فروخت 32 و هزار و200 هزار تومان بود. نکته مهم و عامل اصلی شلوغی، کم بودن تعداد دلارهای توافقی است هر صرافی تعداد معدودی دلار دارد که اگر اول صف نباشی ممکن است دلار به تو نرسد و دست خالی از این بازار مکاره بیرون بروی.

دلار توافقی چیست؟

دلار توافقی دلاری است که برخی صرافی‌های مجاز به مشتریان خود با شرط ارائه کارت ملی و به میزان محدود می‌فروشند. قیمت دلار توافقی کمتر از قیمت دلار در بازار آزاد است؛ به همین دلیل مورد استقبال قرار گرفته و در مقاطعی عامل صف‌کشی مردم مقابل صرافی‌ها در خیابان زند می شود. فروش این نوع دلار از  ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ از سر گرفته شد. زمانی که بانک مرکزی با هدف پاسخ به تقاضای بازار و کاهش التهابات قیمت دلار با احیای کد ۲۴ سرفصل مصارف ارزی، بار دیگر فروش «ارز سهمیه‌ای» با کارت ملی را مجاز شمرد. نرخ دلار توافقی ثابت نیست و توسط نهاد خاصی تعیین نمی‌شود. بلکه در هر صرافی و در هر روز ممکن است متفاوت باشد چراکه هر صرافی طی مذاکره با صادرکنندگان ارز را به نرخ توافقی از آن‌ها می‌خرد و به همین دلیل قیمت فروش دلار با کارت ملی در صرافی‌های مختلف کمی متفاوت است .

مردم از صبح ساعت 7 جمع شده و تا ساعت 11 و نیم که ماشین دلار را برای صرافی ها می آورد ‏اولین نفرها باشند و با این سهمیه کم به هر صرافی تعلق میگیرد دلار گیرشان بیاید. این دلار توافقی فقط یکبار در سال به ‏یک کارت ملی تعلق می گیرد. ‏

سود 4 میلیون تومانی خریداران دلار سهمیه‌ای را به خیابان زند کشاند

یکی از دلال ها می گوید: دلار وارد کانال 34 هزار تومان شده و این تفاوت با قیمت دلار توافقی مردم را به جلوی صرافی ها کشانده است. وی با تاکید بر اینکه پیش از این تفاوت دلار توافقی و دلار بازار بالاتر از 1000 تومان نرفته بود و حالا تفاوت بیش از 2هزارتومانی، مردم را به جلوی صرافی ها کشانده تا مگر با خرید 2 هزار دلار سهمشان به قیمت توافقی و فروش ان به قیمت کف بازار پولی دربیاورند. این دلال ادامه میدهد: پولش هم خوب است 4 میلیون تومانی می شود چرا نگیرند از این دست دلار را از صرافی می خرند کوچه پایین همین دلار 32 هزار تومنی را 34 هزار تومان می فروشند.

یکی از صراف ها در حالی که به سختی حاضر به پاسخ گویی است، می گوید:  دلار سهمیه امروزمان تمام شده ما پنج شنبه فروش نداریم. اگر می خواهید شنبه صبح اول وقت ساعت7 اینجا باشید و ساعت 8 اسم نویسی کنید تا دلار آن روز گیرتان بیاید. اگر دیرتر بیایید مسلم است که دلار گیرتان نمی آید.  از صراف قیمت دلار بازار آزاد را می پرسم که ناراحت می شود و می گوید قیمت آزاد را ندارم خانم سرمان شلوغ است وقتمان را نگیرید و تکرار می کند دلار آزاد نداریم.

دراین روزهاکه دلار توافقی اینقدر ارزان تر است دلار آزاد هم به سختی گیر می آید

به یکی از دلال ها می گویم که 2 هزار دلار می خواهم قمیتتان چقدر است؟ می گوید جنس (دلار) اصلا توی بازار نیست. اینها را هم که می بیینی الان خریدند، (منظورش مردم عادی است) سرو وضعشان را نگاه نکن. خود گرگ بازارند به این راحتی نمی فروشند. شنبه بیا. من خودم از صبح دنبال یک 100 دلاری می گردم هنوز گیرم نیامده . این دلال قمیت کف بازار را 34 هزار و 300 تومان اعلام می کند و می گوید 34 و 500 هم گیرت آمد بخر. اگر لازم داری خودت را گیر یک میلیون تومان نینداز. بعد تاکید می کند اگر فکر میکنی شنبه بیایی و بایستی تو این صف دلار گیرت میآید، نمی آید. خیالش هم نکن میزان سهیمه دلاری که به هر صرافی می دهند خیلی کم است. صراف ها همه دلار را به فک و فامیل هایشان می فروشند.

ارز سهمیه‌ای با چه شرایطی به فروش می رسد؟

اختلاف قیمت دلار سهمیه کارت ملی و آزاد در گذشته سودهای چندین میلیون تومانی برای آن‌هایی به ‏همراه داشت که با کارت ملی در صف می‌ماندند و این موضوع منجر به اجاره کارت ملی در ابعاد گسترده ‏شد. حالا بار دیگر رانت خرید ارز با کارت ملی احیا شده است. اختلاف دو هزارتومانی قیمت دلار ‏توافقی با بازار آزاد و سود 4میلیون تومانی هم رقمی است که هر کسی را اغوا می کند تا از این سهمیه ‏اش استفاده کند. اما چطور می شود ارز سهمیه ای خرید؟

برای دریافت ارز توافقی یا همان ارز سهمیه ای باید شخصا با کارت ملی مراجعه کنید. همچنین باید کارت بانکی که همراه دارید نیز به نام خودتان باشد (با توجه به آنکه سقف تراکنش روزانه با هر کارت بانکی ۵۰ میلیون تومان است، برای پرداخت مبالغ بیشتر باید دو کارت بانکی به همراه داشته باشید. )برای مثال، اگر ۲ هزار دلار با نرخ کنونی ارز توافقی حدود 32 هزار و 200 تومان بخرید، مجموعا باید 64 میلیون 400 هزارتومان بپردازید که پرداخت آن با استفاده از دو کارت بانکی ممکن است. سیم‌کارت همراهتان نیز باید به نام خودتان باشد. تا معلوم شود شما شخصی حقیقی و سلامت و حی و حاضری. اما نکته اصلی این است که این دلار توسط تعداد معدودی از صرافی فروخته می شود که مثلا در شیراز 4 تا5 صرافی می فروشند. به همین سبب باید ساعت 7 صبح بروید تا اول صف باشید و به محض باز شدن صرافی بتوانید نامتان را جزو ده تای اول بنویسید اینطور که مردم می گویند اگرنامتان بالاتر از 15 رفت دیگر باید قید دلار آن روز را بزنید مگر چه شود و دلار گیرتان بیاید. اما فردا هم روز خداست می توانید دوباره شروع کنید!